SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dyr. kreatywny zarabia 24,5 tys. zł - raport o zarobkach w branżyreklamowej (wideo)

Rosną płace w branży reklamowej. W ostatnim roku średnio o 9 proc.wzrosły pensje w agencjach reklamowych (najwięcej zarabiają dyr.kreatywni - przeciętnie 24,5 tys. zł ), a o 10 proc. w domachmediowych.

Jak wynika z "Badania płac" realizowanego od marca 2007 do marca2008, które Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR zleciłoIdea! Managment Consulting, w agencjach reklamowych najwięcejzarabiają dyrektorzy kreatywni - 24,5 tys. zł (brutto) miesięczniei client service director - przeciętnie 21,6 tys. zł. Natomiast wdomach mediowych najwięcej zarabiają osoby zajmujące siępozyskiwaniem nowego biznesu - 25,3 tys. zł, buying director - 21tys. zł, planning director - 17 tys. oraz planning/buying director- 16,7 tys. zł.

Agencje reklamowe - Płaca całkowita miesięczna w PLN wgstanu na 1.3.2008

Nazwa
stanowiska
I kwartylMedianaIII kwartylŚredni udziałpremii w płacy całkowitejOdsetek
pracow.
otrzym.
premie
KREACJA
CREATIVE DIRECTOR2150024500307641811
EXECUTIVE CREATIVEDIRECTOR
17900
n/a
DEPUTY / ASSOCIATE CREATIVEDIRECTOR
14500
n/a
CREATIVE GROUP HEAD104471425016510n/a
SENIOR COPYWRITER101881200014000830
COPYWRITER572872008525526
JUNIOR COPYWRITER321937254250n/a
SENIOR ART. DIRECTOR102291242814540920
ART. DIRECTOR600073659000628
JUNIOR ART. DIRECTOR312545005169n/a
GRAPHIC DESIGNER451353336500653
DTP OPERATOR517155906463546
DTP OPERATOR BTL552560506563n/a
SENIOR DTP OPERATOR700075009375844
DESIGN
MANAGER

7950
n/a
SENIOR GRAPHIC DESIGNER616767247113571
CLIENT SERVICES
CLIENT SERVICE DIRECTOR1689421667250001927
GROUP
ACCOUNT DIRECTOR
1500016000195501425
ACCOUNT DIRECTOR105501258814367838
ACCOUNT SUPERVISOR773587259538729
ACCOUNT MANAGER596070008000820
ACCOUNT MANAGER BTL675075838063n/a
ACCOUNT EXECUTIVE361244605413826
ACCOUNT EXECUTIVE BTL320844174617n/a
ACCOUNT ASSISTANT230029003500818
NEW BUSINESS
13500
n/a
PRODUKCJA
PRODUCTION DIRECTOR813813833160001550
PRINT PRODUCTION MANGER6950770110150619
BRODCAST PRODUCTION MANGER
12000
n/a
PRINT
PRODUCER
400049005975637
BRODCAST PRODUCER5350870011125n/a
ART BUYER474253006508436
PROOFREADER320035383800527
PR
PR DIRECTOR60718260156251750
PR MANAGER471360837163838
PR EXECUTIVE250025793666n/a





Nazwa
stanowiska
Pierwszy kwartylMedianaTrzeci kwartylŚredni udział premii w płacycałk.Odsetekprac.
otrzym.
premie
STRATEGIA
STRATEGIC DIRECTOR1512518777236501123
STRATEGIC PLANNER500071009392427
RESEARCHER (STRATEGICDEPARTMENT)303336004433n/a
TRAFFIC
TRAFFIC MANAGER361549726050519
TRAFFIC
BILLER
315038285013n/a
NEWMEDIA
TECHNICAL DIRECTOR100001000011625n/a
SENIOR WEB DEVELOPER/PROGRAMMER
6500
n/a
WEB DEVELOPER / PROGRAMMER412352466871n/a
JUNIOR WEB DEVELOPER/PROGRAMMER258829633313n/a
FLASH DEVELOPER462550006500n/a
FINANSE
FINANCIAL DIRECTOR1762525250270001236
CHIEF ACCOUNTANT102331201813775853
ACCOUNTANT400047945557939
JUNIOR ACCOUNTANT200624093095n/a
FINANCIAL CONTROLLER7000780010107n/a
CASHIER
3300
n/a
INVOICING
CLERK
285038005033n/a
SENIOR ACCOUNTANT619870588045729
IT
IT MANAGER6754819513247n/a
IT SPECIALISTADMINISTRATOR405553756250525
USER SUPPORT SPECIALIST (HELPDESK)157825353525n/a
ADMINISTRACJA I HR
ADMIN. AND PERSONNELDIRECTOR
6850
n/a
OFFICE MANAGER299040005500536
TELEPHONIST / RECEPTIONIST200122052617625
SECRETARY/ ASSISTANT254634254100n/a
DRIVER242826044231n/a
HUMAN RESOURCES MANAGER527770548375n/a
HUMAN RESOURCES GENERALIST410446675198n/a




