SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża radiowa podsumowuje 2016 rok i prognozuje trendy na 2017

Jaki był miniony rok w branży radiowej? Co wydarzy się na rynku radiowym w 2017 roku? Dla portalu Wirtualnemedia.pl podsumowują i prognozują Piotr Rzepka, Piotr Kaniewski i Mateusz Kapłan.


 


Piotra Rzepka, dyrektor programowy Radia VOX FM i Radia Plus

Wydarzenie roku
Protest dziennikarzy to jedno z ważniejszych wydarzeń branżowych tego roku. Nie do końca zrozumiała próba ograniczenia dostępu reporterów sejmowych do informacji spotkała się ze zdecydowanym sprzeciwem większości redakcji.

Sukces roku
Rok 2016 pokazał, że radio jest wciąż atrakcyjne dla reklamodawców, a prognozy dotyczące budżetów na 2017 rok są dla radia optymistyczne. To duży sukces całej branży radiowej w coraz bardziej internetowej rzeczywistości.

Nie mogę przy okazji sukcesów nie wspomnieć o swoim podwórku i ludziach tworzących VOX FM. Radio VOX FM pod koniec roku odnotowało najwyższy wynik w historii. Po 3 latach obecności na rynku jako sieć ponadregionalna osiągnęło 4,5% udziału w grupie 15+ (VIII-X.2016).
 
Porażka roku
Plan cyfryzacji radia w Polsce. Próba stworzenia nowego kanału dystrybucji wymaga zainwestowania w sprzęt i nie uwzględnia dynamicznie zmieniających się trendów związanych z konsumowaniem mediów przez dający większe możliwości oraz powszechnie już dostępny internet.
 
Człowiek roku
Człowiek roku, a nawet ludzie roku - Monika Olejnik i Konrad Piasecki - zaskoczenie, transfer i premiera roku w jednym. Nazwiska te wywołały w mijającym 2016 r. spore i godne odnotowania zamieszanie na rynku radiowym.
 
Premiera i trend roku
Monopol na spektakularne premiery, nowości i debiuty roku 2016, szczególnie w wymiarze osobowym, zdecydowanie należy do mediów publicznych. Czas pokaże, które będzie można zaliczyć do udanych.
 
Prognoza na 2017 rok
Tradycyjne radio bazujące wyłącznie na dostępie przez FM i dostarczające jedynie content audio jest zjawiskiem coraz rzadziej spotykanym. Trend związany z poszerzaniem oferty i podnoszeniem jej atrakcyjności w kanałach internetowych jest powszechny, a konkurencja na tym polu staje się coraz większa. Podążanie za odbiorcą jest koniecznością, a on coraz więcej czasu spędza w przestrzeni wirtualnej. Kto dobrze zagospodaruje w nieodległej przyszłości ten obszar i zbuduje swoją markę w Internecie, będzie mógł czerpać profity przez kolejne lata.

 


Piotr Kaniewski, media director w Codemedia

Wydarzenie roku
Z pewnością wydarzeniem było odejście po 38 latach pracy z Polskiego Radia niedoścignionego komentatora sportowego Tomasza Zimocha.

Debiut roku
Na wyróżnienie w 2016 zasługuje zmiana Czwórki na Polskie Radio 24 w formacie stacji informacyjnej, stanowiącej bezpośrednią konkurencję dla TOK FM); od tej pory Czwórka dostępna jest tylko w internecie i nadawaniu cyfrowym (DAB).

Porażka roku
Rozczarowaniem roku było zaprzestanie kontynuowania procesu cyfryzacji radia, którego głównym orędownikiem i finansującą instytucją było w zasadzie jedynie Polskie Radio.
 


Mateusz Kapłan, buying manager w Zenith

Wydarzenie roku
Wstrzymanie procesu cyfryzacji radia w Polsce. Jego kontynuacja powinna odbywać się w konsultacji z nadawcami komercyjnymi i przemysłem samochodowym (brak odbiorników cyfrowych w nowych autach), a także przy uwzględnieniu doświadczeń innych rynków europejskich.

Premiera, nowość roku
Polskie Radio 24 przejmuje analogowe częstotliwości Czwórki.  Z oceną tego projektu trzeba jeszcze trochę poczekać, aż stacja zbuduje audytorium słuchaczy. Pierwsze wyniki słuchalności nie napawają optymizmem.

Porażka roku
Zwolnienia dziennikarzy w stacjach Polskiego Radia, przede wszystkim w Trójce.

Prognoza na 2017 rok
Dalsze wzrosty inwestycji reklamowych na radio, ale ich tempo wzrostu nie będzie tak dynamiczne jak przez ostatnie trzy lata. Radio będzie wciąż bardzo ważnym medium pro-sprzedażowym dla branży handlowej oraz farmaceutyków, pod warunkiem, że w przyszłym roku nie pojawią się nowe regulacje dotyczące całkowitego lub częściowego zakazu reklamy suplementów diety. Rząd coraz wyraźniej komunikuje chęć wycofania tych produktów ze sprzedaży w aptekach.

Dołącz do dyskusji: Branża radiowa podsumowuje 2016 rok i prognozuje trendy na 2017

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
DJ popołudniowy z dobrej stacji
Chciałbym pracować z panem Rzepką.
odpowiedź
User
Sluchacz
Dlaczego skasowaliacie wypowiedz Prezesa Eurozetu? No wiecie co!
odpowiedź