SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Koszty dostaw i pracowników obniżyły zysk Allegro. Przez wysoką inflację słabsze prognozy wzrostu

W pierwszym kwartale br. grupa Allegro przy wzroście przychodów o 15,1 proc. do 1,393 mld zł zanotowało spadek zysku netto z 269,6 do 166,9 mln zł, przesądziły o tym mocno rosnące wydatki na dostawy i pracowników. Firma obniżyła prognozy dotyczące swojego organicznego wzrostu w br., tłumaczy to wysoką inflacją.

Prezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. AllegroPrezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. Allegro

Przychody Allegro z marketplace’u (czyli opłat od kupujących i sprzedawców) w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku o 12,8 proc. do 1,122 mld zł. Wpływy reklamowe wzrosły o 21,1 proc. do 122,9 mln zł, a przychody ze sklepu własnego Allegro - o 40,1 proc. do 82,7 mln zł.

- Wzrost odnotowany w tym okresie napędzały m.in. świetne wyniki wypracowane przez fintech Allegro Pay i program lojalnościowy Allegro Smart! Model funkcjonowania naszej platformy okazał się nie tylko odporny, ale również bardzo pomocny w obliczu aktualnych wyzwań rynkowych, przed którymi wszyscy stoimy, ponieważ pomaga zwalczać skutki inflacji i umożliwia pomoc osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie - podkreśla prezes Allegro, François Nuyts.

Natomiast wpływy porównywarki Ceneo zmalały o 5,6 proc. do 47,4 mln zł.

Sprzedaż na Allegro 13 proc. w górę, 0,6 proc. więcej sprzedawców

Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformach grupy Allegro sięgnęła 10,82 mld zł, o 12,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Współczynnik take rate (łączny poziom opłat od kupujących, m.in. z prowizji sprzedażowych i współfinansowania dostaw w ramach Allegro Smart!) nie zmienił się istotnie w ujęciu rok do roku - wyniósł 10,46 proc. Firma zaznaczyła w sprawozdaniu, że zmiana stawek dofinansowania i prowizji od sprzedaży powinna przełożyć się na wzrost tego wskaźnika w przyszłości.

Przypomnijmy, że z początkiem lutego br. Allegro wprowadziło wyższy cennik dla sprzedawców za dostawy w ramach Allegro Smart! za zakupy opłacone z góry i za pobraniem, miesiąc później podniosło sprzedawcom z kontami firmowymi prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach, a także opłaty za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard, a na początku czerwca w górę pójdą opłaty od sprzedawców za przesyłki z płatnością przy odbiorze.

Liczba aktywnych kupujących na Allegro zwiększyła się o 0,6 proc. do 13,4 mln. Średnia wartość produktów sprzedanych przez każdego poszła w górę o 14,2 proc. do 3 265, a udział dostaw realizowanych następnego dnia - o 8 pkt proc.

43 proc. więcej na dostawy i pracowników

Wydatki operacyjne grupy Allegro zwiększyły się dużo mocniej od przychodów - o 40,6 proc. do 960,1 mln zł. Kwotowo najmocniej urosły koszty dostaw zakupów (o 42,7 proc. do 362,7 mln zł), pracownicze (o 42,5 proc. do 185 mln zł) oraz marketingowe (o 29,6 proc. do 158,6 mln zł).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Natomiast wydatki na prowizji od płatności zmniejszyły się o 6 proc. do 33,8 mln zł. W zeszłym kwartale w ramach Allegro Pay udzielono pożyczek o wartości 965 mln zł, ponad pięciokrotnie więcej niż rok wcześniej.

W październiku ub.r. Allegro Pay zawarło umowę sprzedaży wierzytelności z Aion Bankiem. W pierwszym kwartale br. sprzedało mu pożyczki o wartości 210 mln zł.

Znacząco zmalały wyniki zyskowności grupy Allegro. Zysk EBITDA spadł z 527,5 do 432,5 mln zł, zysk operacyjny - z 406,2 do 281,3 mln zł, a zysk netto - z 269,6 do 166,9 mln zł.

Firma w komunikacie podkreśla, że „dzięki dodatkowym inicjatywom w zakresie monetyzacji marża skorygowanej EBITDA polepszyła się po styczniowym minimum”. - W I kwartale podjęliśmy kroki mające na celu zrównoważenie kosztów naszych inwestycji, takich jak zwiększony dostęp do dostaw kurierskich w programie Smart! z dodatkowymi inicjatywami w zakresie monetyzacji, dzięki czemu od stycznia dynamika naszych marż uległa poprawie - opisuje Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Wyższe zadłużenie po przejęciu Mall Group i WE|DO

Na koniec marca br. dług netto grupy Allegro wynosił 3,72 mld zł (wobec 3,66 mld zł rok wcześniej), a jego stosunek do zysku netto z ostatnich 12 miesięcy - 1,86.

Na początku kwietnia br. Allegro sfinalizowało transakcję nabycia 100 proc. udziałów firm Mall Group i WE|DO działających w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Zapłaciło łącznie 881 mln euro (ok. 4,1 mld zł) za w Mall Group i WE|DO.

Gdyby przyjąć, że transakcji dokonano na koniec marca, zadłużenie netto grupy Allegro rośnie do 6,51 mld zł, a jego stosunek do zysku netto z ostatnich 12 miesięcy - do 3,26.

W drugiej połowie marca uruchomiono wersję Allegro w języku angielskim, testowaną wcześniej przez kilka miesięcy. Jest ona dostępna także pod adresem Allegro.com.

- Sfinalizowaliśmy przejęcie Grupy Mall i WE|DO, dzięki czemu grupa wpłynęła w pełni na międzynarodowe wody, podwajając jednocześnie swój docelowy rynek jak i potencjalną bazę konsumentów w Europie Środkowo-Wschodniej. Główna misja Allegro, polegająca na zapewnieniu dostępu do najwygodniejszej i najnowocześniejszej platformy umożliwiającej sprzedaż stale poszerzającego się asortymentu w najbardziej konkurencyjnych cenach, może być dzięki temu realizowana na jeszcze większą skalę, również dzięki uruchomieniu domeny Allegro.com - komentuje François Nuyts.

Mall Group i WE|DO CZ w roku obrotowym zakończonym 31 marca br. zanotowały 3,13 mld zł przychodów, 96 mln zł skorygowanej straty EBITDA i 619 mln zł zysku brutto.

Niższy wzrost organiczny, mniej na inwestycje

W sprawozdaniu Allegro podało swoje nowe prognozy co do wyników w całym br. W porównaniu do przewidywań z dnia wybuchu wojny w Ukrainie oczekiwany wzrost wartości sprzedaży (GMV) obniżono z przedziału wysokie kilkanaście - trochę ponad 20 proc. do 15-20 proc., wzrost przychodów - z nieco ponad 30 proc. do 25-30 proc., a dynamikę skorygowanego zysku EBITDA - z niskich-średnich kilkunastu proc. do 10-15 proc. Wszystkie prognozy nie uwzględniają efektów kupna Mall Group i WE|DO.

Firma spodziewa się, że na inwestycje przeznaczy w br. 675-725 mln zł, podczas gdy prognoza z 24 lutego wynosiła 700-750 mln zł.

- Jesteśmy przekonani, że nasza oferta stanowi świetną odpowiedź na czasy wysokiej inflacji i presji na portfele kupujących. Jak najbardziej rozumiemy, że wyższe tempo inflacji może ograniczyć popyt konsumencki, co odzwierciedliliśmy w naszych zaktualizowanych oczekiwaniach na ten rok - komentuje Jon Eastick.

Allegro ma ponad tysiąc automatów paczkowych

Od wiosny ub.r. Allegro rozwija swoją sieć automatów paczkowych, na koniec grudnia ub.r. miało tysiąc maszyn, w br. chce postawić kolejne 2 tys. Na początku listopada firma uruchomiła opartą na nich usługę logistyczną One Box dla kupujących.

W połowie grudniu usługa pojawiła się w kolejnych ośmiu miastach: Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Bydgoszczy, Krakowie i Katowicach. Równocześnie Allegro poinformowało, że podpisało umowy dotyczące instalowania automatów na stacjach Shell i przy sklepach Stokrotka.

Allegro to zdecydowanie najpopularniejsze platforma e-commerce w Polsce. Według badania Mediapanel w kwietniu br. zanotowało 22,18 mln użytkowników, 73,75 proc. zasięgu oraz godzinę, 41 minut i 30 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.

Firma jest notowana na warszawskiej giełdzie od października 2020 roku. W środę na koniec sesji kurs spółki wynosił 22,30 zł, od września ub.r. zmalał o 69,3 proc. Głównymi akcjonariuszami Allegro są fundusze Cidinan i Permira, mają po 28,03 proc. walorów firmy.

Dołącz do dyskusji: Koszty dostaw i pracowników obniżyły zysk Allegro. Przez wysoką inflację słabsze prognozy wzrostu

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Loor
Jak zwykle pracownicy i koszta z tym związane traktowani jako "uciążliwy balast". Chciałbym zobaczyć tych prezesików i członków zarządu (z milionowymi pensjami) jak sami zakasują rękawy i biorą się do zwykłej codziennej mrówczej roboty (która tak naprawdę wypracowuje zyski dla Allegro). Dlaczego korporacje z obliczu kryzysu zaczynają od zamrażania pensji zwykłym pracownikom (lub wręcz redukują etaty), natomiast nigdy szefostwo nie zaczyna oszczędności od siebie (od redukcji horrendalnych pensji kierownictwa).
odpowiedź
User
Tomek
Jak jeden rok beda miec mniejszy zysk tk im sie nic nie stanie. Zasrane directory.
odpowiedź
User
Alle
Alledrogo przydałaby się porządna konkurencja.
odpowiedź