SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Darowizna lub sponsoring pomniejszą podatek przedsiębiorcy

Nawet tuż przed Świętami przedsiębiorca może obniżyć swój podatek. Wystarczy, że podpisze umowę sponsoringu albo dokona darowizny. Ale trzeba pamiętać, aby umowa sponsoringu była prawidłowo skonstruowana, oraz że wysokość odpisów od darowizny jest limitowana.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Sponsoring może być kosztem
Takim rozwiązaniem, z którego można skorzystać stosunkowo szybko, jest podpisanie umowy sponsoringu. Oczywiście, sponsorowanie najczęściej kojarzy się ze sportem, ale można także wspomóc finansowo działalność artystyczną czy kulturalną.

Umowa sponsoringu ma wiele zalet – jedną z nich jest brak ograniczeń co do wysokości wydatkowanych kwot. Ale jednocześnie wymaga sporządzenia dokładnej umowy oraz późniejszej weryfikacji wykonywania jej zapisów. Chodzi o to, że dla fiskusa sponsoring, polegający np. na wręczeniu określonej kwoty klubowi sportowemu bez żadnych warunków, jest darowizną, w stosunku do której obowiązują inne przepisy. Aby urząd skarbowy zaakceptował odpis od przychodu, związany ze sponsoringiem, przedsiębiorca za przekazane sponsorowanemu kwoty powinien otrzymać świadczenie wzajemne, polegające np. na umieszczeniu logo czy nazwy przedsiębiorcy na koszulkach czy banerze widocznym w trakcie występu artystycznego.

 Dodatkowo – świadczenie wzajemne oferowane przez sponsorowanego musi być równoważne, czyli jego wartość przeliczona na pieniądze powinna być równa kwocie wniesionej przez przedsiębiorcę. Innymi słowy, trudno oczekiwać, żeby urząd skarbowy zgodził się na odpisanie od przychodu zbyt dużej kwoty, przeznaczonej np. na wsparcie dla lokalnej drużyny młodzików. Urzędnicy oszacują wtedy wartość świadczenia wzajemnego, jakie od drużyny uzyskał sponsor, i na taki odpis zezwolą, zaś nadwyżkę potraktują jak darowiznę.

Można jeszcze obdarować
Innym rozwiązaniem, które pozwoli szybko obniżyć podatek, jest darowizna. Przy czym ustawa mówi, że od podstawy opodatkowania można odpisać jedynie kwoty, które trafią do organizacji pożytku publicznego lub zostaną przeznaczone na cele kultu religijnego. O tym, która organizacja spełnia odpowiednie warunki, decyduje fakt, czy spełnia cele wymienione w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wg ustawy, takimi organizacjami mogą być np. fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne, kluby sportowe i szkoły publiczne.

W przypadku darowizn jednak istnieje ograniczenie kwoty, jaką można odpisać od podatku. Nie może być ona wyższa niż 6% uzyskanego dochodu. A więc to, czy suma wpłacona do organizacji pożytku publicznego czy na cele kultu religijnego zostanie odpisana w części, czy w całości, zależy od kwoty dochodu, jaka wynika z rozliczeń podatkowych przedsiębiorcy.
Przy czym limit 6% dotyczy wszystkich takich darowizn łącznie. Jeśli więc ktoś przekazał środki kilku organizacjom, musi je zsumować i następnie odnieść do osiągniętego dochodu. Odpisać można tylko kwotę równą 6% uzyskanego dochodu lub niższą.

Wysokość darowizny trzeba udowodnić
Trzeba pamiętać, że fiskus może zażądać potwierdzenia wpłacenia wykazanej w zeznaniu kwoty darowizny. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie dokonanie wpłaty poprzez rachunek bankowy. W przypadku, gdy darowizna przekazywana jest w postaci rzeczowej, należy pamiętać o oświadczeniu lub umowie z obdarowanym, w którym znajdą się dane przekazującego i otrzymującego darowiznę oraz informację o jej wartości.



Marek Siudaj, Tax Care

Dołącz do dyskusji: Darowizna lub sponsoring pomniejszą podatek przedsiębiorcy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl