WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

„Alicja w Krainie Czarów”, „Nad Niemnem” i „Ojciec chrzestny” w kampanii Empik.com (wideo)

Allegro z nową stroną główną zmienia się w wielobranżowy sklep internetowy, jest jak eBay i Aliexpress (opinie)

2017-09-14 A A A KOMENTARZE: 8 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Strona główna Allegro.pl w nowej wersji jest zdecydowanie dłuższa, bardziej przejrzysta i pokazuje więcej ofert niż poprzednio. Wydaje się, że portal z serwisu akcyjnego ewoluuje w kierunku wielobranżowego sklepu internetowego, przypomina coraz bardziej witryny takie jak eBay, Amazon czy Aliexpress - oceniają dla Wirtualnemedia.pl specjaliści z agencji interaktywnych.

Allegro z nową stroną główną zmienia się w wielobranżowy sklep internetowy, jest jak eBay i Aliexpress (opinie)

Wprowadzana właśnie nowa strona główna Allegro.pl jest przede wszystkim znacznie dłuższa niż jej poprzednia wersja, pokazuje zdecydowanie więcej ciekawych ofert i promocji. Zmieniono też wygląd menu głównego i bardziej wyeksponowano wyszukiwarkę.

- Przepracowany został cały nagłówek i nawigacja, zarówno graficznie, jaki i UX-owo. Ta ostatnia zmiana zapewne jest bardziej kontrowersyjna, ponieważ zmienia wieloletnie przyzwyczajenia użytkowników. Zamiast znanej wszystkim czarnej belki z najważniejszymi opcjami mamy jedną ikonę, na wzór nawigacji z aplikacji mobilnych, w której rozwinięciu znajdują się wszystkie najważniejsze dla użytkownika opcje. Co prawda żeby się zalogować musimy zrobić krok więcej niż dotychczas, ale przecież podobnie jak w aplikacjach nie logujemy się do serwisu co chwilę - analizuje Marcin Piwnicki, założyciel i dyrektor zarządzający agencji Kohe. - A przy dalszym korzystaniu zminimalizowane menu nie przeszkadza i nie odwraca uwagi od tego, czego szukamy. Uporządkowane zostały również oferty promowane, znajdujące się pod głównym promo bannerem. Prosty zabieg pozwolił zaoszczędzić miejsce na stronie - dodaje.

Tomasz Soluch, head of UX w MOSQI.TO, zwraca uwagę na zmieniony wygląd i większe wyeksponowane wyszukiwarki. - Zmiana szarej lupki na pomarańczowy button z tekstowym call-to-action to słuszne posunięcie. Schowanie kategorii do rozwijanego menu z pewnością ma swoje odzwierciedlenie w statystykach kliknięć. Dlatego główny nacisk w nawigacji położono na wyszukiwarkę i promowane produkty. Użytkownik albo od razu szuka tego, czego potrzebuje, albo przegląda wyróżnione promocje (z całą pewnością doskonale dopasowane do profilu użytkownika ) - opisuje.

W dalszej części strony prezentowanych jest sporo różnych ofert w kilku sekcjach. - Klienci oczekują treści dopasowanej do ich potrzeb, rekomendacji i inspiracji zakupowej, która wynika z ich preferencji i upodobań. Ewidentnie nowy serwis Allegro wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom - ocenia to Piotr Chojnacki, UX & research director w Artegence. - Dodanie sekcji dynamicznie serwujących dopasowane treści i produkty, to z pewnością ukłon w stronę osób, które szukają inspiracji do zakupów lub decyzje zakupowe podejmują impulsywnie. Planowaniu i optymalizacji konwersji sprzyja również sama forma wizualna i umieszczenie elementów w tzw. siatce strony. Większe zdjęcia produktów wyróżnionych na liście z pewnością przyciągają uwagę klienta - chwali.

Według niektórych naszych rozmówców w efekcie tej zmiany Allegro upodobniło się do globalnych serwisów sprzedażowych takich jak eBay, Amazon czy Aliexpress. -  Odciążono górną partię strony, stawiając na dwa istotne elementy: wyszukiwarkę produktów oraz panel użytkownika („Moje Allegro”), rezygnując jednocześnie z głównych kategorii produktowych, które wcześniej tworzyły menu. Już sam ten zabieg powinien nakłaniać użytkownika do eksploracji serwisu poprzez wyszukiwanie, twórcy jednak postanowili również utworzyć dodatkowe sekcje promocyjne i wydłużyć stronę główną – opisuje Sylwia Jasiak, UX designer w agencji Eura7. - Allegro przypomina teraz duże zagraniczne serwisy, takie jak eBaya i Aliexpress. Pozwoli to z całą pewnością trafić do użytkowników mniej zdecydowanych z szerszą gamą produktów zaprezentowanych tematycznie. Zapewne sekcje te będą różnić się od siebie w zależności od sezonu, zatem zapewni to równocześnie dużą elastyczność i dopasowanie serwisu - dodaje.

- Patrząc na pole wyszukiwania, umiejscowienie listy kategorii czy też promowanych podserwisów, trudno nie zauważyć prób wzorowania się na chińskim konkurencie. Brak oryginalności nie jest jednak niczym złym dla użytkownika. Standaryzacja pewnych rozwiązań sprawia, że łatwo odnajdujemy się w serwisach określonego typu. Zmiany z pewnością zwiększą potencjał strony głównej. Dla internauty to nowa droga poszukiwania produktu, a dla Grupy Allegro nowa, atrakcyjna powierzchnia reklamowa - analizuje Paweł Woszkowski, creative digital strategist w Netizens.

- Po nowej stronie Allegro od razu widać, że zespół UX-owy włożył w nią dużo pracy i na pewno nie robił niczego pochopnie. Wszelkie zmiany zostały dokładnie przemyślane i w porównaniu do innych zagranicznych marketplace’ów, takich jak eBay, Allegro w niczym nie odstaje, a pewnie z uwagi na specyfikę rynku i obszerne badania na użytkownikach, wypada nawet lepiej - ocenia Tomasz Soluch

Z kolei Krzysztof Iwański, dyrektor kreatywny Imagine, i Julia Milewska, account manager w Kamikaze, zauważają kilka mankamentów nowej odsłony strony głównej Allegro. - W intuicyjnym i sprawnym poruszaniu się po serwisie może przeszkodzić brak konsekwencji w CTA, a także brak widocznej separacji pomiędzy poszczególnymi sekcjami. Stanowi to dość spory zarzut, zwłaszcza że nowa strona główna ma sprzyjać użytkownikom urządzeń mobilnych, które mają mniejsze wymiary, niż urządzenia stacjonarne. To może irytować użytkowników, którzy przez przypadek wybiorą sekcję inną od tej zamierzonej. Kolejnym zarzutem dotyczącym nowej wersji strony głównej serwisu jest zauważalny brak spójności w nawigacji po sekcjach. Ułożone są one zarówno pionowo, jak i poziomo. Pojawia się też widok blogowy. Ta mieszanka stylów może być myląca dla użytkowników - wylicza.

- Sekcja z produktami pod sliderem (Strefa okazji, Wybrane dla ciebie i Ostatnio oglądane) może być przydatna, szczególnie jeśli treści faktycznie będą dobrze personalizowane. Jednak reszta strony poniżej sprawia wrażenie nieco chaotycznej. Mamy tu produkty z bardzo różnych, nie związanych ze sobą kategorii, zajawki artykułów, logotypy. Nie jestem pewna czy użytkownik nie poczuje się nieco przytłoczony tak dużą ilością treści. Jestem też ciekawa ile osób będzie na tyle zdeterminowana, żeby długo scrollować stronę do samego dołu, by znaleźć interesujące produkty. Kolejne tygodnie i miesiące analityki jednak pokażą, czy tak duża zmiana wpłynie na podniesienie statystyk zakupowych - komentuje Julia Milewska.

- Niewątpliwym plusem jest wyczyszczony design oraz poprawiona widoczność sekcji „ostatnio przeglądane", która pojawia się już w obrębie pierwszego widoku. Widać, że twórcy wyciągnęli wnioski z analizy użyteczności, gdyż sekcję tę nie sposób teraz pominąć - zaznacza Iwański. - Nowa wersja strony głównej zaprezentowana przez Allegro.pl wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników. Zmiany wprowadzone przez zespół to wyraźna rezygnacja z serwisu aukcyjnego na rzecz przemiany w wielobranżowy sklep internetowy - ocenia.

Zdaniem Tobiasza Wybrańca, prezesa GetHero, zmiany na Allegro to także ukłon wobec internautów przeglądających serwis na smartfonach i tabletach. - Urządzenia mobilne generują coraz większy ruch, tym samym coraz bardziej ograniczając konsumpcję desktopów, tak więc dostosowanie się bardziej do potrzeb przeglądania na urządzeniach mobilnych to właściwie konieczność. Również mocniejsze wyeksponowanie wyszukiwarki i sekcji tematycznych ocenić należy pozytywnie - stwierdza.

- Podział strony i prezentowanie produktów w postaci bloków tematycznych, czy też eksponowanie logotypów popularnych marek, to kolejne zabiegi sprzyjające eksplorowaniu dostępnej oferty. Przy zastosowaniu personalizacji treści na stronie, zarówno w obszarze samych produktów, jak i całych sekcji, nowe Allegro może lepiej eksponować dopasowane produkty do potrzeb i preferencji zakupowych klientów. To z pewnością przełoży się nie tylko na wzrost konwersji, ale przede wszystkim na wzrost satysfakcji użytkowników - zauważa Piotr Chojnacki.

Marcin Piwnicki uważa, że zmiany na Allegro to część szerszego trendu rynkowego. - Każdy z nas przed podjęciem decyzji zakupowej przegląda opinie, recenzje, ogląda testy i unboxingi produktów na blogach, vlogach, snapach itp. Wyobrażam sobie, że w niedalekiej perspektywie serwisy takie jak Allegro będą chciały zatrzymać użytkowników na dłużej, proponując im takie testy i opracowania z udziałem ekspertów właśnie na swojej stronie - analizuje. Myślę, że może to być przyszłością dużych serwisów zakupowych - rzetelne opracowania, po lekturze których sami stajemy się ekspertami i dobrze wiemy co wybrać i jak dużą przewagę ma szczoteczka soniczna nad elektryczną. Pytanie, czy to skupi uwagę każdego klienta, czy jednak znacznie utrudni decyzję, której celem jest przecież kliknięcie „kup teraz” - zastanawia się szef agencji Kohe.

Według badania Gemius/PBI w sierpniu br. Allegro zanotowało 15,37 mln realnych użytkowników i 1,33 mld odsłon. Na komputerach serwis miał 11,15 mln użytkowników i 895,4 mln odsłon, a na urządzeniach mobilnych - 9,46 mln użytkowników i 432,9 mln odsłon.

Autor: tw

Wiecej informacji: Allegro, e-commerce, sklep internetowy, strona główna, agencje interaktywne

Komentarze (8) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia