SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Badacze rynku o 2014 roku - prognozy na 2015

Rok 2014 pod lupą branży badawczej, prognozy na 2015 r. Komentują m.in. Piotr Kwiatkowski (TNS), Norbert Filiński (Nielsen), Agnieszka Sora (GfK Polonia), Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia), Arkadiusz Wódkowski (PTBRiO), Andrzej Garapich (PBI), Katarzyna Mojsiewicz (PBS), Alina Lempa (IQS), Albert Hupa (IRCenter).

Article

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań 2014 roku w mediach, reklamie, badaniach, internecie, PR i telekomunikacji. Tym razem 2014 rok podsumowują przedstawiciele branży badawczej.

Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2014 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2015? Na te i inne pytania znajdą Państwo odpowiedzi w poniższym tekście.

 


Piotr Kwiatkowski, prezes TNS Polska

Wydarzenie roku
Nie widzę takiego jednego wydarzenia. Być może był nim kolejny kongres badaczy, najlepiej oceniony przez uczestników, na rekordowym poziomie merytorycznym. Kongres dobrze oddawał dwa ważne trendy, które widzę: wzrost znaczenia technologii oraz silne akcentowanie potrzeb i pytań klienta w aktywności badawczej. Z mojej osobistej perspektywy takimi wydarzeniami były trzy udane specjalistyczne konferencje, zorganizowane przez TNS Polska w tym roku, w których uczestniczyło wielu klientów reprezentujących najpoważniejsze firmy. Jedna z tych konferencji dotyczyła procesów zakupowych, druga rynku finansowego, trzecia zaś branży samochodowej. Cieszę się, bo to rynki, które mają wiele swoich prestiżowych imprez, a nam, agencji badawczej, udało się zainteresować te wymagające grona swoim punktem widzenia.

Sukces roku
Mimo trudnych wyzwań, kurczących się budżetów i rosnącej konkurencji zewnętrznej, branża zaliczy kolejny, chyba nie najgorszy rok. Sukcesem jest także i to, że pomimo niewiarygodnej automatyzacji zbierania informacji, poważne firmy nadal stawiają na profesjonalne badania marketingowe.

Porażka roku
Exit poll w wyborach samorządowych - ogłoszone w dniu wyborów wyniki znacząco różniły się od tych, które (po kompromitującym spektaklu niekompetencji, bezradności i niedołęstwa) ogłosiła PKW. Takie wpadki obniżają reputację branży, a politycy i komentatorzy długo  będą pamiętać ten wieczór.  I echo tej porażki wróci do nas w postaci kolejnych, głośnych medialnych pomówień podważających wiarygodność badań.

Trend roku
Technologia.  Zmiany branży wynikające z zastosowania nowych metod, urządzeń i obszarów badań wyraźnie przyspieszyły. Trend drugi - bardzo niepokojący to zwiększanie się presji cenowej. Wielu naszym klientom nie wiodło się dobrze i byli zmuszeni do dokonania istotnych oszczędności, w tym redukcji budżetów badawczych. Często temu procesowi towarzyszyły złe praktyki, jak choćby wymuszanie niezgodnych z prawem, wydłużanych terminów płatności. Albo przetargi, które są de facto wyłudzaniem bezpłatnej usługi - warunkiem określanym przez organizatora jest wykonanie za darmo dość istotnej pracy badawczej, np. przeprowadzenia małego sondażu, realizacji  jednej-dwóch grup, zrobienia desk research.

Prognoza na 2015
Czeka nas kolejny rok pełen wyzwań, szukania nowych rozwiązań, stopniowych zmian ustalonych reguł działania i szukania nowych reguł. Budżety na klasyczne badania rynkowe (zwłaszcza custom research) nie będą się znacząco zwiększać.  Ale utrzyma się trend zmian związanych z wprowadzaniem do świata badań nowych narzędzi i nowych obszarów badawczych. Górą będą te firmy i ci badacze, którzy postawią na dobre zrozumienie wyzwań klienta i pomoc w skutecznym wykorzystaniu wyników badań.

 


Agnieszka Sora, dyrektor zarządzająca GfK Polonia

Wydarzenie roku
Chyba już tradycyjnie, bo w kolejnych latach nie spada jakość i popularność tego spotkania, wydarzeniem roku nazwałabym coroczny Kongres Badaczy. Może nie ma on jakiegoś przełomowego znaczenia, ale jest ważny dla środowiska, bo wskazuje na pewne tendencje i zjawiska w branży, czasami bywa inspirujący, ma też trudny do przecenienia walor towarzyski i integracyjny, tak więc póki co jemu przyznałabym tytuł "wydarzenia roku".

Sukces roku
Solidarne wystąpienie firm przeciwko próbie wprowadzenia przez zleceniodawców wydłużonych terminów płatności.

Porażka roku
Jako odpowiedź na to pytanie pewnie wielu osobom automatycznie przychodzi w tym miejscu na myśl wynik tegorocznego badania exit poll. Jednak ja widziałabym to zdarzenie również w kontekście edukacyjnym – rzadko metodologii exit poll i badaniom sondażowym poświęca się tyle uwagi. Oprócz edukacji chyba po raz pierwszy w historii mieliśmy do czynienia z gloryfikacją badań exit poll  i wiarą, że dostarczają one bliższych badań niż wyniki z PKW.

Człowiek roku
Nie objawiła się ani grupa, ani postać, która istotnie wpłynęła na kształt branży (to od strony zawodowej, środowiskowej). Jednak patrząc od strony konsumenckiej wskazałabym na młodych nabywców, jako na grupę, dzięki której branża badawcza rozwija się w kierunku technologicznym, innowacyjnym, sieciowym, bo musi nadążać za trendami, za szybkością zmian i adaptacji nowych technologii.

Trend roku
Dalszy fokus na konsumenta, na jego emocje, tworzenie relacji pomiędzy marką a jej konsumentem, śledzenie ścieżek zakupowych konsumenta oraz badanie doświadczeń z marką, wciąż poszukiwanie rozwiązań w zakresie big data i algorytmizacji procesów.

Prognoza na 2015
Kontynuacja tych samych trendów co w 2014, kolejny exit poll, rozstrzygnięcie przetargu na badania internetu, no i przede wszystkim jubileusz 25 lat GfK na polskim rynku, który to jubileusz chcielibyśmy mocno podkreślać i komunikować.

 


Norbert Filiński, ‎client director w firmie Nielsen

Wydarzenie roku
Rok 2014 nie był spektakularny dla branży badawczej. Branża ta jest ściśle powiązana ze swoimi klientami i, podobnie  jak oni, musieliśmy się mierzyć ze zwalniającą w Polsce ekonomią. Druga połowa roku przyniosła pewne ożywienie, co pozwala optymistycznie patrzeć w rok 2015.

Sukces roku
Niewątpliwym sukcesem jest organizacja Kongresu Badaczy i zachowanie go na dotychczasowym, wysokim poziomie. Kongres Badaczy jest ciągle imprezą bardzo odświeżającą a jego skala zaskakuje nie tylko w kontekście regionu, ale całej Europy.

Trend roku
Poszukiwanie holistycznych rozwiązań przez klientów. To co jako Nielsen wyraźnie widzimy to coraz większy profesjonalizm i oczekiwania badaczy pracujących po stronie klientów. Poszukiwane są rozwiązania end-to-end kończące się nie tylko jasnymi rekomendacjami, ale również gwarantujące wsparcie we wdrożeniu działań po stronie klienta.

Innymi istotnym trendem jest rosnące zainteresowanie obszarem sklepu. Mam tu na myśli nie tylko zrozumienie shoppera, ale też kontrolę egzekucji działań sklepowych, optymalizację asortymentu i mechanizmów promocyjnych.

Prognoza na 2015
Rok 2015 będzie trudnym, ale dobrym rokiem dla branży badawczej. Obserwujemy spowolnienie sprzedaży większości kategorii FMCG w Polsce, co niewątpliwie przełoży się na dalszy wzrost oczekiwań wobec zamawianych projektów. Nasi klienci coraz częściej analizują swoje aktywności pod kątem zwrotu z inwestycji i podobnie patrzeć będę na projekty badawcze.

Powinno być to motorem do rozwoju branży i skupienia na rozwiązaniach przynoszących mierzalną wartość dla biznesu naszych klientów.

 

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Grupa IQS, Polskie Badania Internetu, AMPS, ARC Rynek i Opinia, PBS, IRCenter, Izmałkowa Consulting i Millward Brown.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Badacze rynku o 2014 roku - prognozy na 2015

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
lektura
Wygląda na to, że w ostatnim roku w branży badawczej niewiele się zmieniło. Czy to oznacza stagnację czy coś innego?

W branży się wiele dzieje... ale widać to lepiej na przełomie ostatnich kilku lat. Zapraszam do lektury przemyśleń i doświadczeń badaczy z takich agencji jak GfK Polonia, TNS Polska, Grupy IQS i 4P Research Mix:
2 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing