SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

8 na 10 Polaków raz na kwartał kupuje nowe ubranie lub obuwie

Ponad połowa Polaków jest w stanie zapłacić wyższą cenę za elementy garderoby wyprodukowane w Polsce, a blisko co trzeci za produkt wyprodukowany w ekologiczny sposób - wynika z raportu KPMG oraz Akademii Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego.

Blisko 80% Polaków dokonuje zakupu nowego ubrania lub obuwia przynajmniej raz na kwartał, z czego 37% respondentów przyznało, że nową rzecz stara się kupować raz w miesiącu.

Spośród wszystkich elementów garderoby Polacy najczęściej nabywają odzież (82% wskazań) lub obuwie (53% wskazań).

Zdaniem 63% Polaków ich zakupy odbywają się w przemyślany sposób, bez ulegania emocjom. Dodatkowo 55% konsumentów, zanim zdecyduje się na zakup konkretnego produktu, porównuje jego cenę w dedykowanych serwisach internetowych, szukając najlepszej okazji, a połowa Polaków przyznaje, że dokonanie zakupu konkretnego, wybranego produktu, poprzedzone jest długimi poszukiwaniami odpowiedniego elementu garderoby.

Polscy konsumenci deklarują największe wydatki na zakupy kurtek, płaszczy oraz obuwia. Miesięcznie powyżej 200 zł na zakup okryć wierzchnich oraz obuwia przeznacza 26% Polaków. Z kolei najmniej pieniędzy konsumenci wydają na zakup bluzek i t-shirtów – 69% Polaków na ich zakup nie wydaje miesięcznie więcej niż 100 zł. Podobnie niskie wydatki cechują zakupy dodatków i akcesoriów – blisko 45% konsumentów nie wydaje na nie więcej niż 50 zł miesięcznie.

Ponad połowa Polaków (56% wskazań) najczęściej robi zakupy w sieciowych sklepach odzieżowych. Takie sklepy są najchętniej wybierane przez 62% przedstawicieli generacji Z, 55% przedstawicieli generacji Y oraz połowę Polaków urodzonych do 1979 r., czyli generacji X. Mniejszą popularnością cieszą się internetowe sklepy z wieloma markami, gdzie zakupy robi 29% Polaków oraz wielobranżowe sklepy dyskontowe, w których odzież i obuwie kupuje 20% konsumentów.

Coraz częściej tzw. ścieżka zakupowa Polaków rozpoczyna się w internecie. W sieci konsumenci szukają inspiracji (68%), wyszukują konkretne modele ubrań lub obuwia (60%) oraz zapoznają się z nowymi kolekcjami oferowanymi przez marki (66%). Tradycyjne sklepy stacjonarne są jednak preferowane przez większość konsumentów w przypadku chęci zakupu konkretnego ubrania (63% wskazań) oraz dokonania reklamacji lub zwrotu zakupionego elementu odzieży (66% wskazań).

Okazje i promocje lub sezonowe obniżki cen są najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o zakupie elementu garderoby dla 59% Polaków. Okazje są zdecydowanie najważniejszym czynnikiem zakupowym dla przedstawicieli generacji Z – 64% podejmuje decyzję o zakupie danego produktu ze względu na jego atrakcyjną, niższą cenę. 46% Polaków kupuje odzież lub obuwie w przypadku konieczności posiadania nowej rzeczy, natomiast 34% w przypadku samej chęci posiadania nowego elementu garderoby. Chęć posiadania nowej rzeczy jest ważniejszym czynnikiem zakupowym dla najmłodszych konsumentów (41% wskazań), wobec 34% wskazań generacji Y oraz 27% wskazań w przypadku generacji X.


Blisko połowa Polaków (45% wskazań) deklaruje, że w sieci dokonuje zakupów rzeczy, które już zna i z których już wcześniej korzystała, dzięki czemu nie ma obaw o niedopasowanie zakupionego produktu. Nie mniej istotnym czynnikiem skłaniającym do zakupu online jest możliwość bezkosztowego zwrotu towaru (43% wskazań) i atrakcyjna cena produktu. 4 na 10 respondentów chętnie kupuje w internecie rzeczy, które wcześniej przymierzyło w sklepie stacjonarnym. 16% respondentów zadeklarowało, że wszystkie zakupy garderoby wykonuje w sieci ze względu na oszczędność czasu.

Oszczędność czasu jest dla 57% Polaków największą zaletą dokonywania zakupu odzieży lub obuwia przez internet. Równie ważne są dodatkowo korzyści cenowe, na które wskazuje 55% respondentów oraz wygoda realizacji zakupów (53% wskazań). Największą wadą zakupów online jest dla 73% Polaków brak możliwości przetestowania produktu lub zobaczenia go na żywo. 31% konsumentów narzeka również na zbyt długi czas oczekiwania na wysyłkę lub inne niedogodności związane z taką formą otrzymania zakupionego towaru.


Niedogodności wskazywane jako największe wady robienia zakupów online są jednocześnie największymi zaletami dokonywania zakupów w sklepach stacjonarnych. Konsumenci doceniają możliwość przymierzenia produktu (70% wskazań), zobaczenia produktu na żywo (45% wskazań) oraz natychmiastowego otrzymania zakupionego elementu garderoby (25% wskazań).

Ponad połowa Polaków deklaruje przywiązanie do produktów, które zostały wyprodukowane w Polsce. 54% ankietowanych przyznało, że jest w stanie dopłacić więcej za element garderoby z polską metką. Połowa respondentów, którzy są gotowi zapłacić wyższą cenę za produkt wyprodukowany w Polsce, wskazuje, że taka dopłata nie powinna wynosić więcej niż 10% w porównaniu z analogicznym produktem pochodzącym z zagranicy. Co czwarta badana osoba jest gotowa zapłacić za rodzimy produkt więcej od 11% do 20% wyjściowej ceny importowanego produktu.

Zmiany klimatyczne wpływają na coraz większą świadomość konsumentów i stopniową zmianę postaw, także w obszarze mody. Za zakup ekologicznych produktów Polacy deklarują możliwość zapłacenia wyższej ceny. W tym przypadku jednak tylko co czwarty Polak jest w stanie zapłacić więcej za zakup ekologicznego ubrania lub obuwia. Wyższa cena nie powinna przekraczać 20% ceny "nieekologicznego" ubrania zdaniem 84% Polaków. Troska o środowisko przejawia się dodatkowo w sposobach postępowania z używaną odzieżą – zaledwie 22% Polaków wyrzuca nienoszoną odzież. Ograniczenie negatywnego wpływu branży mody na środowisko można osiągnąć m.in. poprzez rozwijanie koncepcji biblioteki ubrań, która umożliwia wypożyczenie wybranego elementu garderoby, zamiast kupowania go na stałe. Koncepcja ta nie jest jeszcze szeroko spopularyzowana – jak wskazują wyniki badania KPMG zaledwie 9% Polaków słyszało o bibliotece ubrań.


Wśród sposobów, dzięki którym producenci odzieży i obuwia mogą zmniejszyć negatywny wpływ mody na środowisko, polscy konsumenci wymieniają: zmianę sposobu produkcji (47% wskazań), możliwość przerabiania starych kolekcji (44% wskazań) lub opracowanie nowych, ekologicznych materiałów (43% wskazań).

Z drugiej strony, zgodnie z analizą opracowaną przez Akademię Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego, przyjęcie Karty Działań Przemysłu Modowego na rzecz Klimatu oraz Paktu Mody podczas szczytu G7 jest odpowiedzią sektora na wyzwania wynikające z jego negatywnego oddziaływania na środowisko i klimat. Niezależnie od tego w branży szybko rodzą się nowe pomysły, a w ślad za nimi konkretne działania, których celem jest nadanie odzieży drugiego życia. Marki odzieżowe coraz powszechniej wprowadzają rozwiązania prośrodowiskowe w zakresie opakowań, transportu oraz procesu produkcyjnego.

- Podejmowane przez branżę mody inicjatywy pokazują, że prowadzenie biznesu z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju nie jest już tylko modną opcją, ale staje się DNA każdego odpowiedzialnego uczestnika rynku. Dotyczy to rynku w wymiarze zarówno krajowym, jak i lokalnym. Rosnąca szybko świadomość ekologiczna konsumentów, podejmowane inicjatywy przez branżę mody zdają się dowodzić, że na naszych oczach rodzi się nowa era w świecie mody – zarówno po stronie marek odzieżowych, projektantów, jak i po stronie konsumentów. Pozostawanie na uboczu tej transformacji może prowadzić do znaczących szkód wizerunkowych, a przez to – do poważnego osłabienia pozycji rynkowej - stwierdziła Agnieszka Oleksyn-Wajda, współzałożycielka oraz kierownik Akademii Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego.

Raport KPMG pt. "Rynek mody w Polsce. Wyzwania" powstał na podstawie badania przeprowadzonego w październiku 2019 r. na ogólnopolskiej próbie 1174 dorosłych mężczyzn i kobiet z 10 największych miast w Polsce, reprezentujących poszczególne generacje: X (386 osób urodzonych do 1979 r.), Y (403 osoby urodzone od 1980 do 1990 r.) oraz Z (385 osób urodzonych po 1990 r.). Badanie zostało zrealizowane metodą ankiet internetowych CAWI wśród członków panelu internetowego firmy Norstat. Raport zawiera także analizę dotyczącą mody przyjaznej środowisku, która została opracowana przez Akademię Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego.

Dołącz do dyskusji: 8 na 10 Polaków raz na kwartał kupuje nowe ubranie lub obuwie

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anna
Tylko jest jeden problem. Jakość ubrań i butów. Po kilku miesiącach prawie wszystko się psuje, pruje, robią się dziury, traci kolory i odbarwia. Jeszcze 10 - 15 lat tegu tego nie było.
odpowiedź
User
kaktus
Ciekawe przeceny są w Biedronce czyli rzeczy których nikt nie chciał kupić. Jest bardzo mała obniżka od ceny pierwotnej. Do tego większość towaru jest z drobnymi uszkodzeniami, a przecena można powiedzieć, że żadna.
odpowiedź
User
zert
Ponad polowa DEKLARUJE, ze zaplaci wiecej. I... wybiera tansze.
odpowiedź