SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora z większym zyskiem w internecie, radiu i prasie. „Gazeta Wyborcza” ma 241 tys. subskrybentów cyfrowych

W trzecim kwartale br. grupa Agora mimo spadku przychodów poprawiła rentowność w segmencie internetowym, radiowym i prasowy. W kinach Helios sprzedano jedynie 933 tys. biletów, „Gazeta Wyborcza na koniec września miała 240,7 tys. subskrybentów cyfrowych, a TOK FM - 24,8 tys.

Siedziba Agory, fot. materiały prasoweSiedziba Agory, fot. materiały prasowe

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 34,2 proc. do 193 mln zł, a jej strata netto wg nowego standardu rachunkowego MSSF 16 pogłębiła się z 3,1 do 9 mln zł. Natomiast zysk EBITDA firmy zmalał z 47,4 do 33,2 mln zł, wynik operacyjny - z 8,3 mln zł zysku do 4,3 mln zł straty.

73 proc. mniej widzów w kinach Helios

Spadek przychodów i rentowności grupy Agora wynika przede wszystkim z sytuacji w branży kinowej, w której firma ma sieć kin Helios i spółkę Next Film zajmującą się produkcją i dystrybucją filmów.

Z powodu epidemii kina w całym kraju były zamknięte od połowy marca do początku czerwca, a potem działały według standardów sanitarnych pozwalających zajmować widzom maksymalnie połowę miejsc. Dodatkowo brakowało atrakcyjnego repertuaru, bo przesunięto premiery wielu hitów. W drugiej połowie października limit zajętych miejsc zmniejszono do 25 proc., a na początku listopada zamknięto wszystkie kina przynajmniej do 29 listopada.

Od lipca do września br. w kinach Helios sprzedano 932,9 tys. biletów, o 72,7 mniej niż rok wcześniej. W konsekwencji przychody z ich sprzedaży zmalały rok do roku o 74,2 proc. do 16,2 mln zł, ze sprzedaży przekąsek i napojów - o 71,6 proc. do 8,1 mln zł, a z reklam kinowych - o 76,1 proc. do 2,2 mln zł.

Spółka Next Film wprowadziła do kin w zeszłym kwartale jeden film - „Tarapaty 2”, jej wpływy skurczyły się z 5 do 0,9 mln zł (w trzecim kwartale ub.r. dystrybuowała „Piłsudskiego” i „Na bank się uda”.

Natomiast przychody Wydawnictwa Agora poszły w górę z 9 do 11,5 mln zł. W zeszłym kwartale oficyna sprzedała 0,3 proc. egz. książek i płyt.

Koszty operacyjne pionu filmowo-książkowego zmalały dużo słabiej niż przychody - o 39,9 proc. do 66,4 mln zł. Najmocniej ograniczono wydatki na usługi obce (głównie zakup kopii filmowych i wynagrodzenia dla producentów) - o 62,9 proc. do 14,6 mln zł oraz reprezentację i reklamę - o 67,9 proc. do 2,5 mln zł. Natomiast koszty amortyzacji zmniejszyły się tylko o 11 proc. do 18,7 mln zł.

Dużo większy spadek wpływów niż kosztów przełożył się na pogorszenie wyników rentowności segmentu. Wynik operacyjny poszedł w dół z 12,2 mln zł zysku do 18,9 mln zł straty, a wynik EBITDA - z 33,3 mln zł zysku do 0,2 mln zł straty.

„Gazeta Wyborcza” zyskuje sprzedażowo, traci reklamowo

Przychody segmentu prasowego Agory zmalały natomiast w minionym kwartale o 24,2 proc. do 47,9 mln zł. O ile łączne wpływy ze sprzedaży tytułów prasowych spadły o 2,3 proc. do 25,9 mln zł (m.in. dlatego że wiosną br. firma zrezygnowała z miesięczników „Logo” i „Avanti”), o tyle tylko przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” wzrosły o 3,4 proc. do 24,5 mln zł.

„Gazeta Wyborcza” tak jak inne dzienniki notuje spadki sprzedażowe, jednocześnie regularnie jest podnoszona jej cena egzemplarzowa (z początkiem sierpnia podrożało wydanie weekendowe i poniedziałkowe, poprzednią podwyżkę wprowadzono w listopadzie ub.r.).