Domy Mediowe - Płaca całkowita miesięczna w PLN wg stanuna 1.3.2008

NazwastanowiskaPierwszykwartylMedianaTrzeci kwartylŚredni udziałpremii w płacy całkowitejOdsetek prac.otrzym. premie
PLANNING
PLANNING DIRECTOR137501706318750n/a
GROUP HEAD10729151501533310100
MEDIA MANAGER9033991710625671
MEDIA PLANNER3923463058641144
JUNIOR MEDIA PLANNER255230503612

BUYING
BUYING DIRECTOR1793521000291681367
HEAD OF BUYING95001197913115

SENIOR BUYER715074007775

BUYER280441504575

PLANNING / BUYING
MEDIA (PLANNING/ BUYING)DIRECTOR1662916592188331070
MEDIA (PLANNING/ BUYING) GROUPHEAD1188314250151671457
MEDIA (PLANNING/ BUYING)MANAGER885010000111731458
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER641373558029865
MEDIA PLANNER/BUYER500056466240871
JUNIOR MEDIA PLANNER/BUYER307536004000633
RESEARCH
HEAD OF RESEARCH8295993312667760
(MEDIA) RESEARCHER360053926450658
TRAINEE213325002904816
INNE
NEW BUSINESS
25333
1060
PR MANAGER
8125


TRAFFIC MANAGER491362506519

TRAFFIC BILLER300033333679633
FINANSE ADMINISTRACJA I HR
FINANCIAL DIRECTOR2331327216313581683
CHIEF ACCOUNTANT89311162515208963
ACCOUNTANT407747765438567
JUNIOR ACCOUNTANT360039004500

FINANCIAL CONTROLLER7844893811250

SENIOR ACCOUNTANT559259926329763
OFFICE MANAGER3271557673971140
TELEPHONIST/ RECEPTIONIST220022802467

SECRETARY/ ASSISTANT296335004000746
DRIVER
3600


HUMAN RESOURCES MANAGER96221127012583883
IT
IT MANAGER903911125129381067
IT SPECIALIST(administartor)550175007892

PROGRAMMER6183800010500




Płacą coraz więcej
W porównaniu z okresem poprzednich 12 miesięcy nastąpił szybszywzrost płac zarówno zasadniczych jak i całkowitych w agencjachreklamowych oraz osłabnięcie tempa wzrostu płac całkowitych wdomach mediowych przy jednoczesnej dużej zwyżce tempa podwyżekpłacy zasadniczej.

Obserwowane wskaźniki mogą potwierdzać, iż pracodawcy na rynkureklamy realizują działania nakierowane na utrzymaniepracowników.

Wzrosty wynagrodzeń
Dla stanowisk w agencjach reklamowych średni wzrost płacyzasadniczej wyniósł 9%, zaś płacy całkowitej 5%. Dla stanowisk wdomach mediowych średni wzrost płacy zasadniczej wyniósł 10%, zaśpłacy całkowitej 2%.

Spośród 85 stanowisk objętych badaniem, prawie 2/3 osiągawartości średniej płacy rynkowej wyższe niż przed rokiem.

W przypadku agencji reklamowych tegoroczne badanie określarynkowe poziomy płac dla 53 stanowisk. Porównując wartości median iśrednich, obecnych wyników badań z ubiegłorocznymi, możnastwierdzić ogólnie, iż dla 29 stanowisk wynagrodzenia wzrosły, na13 pozostały na dotychczasowej wysokości a rynkowe poziomy płac dla11 stanowisk spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym.

W przypadku tych 11 stanowisk, gdzie średnia płaca spadła, nienależy jednak wiązać tego z ew. obniżaniem płac zatrudnionympracownikom. Wpływ na obraz rynku może mieć zarówno zmienionanieznacznie w porównaniu z rokiem ubiegłym grupa uczestników, jak iniższe wartości płac oferowane nowo zatrudnianym pracownikom.

Wysoka dynamika wzrostu płac charakteryzuje zarówno płace naniektórych stanowiskach typowych dla branży, ale również płace dlastanowisk we wspierających funkcjach, takich jak Finanse, IT orazHR. Ten ostatni trend związany jest z narastającą konkurencją owysoko wykwalifikowanych specjalistów pomiędzy firmami z różnychsektorów.

W przypadku domów mediowych, tegoroczne badanie określa rynkowepoziomy płac dla 32 wzorcowych stanowisk. Porównując aktualnewyniki badań z ubiegłorocznymi można stwierdzić, iż dla 21stanowisk wynagrodzenia wzrosły, na 5 pozostały na dotychczasowejwysokości a rynkowe poziomy płac dla 6 stanowisk spadły wporównaniu z rokiem ubiegłym.

Zatrudnienie
Wartość mediany liczby zatrudnionych w agencjach reklamowych spadłaz 60 na 54 oznacza to iż agencje reklamowe z mniejszymzatrudnieniem na przestrzeni 2007 ograniczały zatrudnienie, rosłonatomiast zatrudnienie w większych agencjach reklamowych (średniezatrudnienie w agencjach wzrosło bowiem z 67 do 70 pracowników).Spośród badanych agencji reklamowych aż 2/3 planuje wzrostzatrudnienia pracowników etatowych w przeciągu najbliższych 12miesięcy.

Wartość mediany liczby zatrudnionych dla domów mediowych wzrosłaz 52 do 59 pracowników tj. o 13,5%, a średnia (z 53 na 64) - naweto 20%. Na najbliższe 12 miesięcy zdecydowana większość badanychdomów mediowych (85%) planuje dalszy wzrost zatrudnieniapracowników etatowych.

Stawki godzinowe
Badanie SAR obejmuje również oszacowanie wartości stawekcennikowych. Rozumiemy przez to pojęcie - stawkę cennikową dladanego stanowiska, prezentowaną klientom agencji reklamowej lubdomu mediowego na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu - jest towartość za godzinę pracy wyrażona Netto (bez VAT) w PLN ifakturowana przez firmę - nie należy więc mylić tej wartości zpłacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

Zgodnie z wynikami badania średnio, stawki godzinowe spadły naprzestrzeni ostatnich miesięcy o 2%, przy czym należy uwzględnićew. wpływ zmiany próby firm objętych badaniem. Dla 20% stanowiskobjętych badaniem stawki godzinowe wzrosły przy tym powyżej 10%,ale aż dla 48,3% stawki spadły w granicach do 10%.


Stawki godzinowe (wszystkie kwoty podane w PLN, za godzinępracy) wg. stanu na 1.3.2008

Nazwa stanowiskaMedianaŚrednia
KREACJA (Agencje reklamowe)
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR375358,3
CREATIVE DIRECTOR375461,4
DEPUTY/ ASSOCIATE CREATIVEDIRECTOR420395,7
CREATIVE GROUP HEAD236,5263,8
SENIOR COPYWRITER280303
COPYWRITER200244,5
JUNIOR COPYWRITER150167,8
SENIOR ART DIRECTOR300317,7
ART DIRECTOR250258,5
JUNIOR ART DIRECTOR155174,5
SENIOR DTP OPERATOR192,5193
DTP OPERATOR155163,2
SENIOR GRAPHIC DESIGNER200250
GRAPHIC DESIGNER200229,3
JUNIOR GRAPHIC DESIGNER165185
DESIGN MANAGER300316,7
CLIENT SERVICE (Agencje reklamowe)
CLIENT SERVICE DIRECTOR350438,7
GROUP ACCOUNT DIRECTOR344401,1
ACCOUNT DIRECTOR310345,9
ACCOUNT SUPERVISOR245261,1
ACCOUNT MANAGER205224
ACCOUNT EXECUTIVE150159,9
ACCOUNT ASSISTANT130134,2
MEDIA (Domy Mediowe)
PLANNING DIRECTOR300289,6
MEDIA (PLANNING/ BUYING) DIRECTOR350333,3
MEDIA (PLANNING/ BUYING) MANAGER200183,8
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER150140,1
MEDIA PLANNER/BUYER140124,1
JUNIOR MEDIA PLANNER/BUYER8065,4
STRATEGIA (Agencje reklamowe)
STRATEGIC DIRECTOR380445,4
STRATEGIC PLANNER250290,2
RESEARCHER (STRATEGIC DEP.)150202,6
TRAFFIC MANAGER190181,7
TRAFFIC BILLER170162,1
PR(Agencje reklamowe)
PR DIRECTOR380380
PR MANAGER210235
PR EXECUTIVE145164,2
Nazwa stanowiskaMedianaŚrednia
PRODUKCJA (Agencje reklamowe)
PRODUCTION DIRECTOR300316,7
PRINT PRODUCTION MANAGER212220,2
BROADCAST PRODUCTION MANAGER230240
PRINT PRODUCER155177,7
BROADCAST PRODUCER192,5210,8
ART BUYER140163,9
PRINT BUYER180176,7
PROOFREADER125130
NEWMEDIA (Agencje reklamowe)
TECHNICAL DIRECTOR300300
SENIOR WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER180187
WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER155157,5
JUNIOR WEB DEVELOPER/ PROGRAMMER135155
FLASH DEVELOPER160176
IT(Agencje reklamowe)
IT MANAGER200220
IT SPECIALIST (ADMINISTRATOR)135142,5
WEBSITE DEVELOPMENT (WEBMASTER)170178
PROGRAMMER150148,3

Krzysztof Gugała z Idea Management Consulting Partner obadaniu SAR dotyczącym zarobków w branży reklamowej2007/2008.





Opis Badania
Głównym celem badania było określenie poziomu stawek godzinowych,które stosowane są w procesie oferowania przez uczestniczące wbadaniu agencje reklamowe. Podane stawki godzinowe przyjęte dlaposzczególnych stanowisk, mają pokrywać wszystkie koszty agencjizwiązane z realizacją kontraktu oraz zakładaną marżę. W związku ztym stawki skalkulowane są przy założeniu, iż wynika z nich całośćwynagrodzenia agencji przez klienta, czyli nie są już do nichdodawane później żadne prowizje czy inne opłaty.

Założenia metodologiczne:
W badaniu wzięło udział 26 agencji reklamowych oraz 13 domówmediowych. Ponadto, po raz pierwszy równolegle przeprowadzonobadanie wynagrodzeń i stawek godzinowych dla agencji brand design.Na zlecenie SAR badanie przeprowadziła IDEA! Management Consulting- in partnership with Watson Wyatt.
Wszystkie zebrane stawki godzinowe dla poszczególnych stanowiskzostały uporządkowane w rankingu od najwyższej do najniższej.Następnie z tak przygotowanej listy stawek (próby) wybrano dlakażdego stanowiska następujące dane charakteryzujące rynek.

Definicje i pojęcia
Badanie wynagrodzeń obejmuje analizę płac zasadniczych - są towynagrodzenia gotówkowe, których wartość jest zagwarantowana itypowo w kolejnych miesiącach ma tę samą wartość. Może byćwypłacana jako pensja, honoraria, wynagrodzenie w ramachprowadzonej przez współpracownika działalności gospodarczej

Badanie obejmuje analizę płac całkowitych - jest to sumawszystkich elementów płacy, które pracownik otrzymuje w gotówce.Obliczana jest jako suma płacy zasadniczej, gwarantowanej orazwszystkich dodatkowych wypłat o zmiennej wartości: z tytułu premii,honorarium za konkretne projekty, prowizji czy nagrody. Do wartościpłacy całkowitej nie są wliczane świadczenia (program medyczny,samochód służbowy). Żeby porównać płace całkowite w różnychfirmach, wypłacających je z różną częstotliwością, zbierane sąkwoty wypłat za ostatnie 12 miesięcy.

Wyniki badania poziomów wynagrodzeń prezentują m.in.wartości:
mediany (wartość płacy położonej w środku listy wszystkichindywidualnych płac dla danego stanowiska, uporządkowanych wedługich wartości), pierwszego kwartyla (wartość płacy, dla której 25%zebranych danych osiąga niższą wartość) trzeciego kwartyla (wartośćpłacy, dla której 25% zebranych danych osiąga wyższą wartość).

Dane zawarte pomiędzy pierwszym i trzecim kwartylem reprezentujągłówny nurt praktyki rynkowej.

Wartości 1 i 3 kwartyla podawane są w przypadku zebrania conajmniej 7 danych o konkretnych wynagrodzeniach osób z co najmniej3 firm. Jeśli zebrano 3 do 6 danych, podane są tylko wartościmediany.

najnowsze wiadomości

Dołącz do dyskusji: Dyr. kreatywny zarabia 24,5 tys. zł - raport o zarobkach w branżyreklamowej (wideo)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl