SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Agora ograniczyła inwestycje w prasę, wpływy z niej zmalały o połowę. W górę kina i outdoor (analiza)

Przez ostatnie 3,5 roku Agora zainwestowała tylko 4,8 mln zł w segment prasowy, natomiast aż 111,5 w pion filmowo-książkowy, a 94,1 mln zł w outdoorowy. Mocno zmalały wpływy firmy z prasy, za to wzrosły - ze sprzedaży biletów kinowych.

Article

W pierwszej połowie br. Agora miała 583,7 mln zł wpływów ze sprzedaży, z czego zdecydowanie najwięcej - 261 mln zł, czyli 44,7 proc. ogółu - ze sprzedaży usług reklamowych. Sprzedaż biletów w kinach Helios przyniosła firmie 108 mln zł przychodów (18,5 proc. wszystkich), wydawnictw (prasy, książek, płyt CD i DVD) - 68,1 mln zł (11,7 proc.), usług poligraficznych -58,9 mln zł (10,1 proc.), a sprzedaż określana jako pozostała - 87,7 mln zł (15 proc.).

Od 2012 do 2016 roku znacząco zmalały wpływy Agory z usług reklamowych (z 636,3 do 561,6 mln zł) i wydawnictw (ze 152,7 do 135,7 mln zł). Od 2013 roku jako osobna kategoria klasyfikowana jest sprzedaż usług poligraficznych - w tamtym roku przyniosła ona 156,8 mln zł przychodów, a w ub.r. - 147,7 mln zł.

W konsekwencji udział sprzedaży usług reklamowych w łącznych wpływach firmy zmalała z 55,9 proc. w 2012 roku do 44,7 proc. w minionym półroczu, a sprzedaży wydawnictw - z 13,4 do 11,7 proc. W przypadku sprzedaży usług poligraficznych ten udział zmniejszył się z 14,6 proc. w 213 roku do 10,1 proc. w pierwszej połowie br.

Za to przychody z biletów do kin wzrosły ze 134 mln zł w 2012 roku do 194,2 mln zł w ub.r., a ich udział w całkowitych wpływach Agory - z 11,8 proc. w 2012 roku do 18,5 proc. w minionym półroczu.

W 2012 roku w segmencie kinowym (oprócz biletów obejmującym sprzedaż barową i reklamę kinową) Agora miała 205,1 mln zł wpływów sprzedażowych (18 proc. wszystkich), a w segmencie prasowym (obejmującym sprzedaż dzienników i czasopism firmy oraz reklam w nich) - 592,7 mln zł (52 proc.).

Od 2014 roku pion kinowy rozszerzono w filmowo-książkowy, obejmujący też produkcję i dystrybucję filmów oraz wydawanie książek i płyt. W ub.r. wpływy w nim wyniosły 364 mln zł, czyli 77,5 proc. więcej niż w 2012 roku. Natomiast przychody z prasy zmalały do 267,9 mln zł, czyli o 54,8 proc. w ciągu czterech lat.

W minionym półroczu wpływy z filmów i książek stanowiły już 35,3 proc. wszystkich przychodów Agory, a z prasy - 20,1 proc.

Udział wpływów z segmentu internetowego wzrósł z 10 proc. w 2012 roku do 13,6 proc. w pierwszej połowie br., z segmentu radiowego - z 7,7 do 9,2 proc., a z outdoorowego - zmalały z 14,2 do 13,8 proc. Natomiast w przypadku pionu druku nastąpił spadek z 15,7 proc. w 2014 roku do 10,7 proc. w minionym półroczu.

W segmencie prasowym w 2012 i 2013 roku Agora miał po ponad 80 mln zł zysku EBITDA, w kolejnych dwóch latach było to 22-27 mln zł, a w ub.r. - tylko 6,1 mln zł. W pionie druku ten wskaźnik zmalał z 17-18 mln zł w latach 2014-2015 do 8,1 mln zł w ub.r.

