SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

599 mln zł na reklamę zewnętrzną w 2011 roku (raport)

W ub.r. na reklamę out of home wydano w Polsce 599,2 mln zł, mniej więcej tyle samo co rok wcześniej. Natomiast w IV kwartale 2011 r. wartość branży spadła o 6,6 proc.

599 231 825 zł - dokładnie tyle przeznaczono w 2011 roku na reklamę out of home według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Nominalnie to 0,6 proc. mniej niż w 2010 roku, przy czym w zestawieniu za ub.r. zabrakło danych z firmy Headz Marketing Partner. - Przypomnę, że optymistyczne prognozy przewidywały wzrost na poziomie do pięciu procent, bardziej pesymistyczne mówiły o braku wzrostu - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Zdaniem Kaczonia przy analizie wyników sprzedaży reklamy zewnętrznej w ub.r. trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. - Po pierwsze, w minionym roku liczba powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy zmniejszyła się o blisko 3 tys.  Po drugie, w pierwszej połowie roki zabrakło spójności w koncepcji sprzedaży w Ströerze (po przejęciu News Outdoor Poland), co skutecznie naprawiło nowe kierownictwo firmy w drugiej połowie roku. Po trzecie, w czwartym kwartale osłabła dynamika wydatków na reklamę w sektorach żywność i telekomunikacja. Po czwarte zaś wydatki na kampanie polityczne (wybory parlamentarne) były nieco wyższe od spodziewanych - wylicza prezes IGRZ.

SPRZEDAŻ REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2011 r.
kategoriewielkość sprzedaży w PLN
I kw.'11II kw.'11III kw.'11IV kw.'112011
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie23 954 53326 964 04229 447 05830 854 045111 219 678
Pozostałe z sektora Sprzedaż2 138 5994 396 9064 023 0537 685 32618 243 884
Piwo1 657 6039 031 6143 423 7691 939 25016 052 237
Napoje2 355 4504 366 2316 187 5761 840 54914 749 806
Pozostałe z sektora Żywność6 461 99912 576 5397 663 6606 678 92533 381 124
Filmy kinowe3 922 3492 853 8952 583 1043 707 05713 066 404
Stacje TV5 302 9031 602 6402 875 3843 081 19412 862 121
Stacje radiowe96 079251 013450 0991 131 2681 928 459
Magazyny612 833451 576391 683632 2882 088 379
Gazety codzienne437 75564 442695 615132 2021 330 013
Edukacja1 122 1442 294 9993 015 2461 264 6647 697 053
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura4 372 3748 785 8228 398 3698 129 98129 686 546
Internet839 358185 845840 4191 264 4963 130 118
Systemy telefonii komórkowej16 109 32021 260 88120 633 15117 714 12075 717 473
Telefonia stacjonarna18 588565 20915 000131 908730 705
Pozostałe z sektora Telekomunikacja496 794891 397376 398666 4202 431 008
Środki osobistej pielęgnacji ciała1 818 3448 851 0996 369 9125 961 09423 000 450
Produkty zdrowotne/leki873 9172 385 8041 495 9972 861 2577 616 976
Samochody5 825 9116 972 9414 606 2093 979 60121 384 661
Oleje/Paliwa243 930912 73692 3451 6091 250 620
Stacje benzynowe389 061280 807471 993666 4801 808 340
Transport343 9641 000 871939 882911 4803 196 198
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport1 368 9471 354 8361 138 8861 031 9684 894 637
Banki3 209 6848 365 3334 083 0364 905 70220 563 755
Ubezpieczenia36 5991 072 851894 8981 461 6603 466 008
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 460 9554 642 7862 389 9582 584 05511 077 754
Proszki do prania619 894885 961712 834833 8843 052 574
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości997 6533 898454 293174 2341 630 078
Akcje społeczne non-profit1 762 1341 556 3641 178 6653 216 3047 713 468
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja142 967429 160270 515293 2291 135 871
AGD/RTV2 989 0042 464 9651 264 4641 147 9427 866 375
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura1 804 4213 927 3111 859 9363 625 05911 216 727
Biura podróży709 3203 435 2331 728 5002 778 5808 651 633
Usługi medyczne501 682404 069317 6561 093 0112 316 417
Pozostałe z sektora Usługi3 311 6122 602 9733 620 4285 887 66215 422 675
Budownictwo3 408 8715 178 6553 852 0863 685 74916 125 360
Produkty dla dzieci303 190423 222103 65196 890926 953
Odzież/obuwie6 704 0449 392 5226 143 9565 354 66927 595 192
Produkty dla zwierząt589 472621 339188 899686 7832 086 493
Przemysł177 97147 043314 764458 651998 429
Rolnictwo/ogrodnictwo43 180664 4721 5901 530710 772
Kampanie polityczne877 32623 3078 605 0544 622 48814 128 175
Nieokreślony sektor5 098 2497 937 7338 086 86713 957 37835 080 227
ŁĄCZNIE115 510 981172 381 344152 206 859159 132 641599 231 825


W całym ub.r. 18,6 proc. sprzedaży reklamy zewnętrznej zapewniły sieci handlowe hipermarkety i galerie, a 12,6 proc. - operatorzy telefonii komórkowej. - Polski rynek out of home zmierza do największego wykorzystania powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu frontlight 600 x 300 cm (18 m kw.) oraz na nośnikach typu city light (120 x 180 cm), które generują ponad połowę łącznych przychodów. Nośniki 600 x 300 cm stanowią podstawę dla kampanii wizerunkowych, nośniki typu city light zaczynają dominować w centrach miast, zgodnie ze światowym trendem - opisuje Lech Kaczoń. - Szybszemu rozwojowi obu tych nośników stoją na drodze ograniczenia administracyjne. Liczymy się z tym, że rok 2012 nie przyniesie jeszcze niestety istotnych zmian w tym zakresie - prognozuje.

W samym IV kwartale na reklamę zewnętrzną wydano 159,13 mln zł, czyli 6,6 proc. mniej niż rok wcześniej. 24 proc. tej kwoty zapewnił sektor sprzedaży, co wynika głównie z przedświątecznych promocji sieci handlowych, galerii i hipermarketów. 12 proc. wartości branży stanowiły wydatki marketerów z sektora telekomunikacyjnego, a 11 proc. - z branży rozrywki i kultury.

Z kolei wydatki na reklamę tranzytową w ub.r. spadły w skali roku o 11,6 proc., a w samym IV kwartale - o 3,6 proc. Wśród członków IGRZ sprzedażą tej formy reklamy zajmują się firmy AMS, Business Consulting i CAM Media. - Złe warunki dla funkcjonowania reklamy tranzytowej znane są już od blisko trzech lat. Tym niemniej podejmowane są nadal starania o lepsze wykorzystanie taboru miejskich przewoźników do celów reklamowych. Przy nowych koncepcjach mogą zakończyć się pozytywnie - komentuje Lech Kaczoń.

SPRZEDAŻ REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2011 r.
kategoriewielkość sprzedaży w PLN
I kw.'11II kw.'11III kw.'11IV kw.'112011
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie673 959812 316670 557700 1292 856 961
Pozostałe z sektora Sprzedaż67 098190 99355 778357 052670 920
Piwo00011 11011 110
Napoje130 56032 50084 54992 400340 009
Pozostałe z sektora Żywność9 296186 20564 94533 688294 134
Filmy kinowe14 00028 00005 00047 000
Stacje TV056 20046 940581 083684 223
Stacje radiowe00000
Magazyny12 000028 0004 00044 000
Gazety codzienne2 9132 9131 9429608 729
Edukacja30 809100 684359 052143 034633 579
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura146 436523 964168 540111 025949 965
Internet21 1400280 772216 346518 258
Systemy telefonii komórkowej0484 477295 9861 260781 723
Telefonia stacjonarna04 200010 35014 550
Pozostałe z sektora Telekomunikacja00000
Środki osobistej pielęgnacji ciała029 67693 77347 965171 414
Produkty zdrowotne/leki184 70090 12518 17691 949384 950
Samochody43 494153 45355 262196 554448 763
Oleje/Paliwa061 6000061 600
Stacje benzynowe69 93669 93600139 872
Transport700241 235205 44912 121459 505
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport95 503414 61143 215212 082765 411
Banki148 950672 207549 23278 2981 448 688
Ubezpieczenia2 000214 053475397 036613 564
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing48 375151 342158 735142 105500 557
Proszki do prania00000
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości00125 0000125 000
Akcje społeczne non-profit24 06993 77527 60095 275240 719
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja78 000141 65061 45018 650299 750
AGD/RTV013 7200013 720
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura83 544151 74315 01298 929349 228
Biura podróży54 562181 348145 552450 191831 653
Usługi medyczne56 70739 46413 6287 500117 299
Pozostałe z sektora Usługi56 61478 26352 719226 020413 616
Budownictwo221 890122 07893 892238 953676 812
Produkty dla dzieci1 682289 7821 68211 391304 537
Odzież/obuwie262 688138 73244 926517 100963 446
Produkty dla zwierząt037 57617 500572 126627 202
Przemysł4 5606 81017 40026 76055 530
Rolnictwo/ogrodnictwo1 5901 5901 5901 5306 300
Kampanie polityczne00113 48214 276127 758
Nieokreślony sektor006 00006 000
ŁĄCZNIE2 547 7745 817 2213 918 8125 724 24618 008 053


Zdaniem Lecha Kaczonia bieżący rok będzie trudny dla reklamy zewnętrznej, tak jak i całej branży reklamowej, niezależnie od spodziewanych efektów związanych z Euro i igrzyskami olimpijskimi w Londynie. - Należy spodziewać się lepszych efektów sprzedaży raczej w drugiej niż w pierwszej połowie roku. Wzrośnie zapewne rentowność poszczególnych firm out of Home - prognozuje Kaczoń. - Istotnymi dla branży będą rozstrzygnięcia w zakresie działalności reklamowej  w Warszawie oraz we Wrocławiu (liczba dostępnych nośników typu city light). Być może nastąpi przełom w zakresie wykorzystania tak zwanego „pasa drogi” dla sytuowania nośników reklamowych - zaznacza. - Przy niewielkim wzroście polskiego PKB, wynik out of Home winien być porównywalny do poprzednich dwóch lat - podsumowuje.

Powyższe zestawienia obejmują następujące firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of Home oraz Warexpo.

Dołącz do dyskusji: 599 mln zł na reklamę zewnętrzną w 2011 roku (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
EkoPromo.net
Dobrze, że tendencje się zmieniają i w tym roku wydane na reklamę zewnętrzną zostanie jeszcze więcej środków. Menedżerowie przekonali się także do zewnętrznego ambientu.
odpowiedź