SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Cyfrowy Polsat ze spadkiem zysku. 4 proc. więcej z reklam tv, ponad 100 mln zł mniej wskutek darmowego roamingu

Grupa Cyfrowy Polsat w trzecim kwartale br. zanotowała 2,39 mld zł przychodów i spadek zysku netto o 13 proc. do 234,9 mln zł. Na koniec września firma miała sprzedanych 16,41 mln jednostkowych usług, liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,79 mln.

Tobias SolorzTobias Solorz

Przychody Grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży były w trzecim kwartale br. minimalnie wyższe niż rok wcześniej. Przy czym wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych zmalały w skali roku o 6 proc. do 1,49 mld zł. Firma uzasadnia to niższymi wpływami z telefonicznych usług głowowych, wynikającymi m.in. ze zniesienia w czerwcu br. opłat za roaming. Operator szacuje, że obniży to jego roczne przychody o ponad 100 mln zł. Ponadto od początku br. obowiązuje konieczność rejestrowania kart prepaidowych.

Jednocześnie wpływy hurtowe Grupy Cyfrowy Polsat zwiększyły się rok do roku o 5 proc. do 588 mln zł (głównie dzięki wyższym wpływom z rozliczeń IC).

Przychody firmy z reklam telewizyjnych i sponsoringu zwiększyły się w skali roku o 4 proc. do 231 mln zł (podczas gdy cały rynek reklamy tv według firmy skurczył się o 0,7 proc.). Nadawca szacuje, że miał w tym rynki 28,6 proc. udziału.

Zniesienie opłat dla użytkowników za roaming spowodowało też częściowo, że wydatki Grupy Cyfrowy Polsat na koszty techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie zwiększyły się rok do roku o 15 proc. do 529 mln zł. Znacząco wzrosły też koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta (o 11 proc. do 224 mln zł) i kontentu (o 7 proc. do 270 mln zł), natomiast zmalały wydatki na amortyzację, utratę wartości i likwidację (o 15 proc. do 429 mln zł). Firma wyjaśnia, że koszty kontentu zwiększyły się głównie z powodu zakupu praw do transmisji mistrzostw Europy siatkarzy i siatkarek oraz turnieju tenisowego US Open.

Zysk EBITDA Grupy Cyfrowy Polsat zmalał w skali roku o 11,1 proc. do 851 mln zł, marża EBITDA wyniosła 35,6 proc. (wobec 40,1 proc. rok wcześniej), a zysk netto spadł o 13 proc. do 234,9 mln zł. Według firmy wynika to m.in. z wyższych wyników w trzecim kwartale ub.r. związanych z transmisjami piłkarskiego Euro 2016.

W trzech kwartałach br. operator osiągnął 2,74 mld zł zysku EBITDA (minimalnie więcej niż rok wcześniej), 37,9 proc. marży EBITDA (po spadku o 0,2 pkt proc. w skali roku) i 788 mln zł zysku netto (rok wcześniej było to 679,2 mln zł).

- Trzeci kwartał oceniamy jako bardzo dobry dla całej naszej Grupy, głównie dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay w segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym oraz wysokiej oglądalności kanałów Grupy Polsat. Pozytywne efekty naszych działań widać w rosnących wynikach operacyjnych obu segmentów oraz stabilnych wynikach finansowych całej Grupy - komentuje Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu.


Na koniec września br. Grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 16,41 mln jednostkowych usług (RGU), o 0,8 proc. mniej niż rok wcześniej. 82,4 proc. tych usług było świadczone w modelu abonamentowym (wobec 78,7 proc. przed rokiem).

Liczba usług sprzedanych w modelu abonamentowym wzrosła w skali roku o 3,9 proc. do 13,53 mln, natomiast liczba ich klientów zmalała o 1,2 proc. do 5,79 mln. Firma wyjaśnia, że odeszła część abonentów korzystających tylko z telefonii mobilnej, ponadto coraz więcej klientów korzysta z kilku usług abonamentowych (wskaźnik liczby usług na abonenta wzrósł o 5,4 proc. do 2,34). - Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki sprzedażowej na pojedynczych produktach, skupiając się na zwiększeniu poziomu lojalności klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych i budowie ARPU klienta kontraktowego - podkreśla operator. Liczba sprzedawanych usług telewizyjnych multiroom zwiększyła się o 9,2 proc. do 1,07 mln.

Średni przychód miesięczny od abonenta (ARPU) zmalał o 0,2 proc. do 88,4 zł, natomiast wskaźnik rezygnacji abonentów (churn) - zwiększył się o 0,3 pkt proc. do 8,8 proc.

- Po raz kolejny istotnie, bo o ponad pół miliona, wzrosła liczba świadczonych przez nas usług kontraktowych, które są fundamentem naszej działalności i strategii multiplay. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami miało to pozytywny wpływ na średni przychód od klienta kontraktowego - choć w tym kwartale przejściowo pozostawał on także pod niekorzystnym wpływem regulacji „Roam Like at Home” - i utrzymanie niskiego wskaźnika rezygnacji z naszych usług. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się nasza oferta usług łączonych - w samym trzecim kwartale przybyło niemal 70 tys. klientów naszych usług zintegrowanych, przez co aktualnie już co czwarty klient kontraktowy korzysta z pakietów multiplay - zwraca uwagę Tobias Solorz.

Jeśli chodzi o usługi prepaidowe, to liczba tych telefonicznych spadła o 18,6 proc. do 2,62 mln (co wynika m.in. z obowiązkowej rejestracji numerów prepaidowych), a liczba usług internetowych zmalała o 25,9 proc. do 192,6 tys. Przeciętny przychód z usługi sprzedanej w tym modelu zwiększył się o 8 proc. do 20,2 zł.


Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat ze spadkiem zysku. 4 proc. więcej z reklam tv, ponad 100 mln zł mniej wskutek darmowego roamingu

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gość
He, he jak to "fajnie" być spółką giełdową i musieć podawać różne dane do publicznej wiadomości.
odpowiedź
User
axi
1 mld zł zysku rocznie a pracownicy na śmieciówkach. Tak wygląda polska giełdowa "korporacja".
odpowiedź
User
Roni Osuliwan
Nieźle cp, ale tego się trzeba spodziewać po platformie, która ma największe branie na naszym rynku płatnych tv.
odpowiedź