410 mln zł na reklamy napojów. Coca-Cola przed Pepsi, Red Bull przed Tigerem i Blackiem, mocno w górę Tymbark (raport)

W I połowie br. producenci napojów przeznaczyli na działania reklamowe (bez internetu) 409,4 mln zł, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Budżet Coca-Coli był dwukrotnie większy niż Pepsi, wyraźnie wzrosły też wydatki Tymbarku.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z analizy domu mediowego Equinox Polska - opartej m.in. na danych Kantar Media - wynika, że w skali roku najbardziej wzrosły wydatki na reklamy napojów gazowanych i niegazowanych - odpowiednio o 32 i 38 proc. Budżety marketingowe soków i nektarów zwiększyły się o 26 proc., a napojów energetyzujących - o 22 proc. Za to na reklamy wód mineralnych przeznaczono o 24 proc. mniej niż przed rokiem, a na reklamy soków i napojów dla dzieci - o 20 proc. mniej. Natomiast inwestycje marketingowe producentów napojów izotonicznych zmalały w skali roku aż o 64 proc.

Analiza Equinox Polska nie obejmuje internetu, w którym jednak producenci napojów nie są znaczącymi marketerami. Jak pokazuje badanie IAB AdEx, cały sektor żywności (napoje nie zostały z niego wydzielone) w I kwartale br. miał 7-procentowy udział w rynku reklamy online, którego całkowita wartość wyniosła 546,1 mln zł, co daje 38,3 mln zł na reklamy żywności (zobacz pełne wyniki IAB AdEx).

 

Według Equinox Polska w I półroczu w mediach pozainternetowych na reklamy napojów gazowanych przeznaczono 117,4 mln zł (co daje 29 proc. udziału w całym segmencie napojów), a na reklamy wód mineralnych - 88,5 mln zł (22 proc. udziału). Napoje niegazowane zanotowały 71,5 mln zł inwestycji reklamowych i 17 proc. udziału w ogólnych wydatkach , napoje energetyzujące - 56,7 mln zł i 14 proc., a soki i nektary - 53,9 mln zł i 13 proc. Wydatki producentów soków i napojów dla dzieci wyniosły 12,5 mln zł (3 proc. udziału), a producentów napojów izotonicznych - 8,6 mln zł (2 proc. udziału).

W kategorii napojów gazowanych Coca-Cola zanotowała 52,2 mln zł wydatków reklamowych, czyli 24 mln zł mniej niż przed rokiem (to spadek o 32 proc.). Jednak to i tak ponad dwa razy więcej niż budżet Pepsi, który mimo wszystko wzrósł ponad trzykrotnie w skali roku. Od maja trwa szeroko zakrojona kampania Coca-Coli „Podziel się radością” (przeczytaj więcej i obejrzyj spot), natomiast Pepsi pod koniec czerwca ruszyła z „Wyzwaniem smaku”, polską wersją słynnej kampanii „Pepsi challenge” (więcej o tej akcji).

O 64 proc. w skali roku (czyli 3,2 mln zł) wzrosły wydatki reklamowej Hoop Coli, w której kampanii pojawił się komiksowy Wilq (więcej na ten temat). Wiosną br. do sprzedaży trafił Tymbark Gazzzowany (produkowany przez Maspex Wadowice), a jego budżet reklamowy do końca czerrwca wyniósł 6,2 mln zł (przeczytaj więcej o jego kampanii). Zdaniem specjalistów z Equinox Polska to właśnie pojawienie się Tymbarku w segmencie napojów gazowanych zdopingowało innych producentów do szerszych działań marketingowych i doprowadziło do ogólnego wzrostu wydatków aż o 32 proc.

 

W kategorii wód mineralnych dwie marki z największymi budżetami reklamowymi zanotowały ich duże spadki. Wydatki na reklamy Cisowianki zmalały w skali roku 5,2 mln zł (to spadek o 23 proc.), a w przypadku wody Żywiec-Zdrój - aż o 14 mln zł (czyli 58 proc.). Przypomnijmy, że w kwietniu br. do emisji trafiła reklama Cisowianki Perlage z Monicą Bellucci (obejrzyj ten spot).

Stosunkowo największy wzrost budżetu marketingowego zanotowała Staropolanka (o 129 proc., czyli 4,5 mln zł), a największy spadek - Dobrowianka (o 67 proc., czyli 5,6 mln zł). Analitycy Equinox Polska zwracają uwagę na silne rozdrobnienie tej kategorii - na rynku obecnych jest aż 57 marek.

 

Wydatki na reklamy napojów niegazowanych Tymbark (produkowanych przez Maspex Wadowice) wzrosły w skali roku o 12 mln zł (czyli aż o 66 proc.), a na reklamy Nestei (Coca-Cola Poland Services) - o 4,3 mln zł (to wzrost o 29 proc.). Kampania wprowadzająca nowy napój Roko (produkowany przez Zbyszko Company) w I półroczu kosztowała 11,2 mln zł.

Budżet reklamowy Frugo (FoodCare) zmalał o 2,2 mln zł (to spadek o 20 proc.). Przypomnijmy, że od maja napój ten jest reklamowany pod hasłem „Owoc kultury” (przeczytaj więcej i obejrzyj spot). Natomiast wydatki na reklamy Lipton Ice Tea (produkowanej przez Pepsi-Cola General Bottlers Poland) skurczyły się o 4,7 mln zł, czyli aż o 72 proc.

 

Wydatki reklamowe Red Bulla wyniosły w I półroczu 24,3 mln zł, o 7 mln zł więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 40 proc.). Budżet marketingowy Tigera (Maspex Wadowice) - w którego reklamach wiosną br. pojawił się animowany tygrysek (przeczytaj więcej i zobacz spot) - zwiększył się o 5,5 mln zł (czyli też o 40 proc.). Za to wydatki na reklamy Blacka (FoodCare) zmalały o 4,8 mln zł (to spadek o 38 proc.). W nowej kampanii tego napoju nadal występuje jego brand hero - Mike Tyson (zobacz szczegóły).

Analitycy Equinox Polska zaznaczają, że w segmencie napojów energetyzujących następuje koncentracja - jeszcze dwa lata temu aktywnych było 16 marek, podczas gdy w br. ich liczba zmalała do 8.

 

Wzrosty budżetu marketingowego Tymbarku (Maspex Wadowice) objęły też soki i nektary tej marki, na których reklamy przeznaczono o 10,6 mln zł (czyli o 51 proc.) więcej niż rok wcześniej. Wydatki reklamowe Hortexu zwiększyły się prawie trzykrotnie - z 2,7 do 7,6 mln zł, a w przypadku Cappy (Coca-Cola Poland Services) zmalały o 4,5 mln zł (to spadek o 47 proc.).

Jak zauważają analitycy Equinox Polska, na Tymbark przypadło 58 proc. wydatków całej kategorii, a na trzy czołowe marki - 82 proc. Za to budżet reklamowy Fortuny jeszcze w I połowie 2011 roku wyniósł ponad 9 mln zł, rok później - o połowę mniej, a w I półroczu br. był marginalny.

 

Budżet reklamowy Kubusia (produkowanego przez Maspex Wadowice) wzrósł w skali roku o 1,2 mln zł (czyli 14 proc.), natomiast w przypadku soków i napojów dziecięcych Hortexu zmalał o 2,9 mln zł (to spadek o 54 proc.).

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące