SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Amazon wchodzi do Polski, uruchamia rejestrację dla sprzedawców

Amazon potwierdził, że udostępni w pełni swój serwis dla polskich użytkowników. Sprzedawcy z naszego kraju, którzy chcą prowadzić sprzedaż na platformie, mogą już rejestrować swoje konta.

Siedziba Amazon w Seattle, fot. Shutterstock.comSiedziba Amazon w Seattle, fot. Shutterstock.com

- Amazon od wielu lat wspiera polskich klientów oraz pomaga sprzedawać produkty polskich przedsiębiorców w naszych europejskich sklepach. Kolejnym etapem jest wprowadzenie pełnej oferty detalicznej dla konsumentów w Polsce i właśnie nadszedł czas na ten krok - komentuje Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju Amazona w Unii Europejskiej.

Amazon w środę ogłosił, że przedsiębiorcy z Polski, którzy chcą prowadzić sprzedaż na jego platformie, mogą już rejestrować swoje konta w polskojęzycznej wersji panelu Seller Central. Jest on dostępny pod adresem sell.amazon.pl.

- Cieszymy się, że możemy wzmocnić pozycję polskich firm za pośrednictwem Amazon, inwestując w narzędzia i usługi, które pomogą im się rozwijać. Jesteśmy przekonani, że skupiając się na tym, co naszym zdaniem klienci cenią najbardziej – niskich cenach, szerokim wyborze towarów i ich szybkiej dostawie – z czasem zdobędziemy zaufanie klientów w Polsce - zapewnia Alex Ootes.

 

Amazon z Pocztą Polską i InPostem

Nieoficjalne informacje, że Amazon przygotowuje się do wejścia z pełną wersją swojego serwisu do Polski, pojawiały się od roku. W lutym ub.r. „Gazeta Wyborcza” podała, że koncern prowadzi rozmowy o współpracy z Pocztą Polską, która ma odpowiadać za dostarczanie polskim internautom zakupów z Amazona.

Natomiast pod koniec ub.r. w Amazonie pojawiła się opcja dostaw zakupów do Polski za pośrednictwem sieci Paczkomatów należących do firmy InPost.

Dotychczas internauci z naszego kraju mogli robić zakupy w polskojęzycznej odsłonie niemieckiej wersji Amazona. Natomiast polscy sprzedawcy nie mogli wejść ze swoimi ofertami na platformę.

- Wejście Amazona na polski rynek będzie z pewnością bardzo dużym wydarzeniem i najbardziej zagraża Allegro, które nie wydaje się przejmować mocno tym faktem, o czym mogą świadczyć ostatnie podwyżki prowizji. Trzeba pamiętać, że Amazon już teraz ma gigantyczną rzeszę użytkowników z Polski w swojej niemieckiej wersji. Mocniejsze wejście na nasz rynek z pewnością będzie sukcesem - komentował dla Wirtualnemedia.pl w lutym ub.r. Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group.

Amazon ma w Polsce centra logistyczne

Amazon jest obecny w naszym kraju od 2014 roku. Koncern uruchomił w tym okresie dziewięć centrów logistycznych, w zeszłym tygodni zapowiedział, że kolejny obiekt otworzy w br. w Świebodzinie.

Centra Amazona działają już w Sadach (pod Poznaniem), Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty), Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (koło Bolesławca) i Gliwicach. Ponadto koncern ma w naszym kraju swoje biuro Amazon Web Services i centrum rozwoju technologii w Gdańsku.

W 2019 roku polska firma Amazona, zarządzająca wówczas siedmioma centrami logistycznymi, zanotowała wzrost przychodów o 25,5 proc. do 2,23 mld zł oraz zysku netto z 19,71 do 60,87 mln zł. Miała średnio 14,6 tys. pracowników etatowych, a w 2020 r. zatrudniała już ok. 16 tys. osób.

Rosną wpływy i zysk Amazona, kurs akcji 80 proc. w górę

Amazon jest największym koncernem e-commerce na świecie. W trzecim kwartale ub.r. zanotował wzrost przychodów netto ze sprzedaży produktów z 39,73 do 52,77 mld dolarów oraz ze sprzedaży usług z 30,25 do 43,37 mld dolarów, a przy wzroście kosztów operacyjnych z 66,82 do 89,95 mld dolarów jego zysk netto poszedł w górę z 2,13 do 6,33 mld dolarów.

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. przychody sprzedażowe Amazona zwiększyły się ze 193,09 do 260,51 mld dolarów, koszty operacyjne - ze 182,42 do 244,48 mld dolarów, a zysk netto - z 8,32 do 14,11 mld dolarów.

Założycielem, prezesem i głównym akcjonariuszem koncernu jest Jeff Bezos. Od stycznia do listopada ub.r. sprzedał akcje firmy za ponad 10 mld dolarów.

Na amerykańskiej giełdzie Nasdaq kurs Amazona we wtorek na koniec sesji wynosił 3 326 dolarów, co daje kapitalizację w wysokości 1,67 bln dolarów. Amazon jest jednym w kilku koncernów z bilionową wyceną giełdową.

W ciągu roku akcje Amazona podrożały o ok. 80 proc., pod koniec grudnia ub.r. kurs wynosił ok. 1,8 tys. dolarów, natomiast w szczycie na początku września ub.r. sięgnął 3,5 tys. dolarów.

Po zapowiedzi Amazona tanieją akcje Allegro

Na polskim rynku e-commerce zdecydowanym liderem jest obecnie Allegro, do którego należy też porównywarka Ceneo.pl i przejęty w ub.r. eBilet Polska. W październiku ub.r. firma weszła na warszawską giełdę, a debiut był rekordowy pod kilkoma względami: sprzedano akcje za 9,18 mld dolarów, a Allegro szybko stało się najwyżej wycenianą spółką na stołecznym parkiecie.

W ofercie pierwotnej akcje firmy sprzedawano po 43 zł. Po debiucie kurs natychmiast poszedł mocno w górę, pod koniec października sięgał 95 zł, potem wahał się w przedziale 67-87 zł.

W środę, po informacji o wejściu pełnej wersji sklepu Amazona do Polski, akcje Allegro potaniały o 5,9 proc.

W trzecim kwartale ub.r. Allegro osiągnęło wzrost przychodów netto o 49,7 proc. do 928,7 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA o 26,7 proc. do 408,5 mln zł. Na platformie było 12,6 mln aktywnych kupujących. Koszty debiutu giełdowego i refinansowania zadłużenie spowodowały, że firma miała 131,7 mln zł straty netto.

Według badania Mediapanel w listopadzie ub.r., w szczycie okresu zakupów przedświątecznych, przeglądarkowa wersja Allegro zanotowała 19,62 mln użytkowników i 67,58 proc. zasięgu, a jego aplikacja mobilna - 6,68 mln użytkowników i 23 proc. zasięgu.

W kategorii e-commerce kolejne miejsca zajęły Ceneo.pl (13,65 mln internautów) i Mediaexpert.pl (11,62 mln). W czołowej dziesiątce od kilku lat jest jeden serwis zagraniczny - chiński Aliexpress.com, który w listopadzie odwiedziło 8,31 mln polskich użytkowników.

Dołącz do dyskusji: Amazon wchodzi do Polski, uruchamia rejestrację dla sprzedawców

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rem
W końcu koniec dominacji Allegro - sprzedawcy odetchną ulgą
odpowiedź
User
AS
Allegro już zalicza małą obsuwę na GPW
odpowiedź
User
spekulant
Jak Amazon zawrze umowę z InPostem na wyłączność, to Allegro będzie miało spory problem. Liczba ich paczkomatów jest wysoce niewystarczająca i minie wiele miesięcy zanim zbudują odpowiednią infrastrukturę. Jedno jest pewne - nudno nie będzie.
odpowiedź