Przychody sprzedażowe „GW” zwiększyły się w minionym kwartale dzięki wyższym wpływom z prenumeraty cyfrowej. Na koniec września br. korzystało z niej 240,7 tys. użytkowników, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Na koniec czerwca br., po wiosennym lockdownie, subskrybentów było nieco więcej - 243 tys. Agora nie podaje, ile wynoszą przychody od nich, natomiast zaznaczyła w sprawozdaniu, że rok do roku „istotnie wzrosły”.

Natomiast wpływy reklamowe pionu prasowego poszły w dół o 31,4 proc. do 14 mln zł, z czego przychody „Gazety Wyborczej” z reklam - o 28,8 proc. do 12,6 mln zł.

Koszty operacyjne tego segmentu ograniczono o 44,8 proc. do 35,3 mln zł. Po zamknięciu w połowie ub.r. dwóch drukarni i przy malejącym nakładzie „GW” nakłady na materiały, energię, towary i usługi poligraficzne zmalały o 44,2 proc. do 11,1 mln zł, na wynagrodzenia - o 24,1 proc. do 18,9 mln zł, a na reprezentację i reklamy - aż o 80,4 proc. do 1,8 mln zł.

W efekcie zysk EBITDA pionu prasowego poszły w górę z 1,1 do 14,3 mln zł, a wynik operacyjny - z 0,7 mln zł straty do 12,6 mln zł.

Grupa AMS traci mniej niż cała reklama zewnętrzna

W segmencie outdoorowym Agory (obejmującym grupę AMS) przychody wyniosły w minionym kwartale 33,4 mln zł o 20,7 proc. mniej niż przed rokiem. Firma zwraca uwagę, że na całym rynku reklamy zewnętrznej spadek był głębszy - według danych IZRZ wyniósł 26,7 proc.

- Lepsza niż rynkowa dynamika wpływów reklamowych AMS wynika z dobrych wyników w segmencie OOH klasyczne oraz współpracy z kontrahentami i przygotowania dedykowanej oferty na powrót po pandemii - podano w prezentacji Agory.

Na koniec września do grupy AMS należało 22 509 nośników, wobec 23 581 rok wcześniej. W drugiej połowie czerwca br. AMS sfinalizował kupno za 15,6 mln zł 92 proc. udziałów Piano Group, do której należy sieć MoveTV z ponad 900 ekranami w klubach fitness.

Koszty operacyjne pionu outdoorowego zmalały słabiej od przychodów - o 14,4 proc. do 31,4 mln zł. Wydatki na utrzymanie systemu zmniejszyły się o 24,8 proc. do 8,2 mln zł, na realizację kampanii - o 28,1 proc. do 4,6 mln zł, za to koszty amortyzacji wzrosły o 8,8 proc. do 8,7 mln zł.

Przełożyło się to na spadek zysku EBITDA z 13,4 do 10,5 mln zł oraz zysku operacyjnego z 5,4 do 2 mln zł.

Spadły wpływy Yieldbirda, 29 proc. mniej na pensje

Pion internetowy Agory zanotował spadek przychodów o 6,4 proc. do 45,1 mln zł, z czego wpływy reklamowe zmniejszyły się o 3,5 proc. do 41,4 mln zł. Firma tłumaczy, że wynika to z mniejszych wpływów jej spółki zależnej Yieldbird oraz sprzedaży spółki Plan D (wcześniej Domiporta) z serwisami nieruchomościowymi.

Wydatki operacyjne segmentu ograniczono o 19,3 proc. do 36 mln zł. koszty usług obcych zmalały o 12,5 proc. do 23 mln zł, a wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych - o 29,4 proc. do 8,9 mln zł. - To głównie efekt zmniejszenia zatrudnienia etatowego w pionie Gazeta.pl oraz w spółce Yieldbird - podano w sprawozdaniu. Dodatkowo ze spółką Goldenline wiosną w ramach dobrowolnych odejść pożegnało się 26 pracowników.

Za to koszty amortyzacji zwiększyły się o 10 proc. do 2,2 mln zł („,związane z inwestycjami w unowocześnienie infrastruktury technologicznej serwisu Gazeta.pl, co pozwoliło na rozwój produktów reklamowych oraz poprawę widoczności portalu w wynikach najpopularniejszych wyszukiwarek” - uzasadniono w prezentacji Agory), a reprezentacji i reklamy - o 13 proc. do 2,6 mln zł.

W efekcie zysk EBITDA zwiększył się z 5,6 do 11,3 mln zł, a zysk operacyjny - z 3,6 do 9,1 mln zł.

TOK FM ma 24,8 tys. subskrybentów cyfrowych

W segmencie radiowym Agory przychody zmalały w zeszłym kwartale o 13,7 proc. do 22,1 mln zł, a same wpływy reklamowe - o 7,5 proc. do 19,6 mln zł.

Agora opisuje, że wskutek epidemii „skurczyły się wpływy ze sprzedaży czasu antenowego w stacjach należących do Grupy Radiowej Agory oraz ze świadczonej usługi pośrednictwa w sprzedaży dla kin sieci Helios, wyższe natomiast były wpływy z usługi pośrednictwa w sprzedaży czasu antenowego w stacjach innych nadawców”.

Ponadto wzrosły przychody z działalności stacji radiowych w internecie. Na koniec września ofertę subskrypcyjną TOK FM miało wykupioną 24,8 tys. użytkowników, wobec 18,6 tys. rok wcześniej.

Koszty operacyjne pionu zmalały o 26,5 proc. do 16,9 mln zł. Wydatki na usługi obce spadły o 16,1 proc. do 7,3 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 18,5 proc. do 6,6 mln zł. Natomiast nakłady marketingowe ograniczono z 2,8 do 1,5 mln zł.

Dzięki temu poprawiła się rentowność segmentu radiowego: zysk EBITDA poszedł w górę z 4,4 do 7 mln zł, a zysk operacyjny - z 2,6 do 5,2 mln zł.

Pod koniec września Agora poinformowała, że pozyskała innego typu finansowanie kredytowe: 65 mln zł kredytu w rachunku bieżącym i aneks do umowy w sprawie 35 mln zł limitu kredytowego. Natomiast sieć kinowa Helios otrzymała od dwóch banków 40 mln zł z kredytów.

Z końcem września z zarządu Agory odszedł Grzegorz Kania, został dyrektorem finansowym produkującej gry wideo spółki Huuuge. W zarządzie Agory jego obowiązki przejęła Anna Kryńska-Godlewska.

Kurs giełdowy w górę

We wtorek po południu akcje Agory na warszawskiej giełdzie drożały o nawet 4,6 proc. Kurs giełdowy spółki do historycznych minimów spadł z październiku, malejąc w ciągu miesiąca z ok. 6,50 zł do 4,44 zł.

Odbicie w górę nastąpiło w poniedziałek w zeszłym tygodniu po informacji koncernu Pfizer o opracowaniu szczepionki na koronawirusa. Agora była wśród najmocniej rosnących spółek, w ciągu dnia jej akcje podrożały o 28,8 proc.

Dołącz do dyskusji: Agora z większym zyskiem w internecie, radiu i prasie. „Gazeta Wyborcza” ma 241 tys. subskrybentów cyfrowych

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
brat ze Szwecji
"Przychody sprzedażowe „GW” zwiększyły się w minionym kwartale dzięki wyższym wpływom z prenumeraty cyfrowej. Na koniec września br. korzystało z niej 240,7 tys. użytkowników, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Na koniec czerwca br., po wiosennym lockdownie, subskrybentów było nieco więcej - 243 tys. Agora nie podaje, ile wynoszą przychody od nich, natomiast zaznaczyła w sprawozdaniu, że rok do roku „istotnie wzrosły” .... czyli przychody te "istotnie wzrosły" z tym, że na razie bez publikacji cyferek . :)
odpowiedź
User
New user
Co za absurd - kupować ekrany w klubach fitnes, gdy te są zamknięte i padają jak muchy.
odpowiedź
User
Nima
Gdzieś się podziały komentarze, chyba było ich sporo więcej.
odpowiedź