SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Interia, Plus i Esoleo napędzają wzrosty Cyfrowego Polsatu. Wpływy 5 proc. w górę, 390 mln zł zysku

W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat (należą do niej m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel i Eleven Sports) osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 4,9 proc. do 2,99 mld zł i zysku netto ze 183,8 do 390,4 mln zł. Każdy abonent płaci firmie średnio 90,5 zł miesięcznie, o 6 proc. więcej niż przed rokiem.

Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego PolsatuZygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu

Przychody detaliczne grupy Cyfrowy Polsat od klientów indywidualnych i biznesowych poszły w górę rok do roku o 3,7 proc. do 1,66 mld zł. - Przede wszystkim w wyniku skutecznej realizacji naszej strategii budowania wartości klienta, jak również dzięki wysokiej sprzedaży naszych usług płatnej telewizji, co znajduje odzwierciedlenie w wysokiej dynamice wzrostu ARPU klientów kontraktowych i usług przedpłaconych - uzasadniła firma w sprawozdaniu.

Grupa Interia i Esoleo napędzają wzrost wpływów

Wpływy hurtowe zwiększyły się o 6,9 proc. do 880,7 mln zł, co wynika głównie z przejęcia w połowie ub.r. Grupy Interia oraz większych przychodów z reklamy telewizyjnej i z rozliczeń międzyoperatorskich (klienci więcej rozmawiają przez telefon niż przed epidemią).

Natomiast wskutek ograniczeń handlu stacjonarnego w związku z epidemią wpływy grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży sprzętu zmalały o 3,8 proc. do 109,9 mln zł.

Pozostałe wpływy sprzedażowe firmy poszły w górę aż o 47,3 proc., z 74,6 do 109,9 mln zł. - Przede wszystkim w wyniku konsolidacji przychodów spółki Esoleo, zajmującej się sprzedażą instalacji fotowoltaicznych dla klientów indywidualnych oraz na rynku B2B - uzasadniono w sprawozdaniu.

18,1 mln sprzedanych usług

Na koniec marca grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 18,09 mln jednostkowych usług (RGU), o 3,8 proc. więcej niż przed rokiem.

W segmencie abonamentowym liczba sprzedanych usług zwiększyła się o 3,8 proc. do 15,36 mln. Sprzedaż usługi płatnej tv zmalał co prawda o 0,1 proc., ale w przypadku opcji multiroom nastąpił wzrost o 1,6 proc. do 1,21 mln. Natomiast liczba sprzedanych usług telefonii mobilnej poszła w górę o 6,7 proc. do 8,55 mln, a internetu - o 1,8 proc. do 1,82 mln.

Firma miała 5,5 mln abonentów, o 1,7 proc. mniej niż przed rokiem. Każdy miał wykupione średnio 2,79 usługi, wobec 2,64 rok wcześniej.

Przeciętne miesięczne przychody od abonenta wzrosły rok do roku z 85,4 do 90,5 zł, a wskaźnik rezygnacji (churn) - z 6,6 do 6,7 proc.

W pionie pre-paidowym liczba sprzedanych usług zwiększyła się o 3,7 proc. do 2,74 mln, a średnie wpływy miesięczne od użytkownika - z 20,7 do 21,5 zł.

- Konsekwentnie realizujemy naszą strategię „Dla każdego. Wszędzie.” oraz rozwijamy program smartDOM, który przynosi zakładane przez nas efekty. Nasze nowe usługi - taryfy 5G i telewizja internetowa OTT cieszą się rosnącym zainteresowaniem klientów - podkreśla Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela. - Prawie 2,1 mln klientów korzysta z usług multiplay, a średni przychód od klienta wzrósł o ponad 5 zł i przekroczył poziom 90 zł. Na stabilnym, bardzo niskim poziomie pozostaje wskaźnik rezygnacji, który jest najlepszą miarą wysokiej satysfakcji naszych klientów - dodaje.

6,8 proc. więcej na wynagrodzenia, 7,9 proc. - na treści

Wydatki operacyjne grupy Cyfrowy Polsat wyniosły w zeszłym kwartale 2,43 mld zł, o 1,6 proc. więcej niż przed rokiem. Koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich poszły w górę o 4 proc. do 624,7 mln zł, co firma tłumaczy m.in. wzrostem cen energii elektrycznej, rozliczeń między operatorami telekomunikacyjnymi oraz włączeniu do wyników Grupy Interia i spółki TV Spektrum (kontrolny pakiet udziałów tej drugiej Cyfrowy Polsat przejął we wrześniu ub.r.).

W związku z przejęciem tych firm oraz wzrostem zatrudnienia w Esoleo wydatki na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze zwiększyły się o 6,8 proc. do 236,9 mln zł. Koszt treści poszły w górę o 7,9 proc. do 419,4 mln zł „przede wszystkim w wyniku rozpoznania wyższych kosztów amortyzacji praw sportowych i kosztów produkcji własnej w związku z emisją większej liczby wydarzeń sportowych niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku”.

Za to koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji zmalały o 7,7 proc. do 521,2 mln zł. Cyfrowy Polsat informuje, że od marca przestał amortyzować aktywa spółki Polkomtel Infrastruktura, której 99,9 proc. udziałów zamierza sprzedać za 7,07 mld zł funduszowi Cellnex.

Zysk mocno w górę

Dużo większy wzrost przychodów niż kosztów przełożył się na wyniki zyskowności grupy Cyfrowy Polsat. Przy marży EBITDA wynoszącej niezmiennie 36,2 proc. zysk EBITDA poszedł w górę z 1,03 do 1,08 mld zł, zysk brutto - z 250,5 do 498,5 mln zł, a zysk netto - ze 183,8 do 390,4 mln zł.


- To był bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych. Zanotowaliśmy wzrost przychodów, wyniku EBITDA i zysku netto Grupy. W segmencie usług B2C i B2B rosnące ARPU przekłada się na coraz szybszy wzrost przychodów detalicznych, a wraz z nim powtarzalny wzrost wyniku EBITDA. Dzięki dobrej kondycji rynku reklamy telewizyjnej i konsolidacji wyników Interii wzrosły także przychody segmentu mediowego - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. fFinansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

- Dynamiczny wzrost przychodów i wyniku EBITDA oraz wysoki poziom wolnych przepływów pieniężnych pozwalają nam realizować zaplanowane inwestycje technologiczne i w treści, m.in. istotnie przyspieszyliśmy rozwój sieci 5G i przedłużyliśmy prawa do Ligi Mistrzów - przypomina.

12 mld zł długo netto

Na koniec marca br. zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 13,19 mld zł, składało się na nie przede wszystkim 9,31 mld zł kredytu (firma ma go spłacić w 2024 i 2025 rok) oraz prawie 2 mld zł dwóch serii obligacji (do wykupu w 2026 i 2027 roku).

Po uwzględnieniu posiadanych przez firmę 1,27 mld zł środków zadłużenie netto sięgało 11,92 mld zł, a jego stosunek do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,78.

Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, ma akcje stanowiące 58,26 proc. kapitału i 65 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. W środę na koniec sesji kurs firmy wynosił 28,76 proc., co daje kapitalizację w wysokości 18,39 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Interia, Plus i Esoleo napędzają wzrosty Cyfrowego Polsatu. Wpływy 5 proc. w górę, 390 mln zł zysku

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wojtek 77 7 7
Proszę poczytać komentarze na Interii! Czytelnicy zdecydowanie chcą powrotu felietonisty, przez niektórych pogardliwie nazywanego Ziemniakiewiczem. Co na to redakcja?
odpowiedź
User
WW
Po postu zaczęli konsolidować wynik kupionych spółek i takie to napędzanie:)
odpowiedź
User
Antypis
Proszę poczytać komentarze na Interii! Czytelnicy zdecydowanie chcą powrotu felietonisty, przez niektórych pogardliwie nazywanego Ziemniakiewiczem. Co na to redakcja?

Boże, jeszcze tego propagandzisty tam brakuje!
odpowiedź