Co kandydaci na prezydenta sądzą o opłacie audiowizualnej?

W niedzielę 10 maja odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich, w których startuje 11 kandydatów. Portal Wirtualnemedia.pl zapytał ich o kwestie związane z mediami. Dziś prezentujemy stanowiska kandydatów na temat opłaty audiowizualnej.

łb
łb
Udostępnij artykuł:

Opłata audiowizualna w kwocie 10 zł ma zastąpić abonament radiowo-telewizyjny. Będzie to powszechna opłata doliczana do rachunku (np. za energię elektryczną), którą co miesiąc zapłacą wszyscy obywatele naszego kraju, bez względu na to, czy korzystają z telewizora i radioodbiornika. Wprowadzenie nowego systemu finansowania mediów publicznych ma poprawić ich formę oraz zlikwidować obowiązek rejestracji odbiorników.

W ministerstwie kultury prace nad nową ustawą medialną, która wprowadza opłatę audiowizualną trwają od początku 2013 roku. Od lipca 2014 roku za koordynację prac związanych z nowelizacją ustawy medialnej i wprowadzenie nowego sposobu finansowania mediów publicznych odpowiada wiceminister Andrzej Wyrobiec. Rząd zapowiadał, że projekt trafi do Sejmu jeszcze w tej kadencji.

O opłatę audiowizualną zapytaliśmy wszystkich kandydatów, a odpowiedziało nam ośmiu: Andrzej Duda, Paweł Kukiz, Janusz Korwin-Mikke, Adam Jarubas, Jacek Wilk, Janusz Palikot, Paweł Tanajno oraz Magdalena Ogórek.

Kandydatom zadaliśmy pytanie: Czy popiera Pan / Pani takie rozwiązanie? Czy jako prezydent podpisze Pan / Pani nowelizację ustawy przygotowaną przez rząd?

Andrzej Duda

grafika

O tym, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego „pracuje” nad nowym sposobem finansowania mediów publicznych, słyszę od ponad 7 lat. Ileż już było zapowiedzi w tej sprawie, ileż deklaracji ministrów Bogdana Zdrojewskiego czy Michała Boniego. Nie wierzę, by pod koniec rządów  koalicji PO-PSL taki projekt rzeczywiście przeszedł procedurę legislacyjną.

Jako prezydent prawdopodobnie nie będę miał niczego do podpisu w tej sprawie do końca października. Uważam, że system finansowania mediów publicznych powinien zostać zmieniony i w większym stopniu winny one być zasilane ze środków publicznych, a nie komercyjnych, ale przypuszczam, że taka ustawa powstanie dopiero po zmianie władzy w Polsce.

Adam Jarubas

grafika

Na pewno sytuacja związana z opłatami abonamentowymi dojrzała do zmian. Trudno utrzymywać fikcję, z którą obecnie mamy do czynienia - ściągalność opłat abonamentowych jest tak niska, że w żaden sposób nie jest w stanie pokryć kosztów funkcjonowania mediów publicznych. Według danych GUS z 2012 r. tylko niewiele ponad 10 proc. gospodarstw domowych, które posiadają odbiornik radiowy i telewizyjny (i nie podlegają zwolnieniom) terminowo uiszcza opłaty abonamentowe. To w oczywisty sposób odbija się na kondycji finansowej zwłaszcza Polskiego Radia oraz ośrodków regionalnych TVP. A szczególnie te ostatnie, podobnie zresztą jak rozgłośnie regionalne Polskiego Radia - a mówię to z doświadczenia w pracy jako marszałek województwa - mają wyjątkową rolę do spełnienia w procesie kształtowania wspólnot obywatelskich i budowania tożsamości regionalnej.

Biorąc pod uwagę, iż w większości krajów europejskich utrzymywana jest jakaś forma opłaty abonamentowej, pomysł MKiDN z opłatą audiowizualną włączoną do rachunku za energię elektryczną (a znoszącą obowiązek rejestracji odbiorników) uważam ze dobry. Jestem też zdania, że należałoby go połączyć z abolicją dla osób, które nie opłacały abonamentu radiowo-telewizyjnego w dotychczasowej formie czy też - ze względu na to, że robiły to nieregularnie - mają zaległości w opłatach. Uważam także, że należy zastosować jakąś formę ulgi w opłatach (czasowe zwolnienie, np. na rok), jako bonusu dla osób, które tę opłatę systematycznie uiszczały. Zwłaszcza, że najczęściej dotyczy to najsłabszych ekonomicznie grup - rencistów i emerytów.

A ponieważ forma opłaty audiowizualnej włączonej do rachunku za energię, pozwalałaby na znacznie lepszą, jeśli nie powszechną ściągalność, dawałoby to większe dochody do budżetu i pozwalało na zastosowanie ulg, o których wspomniałem, ale też na istotne obniżenie stawek tej opłaty. Taką obniżkę stawek deklarowało też wstępnie ministerstwo. Mam więc nadzieję, że te deklaracje znajdą odzwierciedlenie w dokumencie.

Janusz Korwin-Mikke

grafika

Oczywiście nie podpiszę tej nowelizacji. Jest to właściwie bezczelna, nowa forma ukrytego podatku. Rządzący odwdzięczają się w ten sposób swoim pupilkom. Obywatele nie powinni płacić z góry za coś, z czego nie korzystają.

Jestem zadeklarowanym przeciwnikiem istnienia mediów przymusowo dotowanych z pieniędzy podatnika, czyli mediów publicznych oraz istnienia opłaty abonamentowej i będę postulował jej likwidację.

Paweł Kukiz

grafika

Uważam, że media publiczne mogą być finansowane poprzez abonament pod warunkiem, że zrezygnują z emisji reklam, na wzór brytyjskiej BBC. Spora część z tych środków powinna być przeznaczona na realizację ambitnych produkcji własnych, jak np. Teatr Telewizji z cotygodniową premierą.

Magdalena Ogórek - odpowiedzi przygotował sztab wyborczy

grafika

W imieniu sztabu wyborczego kandydatki na prezydenta Magdaleny Ogórek pragnę wyrazić przekonanie, że media publiczne powinny stanowić nasze wspólne dobro o które powinniśmy szczególnie dbać. W związku z tym muszą one być przedmiotem narodowego porozumienia wokół którego panuje zgoda i konsensus. Prezydent RP powinien być jego gwarantem, a także stać na straży zapisów konstytucyjnych. Celem powinno być zapewnienie odpowiedniego i skutecznego finansowania mediów publicznych, tak aby mogły one wykonywać swoją misję niezależnie od koniunktur politycznych.

Janusz Palikot

grafika

Obecny system wymaga zmiany, bo nie zapewnia wystarczającego finansowania mediom publicznym, a jednocześnie robi przestępców z ludzi, którzy z jakiegoś powodu przestali opłacać abonament. Jednak pomysł włączenia abonamentu do rachunku za prąd jest absurdalny. Taka obowiązkowa opłata jest w rzeczywistości podatkiem, a od zbierania podatków są urzędy skarbowe, a nie elektrownie.

Po drugie, ustawa powinna dopuszczać realizację programów „misyjnych” - czyli kulturalnych, edukacyjnych i publicystycznych - przez inne podmioty niż TVP i Polskie Radio. Od paru lat Ministerstwo Kultury dotuje w ramach konkursu czasopisma kulturalne, a podobne procedury można by zastosować wobec mediów elektronicznych. Rozsądne i sprawiedliwe rozwiązanie to takie, w którym pieniądze pochodzą z budżetu (czyli podatków), a rozdzielane są pomiędzy wszystkich emitentów, w zależności od jakości i zasięgu proponowanych audycji.

Paweł Tanajno

grafika

TV Publiczna już od dawna jest „publiczna” jedynie w takim sensie, w jakim „publiczne” są niektóre domy, które chce zalegalizować Paweł Kukiz. Zmiana mechanizmów finansowania propagandowej tuby systemowych partii politycznych jest nieistotna. Jako prezydent przygotowałbym wraz z obywatelami kompleksową ustawę przywracającą mediom finansowanym przez obywateli ich pluralistyczny i edukacyjny charakter.

Jacek Wilk

grafika

Finansowanie jakichkolwiek mediów pod przymusem, to coś na co nigdy nie będzie zgody. Nadawcy telewizyjni i radiowi powinni na równych zasadach rywalizować o odbiorcę i jego pieniądze.

Decyzję o uiszczaniu opłaty audiowizualnej należy pozostawić widzom i słuchaczom. Niech sami ocenią czy warto finansować taki zakres usług, jaki oferują media publiczne. Jako prezydent nie podpiszę nowelizacji ustawy przygotowanej przez rząd.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące