SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Badacze rynku o 2015 roku - prognozy na 2016

Rok 2015 pod lupą branży badawczej, prognozy na 2016 r. Komentują m.in. Piotr Kwiatkowski (TNS), Julia Izmałkowa, Szymon Mordasiewicz (Nielsen), Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia), Alina Lempa (IQS), Szymon Mordasiewicz (Nielsen).

Article



Piotr Kwiatkowski, prezes TNS Polska

Wydarzenie roku
Myślę, że wydarzeniem stały się wybory parlamentarne - firmy badawcze trafnie zidentyfikowały nastroje elektoratu, a sondaże przedwyborcze, prognozy i exit poll okazały się trafne.

Sukces roku
Badania przed wyborami parlamentarnymi 2015. Na marginesie przypomnę, że badania i prognozy TNS Polska okazały się bardzo trafne. W skali naszej firmy było też sporo innych sukcesów: uruchomiliśmy projekt "Kartezjusz" - nowe na polskim rynku podejście badawcze, które umożliwia w krótkim czasie dotarcie do wąskich grup docelowych i nisz rynkowych. Dzięki niemu sięgamy po opinie unikalnych grup konsumentów, weryfikujemy postawy, poznajemy oczekiwania.  Obserwujemy też spore zainteresowanie naszym tegorocznym projektem "Smaki w biznesie" dotyczącym roli, jaką pełnią doznania sensoryczne.

Porażka roku
Za nami wymagający rok dla branży. Za wcześnie na precyzyjne wyliczenia, ale myślę, że niektóre segmenty rynku badań znacząco się zmniejszyły, w innych panowała stagnacja. Z finansowym wymiarem rynku wiąże się inny problem - odpowiedź na pytanie o kierunek transformacji. Wszyscy wiemy, że znajdujemy się w procesie poważnych zmian, choć nie umiemy precyzyjnie określić kierunku tej transformacji. I to poczucie znalezienia się w dynamicznym strumieniu przemian, które trudno ogarnąć nie dotyczy wyłącznie Polski.

Człowiek roku
Nie widzę jednej postaci, która może być uważana za człowieka roku. To był rok pracy w zespołach - może nasza branża taka już jest. Liczą się silne zespoły, mniej widoczne są pojedyncze gwiazdy.

Kampania roku
"Kampania" bardziej się odnosi do reklamy niż do badań, nie widzę w naszej branży  kampanii, która może być uważana za wydarzenie roku.

Trend roku
Kontynuacja trendów, które zarysowały się już kilka lat temu: przesuwanie się zbierania danych do Internetu, w procesach decyzyjnych zachodzących w firmach wzrost znaczenia danych nie generowanych przez branżę badawczą, zbieranych rozmaitymi metodami, ale - dzięki nowoczesnym technologiom;  transformacja branży - coraz większe znaczenie badaczy jako ekspertów interpretujących różne dane i doradzających w procesach decyzyjnych. Ale wydaje mi się, że ta doradcza rola badaczy będzie wciąż wzrastać, gdyż żyjemy w świecie nadmiaru danych, ich selekcja oraz interpretacja stają się coraz ważniejsze. Zmieniają się też konsumenci, zmiany te trzeba  szybko rozpoznawać i odpowiednio dostosowywać się do nich. O tym, że wśród klientów istnieje potrzeba aktualnej wiedzy na temat świata konsumentów i przyszłych trendach, świadczą cykliczne konferencje TNS Polska, podczas których dzielimy się naszym doświadczeniem i wiedzą. Zarówno podczas tegorocznej  konferencji finansowej, jak i motoryzacyjnej gościliśmy znaczną liczbę naszych klientów, których na bieżąco wspieramy w obserwacji zmian w postawach, potrzebach i oczekiwaniach konsumenckich.

Prognoza na 2016 rok
Zapowiada się rok pełen wyzwań, do których trzeba będzie się szybko dostosowywać. Zmiany te będą wynikiem powiązania naszego rynku z gospodarką międzynarodową, ale też skutkiem procesów zachodzących w wymiarze lokalnym, w gospodarce polskiej.


Julia Izmałkowa, CEO Izmałkowa Consulting, autorka bloga myflirtwitheality.com

Wydarzenie roku
Atak w Paryżu. To był trigger do ujawnienia gigantycznej liczby utajonych postaw. Atak zerwał więzi nie tylko politycznej, ale po prostu ludzkiej poprawności. Amerykański kandydat na prezydenta zszokował świat oświadczeniem, że chce zabronić muzułmanom (nawet Amerykanom) wjazdu do USA. Następnie Amerykanie zszokowali świat po raz drugi wykazując poparcie dla tego pomysłu. Te dwa wydarzenia są kluczowe dla zrozumienia tego, co się dzieje we współczesnym świecie i stanowią punkt wyjścia do tworzenia prognoz związanych z tym gdzie jesteśmy naprawdę (a nie według deklaracji) oraz dokąd zmierzamy jako społeczeństwo.

Sukces roku
Pomimo ogromnego smutku związanego z tragedią w Paryżu wiele osób, w tym samych Francuzów, wykazało się niezwykłą postawą zrozumienia. Facebook obiegł piękny list męża, którego żona zginęła podczas ataku – list pełen smutku, ale nie nienawiści. Mogliśmy zobaczyć także pokojową demonstrację postaw i wartości - poprzez symbol marszu butów.
Uważam to za sukces, bo pamiętam jaka była reakcja po ataku 11 września - rozpętała się wojna, która na zawsze zmieniła postawy całego świata (do tej pory odczuwamy to na lotniskach). Wielkim sukcesem jest to, że pomimo tragedii  w Paryżu - nie nastąpiła generalizacja i fala nienawiści. To ludzie zabijają - nie religia.

Porażka roku
Celebrate Pride. Po tym jak amerykański Sąd Najwyższy zdecydował, że małżeństwa homoseksualne będą legalne we wszystkich 50 stanach - Facebook udostępnił aplikację, dzięki której użytkownicy, chcąc okazać solidarność ze społecznością homoseksualną, mogli  nałożyć tęczowy filtr na swoje zdjęcie profilowe. Ta akcja jest kolejnym dowodem na to ze samo show off - demonstrowanie już nawet nie wartości, ale przynależenia do pewnej społeczności i trendu - nie zmienia NIC. Fakt, że miliony ludzi w ciągu kilku dni zmieniło swoje zdjęcie profilowe na tęczowe - niestety nie oznaczało tego, co miało oznaczać - solidarności i poparcia małżeństw tej samej płci. To było raczej pokazanie przynależności do grupy i niechęć do wyróżniania się (brak tęczowego filtru zdecydowanie bardziej rzucał się wówczas w oczy niż jego obecność). Część osób pomimo zmiany zdjęcia na tęczowe - jednocześnie pisała hejty o gejach i lesbijkach. Tak więc w tej akcji zwyciężyła forma - bo nie było treści.

Klik - nie jest wyrazem zaangażowania, tak jak lajk nie jest wyrazem lubienia. Organizując tego typu akcje warto sięgnąć do podstaw psychologii społecznej, aby faktycznie przyniosły one PRAWDZIWE zmiany wartości oraz zachowania.

Mam nadzieję, że ta akcja i jej efekty będą motorem zmian w myśleniu także wśród firm - to nie lajki, czy deklaracja postawy mają znaczenie - ale zachowanie. To, co robimy permanentnie a nie jednorazowo. Warto o refleksje, która mam nadzieję sprowokuje odejście od showmeńskich akcji z jednorazowym efektem na rzecz budowania relacji i prawdziwych, trwałych zmian postaw oraz zachowań.

Człowiek roku
Aleksander Doba. Nie tylko za jego dokonanie  i heroiczną postawę, ale także za jego niezwykłą pokorę i koncentrację. Dzięki temu, że w ogóle nie interesuje go gwiazdorstwo jest skupiony na procesie, własnym rozwoju oraz pokonaniu przeszkód -  dla siebie,  a nie po to, żeby umieścić to  w statusie na Facebooku. Jego postawa zaowocowała tym, że Doba wzbudza same pozytywne emocje - nawet w naszym krytycznym narodzie. Brak zazdrości, podziw i duma narodowa w stosunku do jego niezwykłej osoby - wynikają nie tyle z tego CO zrobił,  ale JAK do tego podszedł i jakie to miało dla niego znaczenie.

Gdyby takich osób było więcej, to żylibyśmy w świecie, w którym większe znaczenie miałyby rzeczy naprawdę ważne.

Trend roku
Media społecznościowe stają się  coraz bardziej narzędziem biznesowym, a nie wyrazem ekspresji. Coraz mocniej zauważalne jest odchodzenie od ekshibicjonizmu i cominutowego informowania świata o sobie  - widać to choćby po zmniejszającej się liczbie publikowanych zdjęć jedzenia. Wcześniej w social media kreowaliśmy obraz tego, kim chcemy być. Teraz - zawężamy kim chcemy być dla określonej grupy osób. Coraz rzadziej tą grupą są znajomi. Coraz częściej jest to  potencjalny pracodawca lub aspiracyjna dla nas grupa osób.

Prognoza na 2016 rok
Rozwój dwóch przeciwnych trendów. Z jednej strony - praktyczność sięgająca absurdu. Tak więc każda minuta - musi być efektywnie wypełniona, każde zbędne kliknięcie powoduje irytację, każda minuta czekania budzi agresję.  Będziemy coraz mniej cierpliwi i wyrozumiali.  Oczekiwanie, że wszystko dostaniemy natychmiast – powoli staje się oczekiwaniem przestarzałym. Teraz rozwija się oczekiwanie, że mamy dostawać to, czego chcemy, zanim o tym pomyślimy. Świat wokół ma wyprzedzać nasze myśli,  a nie za nimi podążać.

Takie podejście będzie nas w efekcie męczyło i dawało poczucie, że za chwilę  zwariujemy. Stąd rozwój przeciwnego trendu - mindfulness, który staje się w ostatnich miesiącach coraz bardziej modny. W wersji czystej oznacza to zwrócenie się w stronę rozwoju osobistego czy duchowego (zwolnij, oddychaj, zastanów się). W wersji mainstreamowej – to silna koncentracja na rozwoju swoich pasji (YOLO, to, co kochasz jest najważniejsze, więc rób tego jak najwięcej).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Badacze rynku o 2015 roku - prognozy na 2016

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
lekarz
Julia Izmałkowa: Atak w Paryżu. To był trigger do ujawnienia gigantycznej liczby utajonych postaw. Atak zerwał więzi nie tylko politycznej, ale po prostu ludzkiej poprawności. Amerykański kandydat na prezydenta zszokował świat oświadczeniem, że chce zabronić muzułmanom (nawet Amerykanom) wjazdu do USA. Następnie Amerykanie zszokowali świat po raz drugi wykazując poparcie dla tego pomysłu. Te dwa wydarzenia są kluczowe dla zrozumienia tego, co się dzieje we współczesnym świecie i stanowią punkt wyjścia do tworzenia prognoz związanych z tym gdzie jesteśmy naprawdę (a nie według deklaracji) oraz dokąd zmierzamy jako społeczeństwo.

Czasem wystarczy, że pacjent powie parę słów, żeby prawidłowo zdiagnozować dolegliwość. W tym przypadku mamy do czynienia z przedawkowaniem medialnych ogłupiaczy (Gazeta Wyborcza zwana pieszczotliwie Gwiazdą Śmierci i inne szczekaczki). Zalecenie: zmniejszyć dawkowanie, jeśli to możliwe całkowicie odstawić.
0 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing