SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

24,5 mld zł na reklamę telewizyjną w 2016 roku (raport)

Cennikowe wpływy reklamowe telewizji w zeszłym roku były o 6 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2016 roku wyniosły 24,46 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2015 roku o 6,09 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement.

Wirtualnemedia.pl

Wpływy stacji (w zł)

Dynamika w proc.

2015

2016

Wydatki na reklamę (w zł)

23 057 164 995

24 462 123 274

6,09%

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,82 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 11,30 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,02 proc. do 2,82 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,40 mld zł; wzrost o 2,19 proc.).

Tuż za podium znalazła się TVP2 (1,13 mld zł; do góry o 4,16 proc.). Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 691,57 mln zł i wzrostem o 20,15 proc.

Większość mniejszych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskała TTV - było to 35,51 proc. do 323,21 mln zł. Na czele spadków znalazł się z kolei kanał AXN (w dół o 5,27 proc. do 451,10 mln zł).

Stacja

Wydatki (w zł)

Dynamika w proc.

listopad 2015

listopad 2016

Polsat

3 432 415 040

3 820 257 716

11,30%

TVN

2 814 837 855

2 815 263 040

0,02%

TVP1

1 368 099 026

1 398 121 058

2,19%

TVP2

1 084 012 160

1 129 076 567

4,16%

TV4

575 606 934

691 568 648

20,15%

TVN24

570 047 448

574 793 799

0,83%

Stopklatka

371 055 845

490 526 648

32,20%

TVN7

435 244 463

453 308 862

4,15%

AXN

476 191 163

451 097 816

-5,27%

TV PULS

441 046 143

434 939 475

-1,38%

Discovery Channel

405 479 817

395 587 309

-2,44%

Puls 2

272 193 521

336 430 184

23,60%

TTV

238 503 550

323 207 499

35,51%

TV6

236 438 400

318 406 088

34,67%

National Geographic

318 496 160

313 079 038

-1,70%

TLC

296 777 368

299 482 145

0,91%

Investigation Discovery

272 490 358

286 644 579

5,19%

Polsat2

273 046 112

284 307 338

4,12%

Comedy Central

284 557 194

280 969 610

-1,26%

Polo TV

249 575 103

270 248 680

8,28%

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2016 roku - 1,12 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 23,83 proc. Kolejne miejsca zajęły: US Pharmacia (562,45 mln zł; do góry o 64,47 proc.) i Nestle (548,38 mln zł; + 0,28 proc.).

Korporacja

Wydatki (w zł)

Dynamika w proc.

listopad 2015

listopad 2016

AFLOFARM

1 471 118 195

1 120 595 889

-23,83%

US PHARMACIA INC.

341 965 598

562 446 669

64,47%

NESTLE

546 827 020

548 379 640

0,28%

PROCTER & GAMBLE

400 565 093

518 150 793

29,35%

POLPHARMA

334 309 714

514 137 236

53,79%

UNILEVER

500 212 475

501 596 127

0,28%

LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA

382 913 003

464 822 731

21,39%

GLAXO SMITHKLINE

230 001 457

398 593 248

73,30%

T-MOBILE POLSKA SA

274 465 606

391 978 670

42,82%

POLKOMTEL SA

410 284 537

373 940 250

-8,86%

Polskie stacje telewizyjne w grudniu 2016 roku wyemitowały łącznie 2,51 mln spotów reklamowych, o 18,08 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2015 roku. Trwały one 15,67 tys. godzin (rok wcześniej czas ten wyniósł 13,28 tys. godzin). Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 2,19 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o 13,95 proc.

Wirtualnemedia.pl

Wpływy stacji (w zł)

Dynamika w proc.

grudzień 2015

grudzień 2016

Czas spotów (gg:mm:ss)

13276:02:15

15673:36:24

 

Wydatki na reklamę (w zł)

1 925 769 191

2 194 417 534

13,95%

Ilość spotów

2 123 781

2 507 689

18,08%

Liderem cennikowych wpływów reklamowych w analizowanym miesiącu był Polsat. Stacja ta zanotowała jednak wzrost przychodów o 18,23 proc. do 328,46 mln zł.

Drugi był TVN, którego wpływy zmniejszyły się o 1,57 proc. do 245,29 mln zł. Podium uzupełnia TVP1 (119,23 mln zł; spadek o 2,98 proc. - największy w top 20), a oczko niżej znalazła się TVP2 (107,99 mln zł; wzrost o 9,04 proc.).
Szóste miejsce zajęła Stopklatka TV, która zanotowała największy wzrost w top 20 - o 82,91 proc. do 54,46 mln zł.

Stacja

Wpływy (w zł)

Dynamika w proc.

grudzień 2015

grudzień 2016

Polsat

277 805 315

328 462 211

18,23%

TVN

249 198 100

245 293 725

-1,57%

TVP1

122 897 055

119 229 718

-2,98%

TVP2

99 037 128

107 991 059

9,04%

TV4

51 343 318

77 791 928

51,51%

Stopklatka

29 772 450

54 456 975

82,91%

TVN24

42 534 963

43 469 444

2,20%

TVN7

35 780 221

40 022 683

11,86%

TV PULS

33 680 903

33 794 135

0,34%

AXN

32 671 943

32 706 585

0,11%

Polo TV

19 843 145

29 406 715

48,20%

Discovery

27 799 366

28 538 595

2,66%

TV6

23 582 988

26 135 170

10,82%

Nickelodeon

21 538 797

25 684 631

19,25%

TTV

20 232 825

25 305 560

25,07%

Polsat2

20 599 215

24 938 710

21,07%

Puls 2

24 094 913

24 507 049

1,71%

National Geographic

23 646 221

23 416 718

-0,97%

TVN Style

17 361 503

23 318 628

34,31%

Investigation Discovery

18 674 689

23 245 947

24,48%

Największą kwotę na reklamę w telewizji w grudniu 2016 roku wydała firma Aflofarm - było to 79,72 mln zł (wzrost rok do roku o 5,64 proc.) Podium uzupełniają: Nestle (55,70 mln zł; do góry o 24,45 proc.) i Pharmacia (64,20 mln zł; do góry o 52,72 proc.).

Korporacja

Wydatki (w zł)

Dynamika w proc.

grudzień 2015

grudzień 2016

AFLOFARM

75 466 333

79 720 076

5,64%

NESTLE

44 756 856

55 698 484

24,45%

US PHARMACIA INC.

42 035 958

64 195 716

52,72%

PROCTER & GAMBLE

37 592 837

50 267 546

33,72%

ORANGE SA

35 866 542

33 565 721

-6,41%

LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA

30 940 507

46 154 560

49,17%

TESCO

30 327 137

36 032 885

18,81%

POLPHARMA

27 502 611

64 583 279

134,83%

VOLKSWAGEN GROUP

27 152 157

29 919 851

10,19%

UNILEVER

26 237 066

8 656 955

-67,00%

MEDIA EXPERT SP Z OO

25 579 973

30 760 356

20,25%

TEVA PHARMACEUTICALS

24 324 775

32 998 046

35,66%

LOREAL

24 308 348

15 010 877

-38,25%

FERRERO

23 584 868

21 492 485

-8,87%

POLKOMTEL SA

23 425 260

32 769 228

39,89%

GRUPA ZYWIEC SA

23 180 047

16 035 840

-30,82%

HASBRO

20 734 196

22 343 773

7,76%

PEPSICO

20 294 356

20 465 423

0,84%

MATTEL

20 232 568

12 909 912

-36,19%

POLSAT I POLKOMTEL SA

18 275 207

28 950 382

58,41%

Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów dawanych reklamodawcom, które mogą wynosić nawet 70-80 proc. Wyliczenia Nielsen Audience Measurement nie biorą pod uwagę również różnych modeli sprzedaży czasu reklamowego. Część reklam sprzedawana jest nie z cennika (są tam ceny za spot w konkretnym bloku), ale reklamodawca płaci za realną widownię, która oglądała w tym czasie daną stację telewizyjną.

Dołącz do dyskusji: 24,5 mld zł na reklamę telewizyjną w 2016 roku (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fapaya
I jak się to ma do publikowanej niedawno "analizy" rynku Papaya? ;-))))
odpowiedź