SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dino ma już 1,9 tys. sklepów. Sprzedaż rośnie mocniej niż w Biedronce

W pierwszym kwartale br. Dino Polska osiągnęło wzrost wpływów o 39,6 proc. do 3,85 mld zł i zysku netto ze 144,8 do 191,4 mln zł, w ujęciu like-for-life przychody zwiększyły się o 20,4 proc. Na koniec marca firma miała 1880 sklepów, o 65 więcej niż kwartał wcześniej.

Przychody Dino Polska w pierwszym kwartale br. wyniosły ok. 3,854 mld zł, czyli wzrosły o 39,6 proc. rdr. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 3,825 mld zł.

Marża EBITDA wyniosła 8,6 proc., podczas gdy rok temu było to 8,8 proc.

Dino Polska ze wzrostami sprzedaży powyżej inflacji

Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I kwartale 20,4 proc., po wzroście o 7 proc. w analogicznym okresie 2021 roku. W prezentacji firma podkreśliła, że jej sprzedaż od wielu kwartałów rośnie znacząco więcej niż wynosi inflacja.

W zeszłym kwartale 38,6 proc. sprzedaży firmy stanowiły produkty świeże, 48,9 proc. – pozostałe produkty spożywcze (m.in. żywność dla dzieci, produkty śniadaniowe, dania gotowe, napoje, słodycze, przekąski, mrożonki, przetwory, tłuszcze, produkty zbożowe i sypkie, przyprawy, alkokol i papierosy), a 12,5 proc. - produkty niespożywcze.

Zadłużenie wzrosło o 460 mln zł

Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w pierwszym kwartale 2022 roku 191,4 mln zł wobec 144,8 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus PAP Biznes zakładał 189,2 mln zł zysku netto.

EBIT wyniósł 262,9 mln zł wobec 187,8 mln zł przed rokiem i był ok. 6 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 247,8 mln zł.

Zysk EBITDA grupy wyniósł 332,8 mln zł, co oznacza wzrost o 37,1 proc. rdr. Konsensus PAP Biznes zakładał 318,7 mln zł EBITDA.

Koszt własny sprzedaży wzrósł w I kwartale o 39,9 proc., do 2.876,9 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 38,7 proc., do 680,6 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 8,5 mln zł do 33,8 mln zł.

Dług netto Grupy Dino wyniósł 1,519 mld zł na koniec marca 2022 r., co oznacza wzrost o 462,8 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2021 r. i wzrost o 341,2 mln zł w stosunku do 31 marca 2021 r.

Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 1,12 x na koniec marca 2022 r. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 1,08 x.

W pierwszym kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej były ujemne i wyniosły minus 97,8 mln zł. W pierwszym kwartale 2021 r. przepływy te wynosiły 193,1 mln zł. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej wyniosły minus 335,4 mln zł i spadły o 8,6 proc. rdr.

Dino buduje centrum dystrybucyjne w woj. kujawsko-pomorskim

Jak podano, przeważająca część nakładów inwestycyjnych została przeznaczona na geograficzną ekspansję sieci marketów Dino.

W lutym 2022 r. zarząd spółki podjął decyzję w sprawie rozpoczęcia budowy nowego centrum dystrybucyjnego w miejscowości Kaliska w województwie kujawsko-pomorskim. Zakończenie tej inwestycji jest planowane na przełom 2022 i 2023 r.

Zarząd Dino ocenia, że na działalność grupy w kolejnych kwartałach 2022 r. wpływ będą miały m.in. tempo otwierania nowych sklepów oraz rosnące ceny towarów rolnych, energii, gazu, opakowań oraz koszty pracy, co przekłada się na rosnące koszty produkcji żywności, a tym samym na wzrost cen, po jakich sieci handlowe nabywają produkty od producentów żywności. Jak podano, wymienione czynniki bezpośrednio wpływają także na koszty operacyjne grupy i łącznie mogą wywierać presję na jej rentowość.

W I kw. 2022 r. spółka Dino Polska uruchomiła 66 nowych sklepów. Na koniec marca 2022 r. sieć Dino obejmowała 1880 sklepów o łącznej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej 736,7 tys. m kw. (+23,4 proc. rdr). Rok wcześniej, w I kw. 2021 r. Dino uruchomiło 59 sklepów

Od 2018 roku Dino Polska otwierało rocznie po 200-340 sklepów. Firma zapowiada w najbliższych latach „utrzymanie wysokiego tempa rozwoju sieci Dino”.

Sieć Dino z Wielkopolski ekspandowała początkowo na ościenne województwa, a w ostatnich latach także na regiony centralne i wschodnie. Przez rok przybyło jej sklepów w każdym województwie z wyjątkiem podkarpackiego, gdzie nie ma jeszcze żadnej placówki.

W przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców najwięcej sklepów Dino jest w województwie lubuskim (13,6) i wielkopolskim (13,1), natomiast w województwie podlaskim, lubelskim i śląskim ten wskaźnik wynosi 0,9-1,1.

Dino jeszcze nie odczuło skutków wojny w Ukrainie

Spółka podała, że rosnące ceny towarów i usług konsumpcyjnych, w przypadku zbyt wysokiego tempa wzrostu, mogą w negatywny sposób przekładać się na siłę nabywczą konsumentów i ich skłonność do wydawania pieniędzy. Wśród czynników wpływających na działalność Dino wymienia też zwiększanie efektywności działania spółki, osiąganie korzyści skali oraz optymalizację kosztów operacyjnych, a także zwiększenie efektywności obsługi logistycznej placówek handlowych.

Dino nie stwierdza istotnego bezpośredniego wpływu wojny na Ukrainie na działalność, ale ocenia, że nie można wykluczyć zaburzeń na międzynarodowych rynkach towarów rolnych i innych surowców, co może zwiększać presję na wzrost kosztów produkcji żywności.

Napływ uchodźców z Ukrainy do Polski może - zdaniem spółki - prowadzić do zwiększonego popytu na produkty oferowane w marketach Dino.

Dołącz do dyskusji: Dino ma już 1,9 tys. sklepów. Sprzedaż rośnie mocniej niż w Biedronce

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Norbert z Głubczyc
Po polsku "na Ukrainie". Jesteśmy w Polsce i piszecie dla polskich czytelników.
odpowiedź
User
tv
Najgorszy sklep i tyle w temacie
odpowiedź
User
RR
Niedługo zaczną zamykać te swoje "ekstra" markety. Mierny, cienko zaopatrzony sklep. Od dawna jeden z droższych.
odpowiedź