Jednocześnie mocno wzrósł zysk EBITDA w segmencie filmowo-książkowym, internetowym, radiowym i outdoorowym. W tym ostatnim zwiększył się z 22,2 mln zł w 2012 roku do 40,8 mln zł w ub.r., w radiowym - z 5,5 do 15,9 mln zł, a w internetowym - z 12,9 do 27,9 mln zł. Natomiast EBITDA pionu filmowo-książkowego wzrosła z 39,5 mln zł w 2014 do ok. 60 mln zł w 2015 i 2016 roku.

Przez ostatnie 5,5 roku wydatki inwestycyjne Agory w pionie filmowo-książkowym wyniosły 200,7 mln zł, a w outdoorowym - 117,5 mln zł. W tym pierwszym firma zdecydowanie najwięcej wydaje na rozbudowę sieci kin Helios. Na początku 2014 roku informowała, że w ciągu 5 lat zamierza na to wydać ok. 100 mln zł.

Natomiast w pionie outdoorowym najwięcej kosztuje rozpoczęta w 2014 roku budowa 1580 wiat przystankowych w Warszawie (w zamian przez prawie 9 lat będzie sprzedawała na nich reklamy). Agora szacuje, że wydatki inwestycyjne na ten projekt przez trzy lata wyniosą ok 80 mln zł.

Na w miarę stałym poziomie utrzymywały się nakłady inwestycyjne Agory w pionie internetowym, radiowym i druku. Natomiast firma mocno obniżyła inwestycje w prasie - w 2012 roku przeznaczyła na to 18,6 mln zł, w 2013 roku - 11,3 mln zł, a przez kolejne 3,5 roku - tylko 4,8 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora ograniczyła inwestycje w prasę, wpływy z niej zmalały o połowę. W górę kina i outdoor (analiza)

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Yurek
Pewnie zaczną rozwijać sieć wypożyczalni VHS (tak im podpowiedzieli menagerowie z USA)
36 6
odpowiedź
User
Krzysiek
@Yurek - jak nie masz nic mądrego do powiedzenia to oszczędź sobie i innym żałosnych wypocin.
10 32
odpowiedź
User
African
W PL w zasadzie nie ma normalnego rynku prasy. Agora ze swoją wybiÓrczą rozwaliła rynek bo dostawała przez 8 lat niemal "dotacje" na działalność od spółek skarbu państwa w postaci reklam. Ta cicha dotacja sprawiła, że nikt na Czerskiej już nawet nie ukrywał, że liczy się z czytelnikiem i reklamodawcami. Teraz koryto wyschło, stąd kryzys w finansach i redukcje w etatach.Zapewne liczą że wraz z następnymi wyborami źródełko wytryśnie i biorą na przeczekanie. Pytanie tylko, czy będzie jeszcze ktoś, kto im uwierzy.
33 4
odpowiedź
User
Roman
Rynek prasy skurczyl się już wcześniej. Na przełomie 2008-2009 zaczęła się jazda. Nie było reakcji, zabrakło pomysłu i odwagi. Czarny zrezygnował i potem już było tylko trudniej. Mimo hejtu całego świata na Czerska powiem Was że pracuje tam sporo bardzo fajnych i wartościowych ludzi.
6 21
odpowiedź
User
Zdumiony
Rynek prasy skurczyl się już wcześniej. Na przełomie 2008-2009 zaczęła się jazda. Nie było reakcji, zabrakło pomysłu i odwagi. Czarny zrezygnował i potem już było tylko trudniej. Mimo hejtu całego świata na Czerska powiem Was że pracuje tam sporo bardzo fajnych i wartościowych ludzi.
Może jakieś nazwisko? Rozumiem, że to wyjątkowo trudne zadanie...
10 5
odpowiedź
User
da rewoluszon man
@Krzysiek
Yurek może chciał powiedzieć, ze biznes kinowy niekoniecznie musi być biznesem perspektywicznym, stad przykład VHS, które swego czasu rozłożyło kiniarzy na łopatki w naszym pięknym kraju. Nowych technologii w okolicach tej branży jest od zatrzęsienia. Już niedługo może się okazać, ze z kinem będzie, jak z papierem. Bardzo niszowo, a koszty inwestycji spore i trochę czasu musi upłynąć nim się zwrócą. Ale wizjonerzy z Czerskiej maja wizje; kto bogatemu zabroni ;-)
7 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing