WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Marcin Gaworski w radzie nadzorczej SAR, Anna Lubowska, Renata Wasiak-Sosnowska oraz Jakub Bierzyński w składzie sądu koleżeńskiego

Gorący temat

Jakub Dymek pozywa Codziennik Feministyczny za tekst o gwałcie, chce przeprosin i zadośćuczynienia

2

Marketerzy, działy zakupów i klienci tworzą Białą Księgę Branży Komunikacji Marketingowej

2017-11-24 A A A KOMENTARZE: 2 FORUM DRUKUJ POLEĆ

W piątek 24 listopada zostanie podpisana Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej, wypracowana przez stowarzyszenia branży komunikacyjnej, działy procurmentu oraz klientów. Dokument wprowadza standaryzację procesów zakupów usług marketingowych, za czym idzie optymalizacja ich kosztów.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Dokument wprowadza jednolite dla wszystkich sygnatariuszy praktyki w zakresie zakupu usług komunikacji marketingowej. Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej stanowi zwieńczenie ponad dwuletnich prac branżowych organizacji, przedstawicieli działów zakupów oraz klientów, podjętych w ramach tzw. Dialogu Branżowego. Inicjatywę rozpoczęły dwie organizacje – Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki.

Informację o podpisaniu księgi podano pod koniec października, w czasie gali wręczenie nagród Effie.

- Nasza branża na przetargi wydaje przynajmniej 150 milionów złotych rocznie. Koszty przetargów obciążają wszystkich uczestników rynku reklamowego, ten ciężar osłabia agencje i tak, jak każdy koszt musi być uwzględniony w ostatecznym bilansie firmy, co w konsekwencji również przekłada się na ceny usług dla klientów – mówili w czasie uroczystości Szymon Gutkowski i Paweł Tyszkiewicz z kierownictwa SKM SAR.

Po stronie branży komunikacji marketingowej, dokument podpiszą przedstawiciele: SAR, IAA, IAB Polska, Klubu Agencji Eventowych, Związku Firm Public Relations, Stowarzyszenia Branży Eventowej, Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel.  . Stronę działów zakupów reprezentuje Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki. Producenci z Klubu Producentów Reklamowych byli zaangażowani w Dialog Branżowy

- Z perspektywy klienta, którą reprezentuję, wszelkiego rodzaju przetargi powinny mieć odpowiednią  jakość, a związane z tymi usługami koszty muszą uwzględniać w odpowiedni sposób interesy każdej ze stron. Niezbędne są odpowiednie uzgodnienia w zakresie optymalizacji tych procesów. Musimy dojść do konsensusu, na ten temat warto rozmawiać– komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Adam Pieńkowski, dyrektor generalny McDonald's Polska.

Wraz z białą księgą podpisana zostanie umowa branżowa dotycząca wypracowanych standardów.

W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu SAR, tłumaczy, że rekomendacje zawarte w księdze mają zmienić sposób przeprowadzania postępowań przetargowych, tak by zoptymalizować nakłady finansowe i pracy kreatywnej po stronie agencji walczących o zlecenia.

- Podstawową zmianą proponowaną w księdze będzie mocne etapowanie pracy w toku przetargu. Do tej pory było tak, że mimo wielu etapów w postępowaniach, po przedstawieniu credentiali wszyscy robili wszystko. Agencje dostarczały strategie pełne kreacje, niejednokrotnie w wielu liniach,  i kosztorysy. Koszty tak zorganizowanego przetargu są olbrzymie. Chcemy, by po prezentacji credentiali i etapie RFI w kolejnym etapie przetargu agencje skupiły się na przedstawieniu propozycji, które nie zawierają prac kreatywnych. Ma to być zderzenie wstępnych pomysłów z tym, co myśli klient. Dopiero w kolejnym etapie, kiedy zostają 2-3 agencje, klient może zlecić agencji zaproponowanie kreacji . Tak rozłożona etapowość pozwoli nam zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt milionów złotych na kosztach prowadzenia przetargów. Dziś są to kwoty rzędu 130-150 mln złotych. Chcemy przekonać rynek, że nie należy od samego początku oczekiwać od agencji wszystkiego - mówi naszemu portalowi Paweł Tyszkiewicz.

Rekomendacje zawarte w księdze dotyczą ośmiu rodzajów usług – full service, digital, public relations, event, zakup mediów, brand design, produkcja telewizyjna oraz incentive travel. Jej sygnatariusze będą prowadzili dalsze działania edukacyjne i promocyjne dotyczące szczegółowych zapisów.

Autor: jd

Wiecej informacji: SKM SAR, SAR, PSML, Dialog Branżowy, Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej, Paweł Tyszkiewicz

Komentarze (2) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia