SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dla Polaków internet to głównie narzędzie pracy i wyszukiwania informacji

Według 26 proc. Polaków internet służy przede wszystkim do pracy, 17 proc. nie wyobraża sobie życia bez dostępu do sieci, a ponad połowie internet służy do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy - wynika z badań firmy IBRiS dla Fundacji Orange.

Z sondażu wynika, że dla największej liczby respondentów (26 proc.) internet jest dzisiaj przede wszystkim narzędziem pracy, choć z drugiej strony jedynie 4 proc. badanych przyznało, że wykorzystuje sieć wyłącznie do celów zawodowych.

17 proc. ogółu badanych zadeklarowało, że nie wyobraża sobie życia bez dostępu do internetu. Okazuje się jednak, że ta deklaracja jest bliższa kobietom - jedna piąta z nich nie potrafi się obejść bez sieci. U mężczyzn ten odsetek wynosi 13 proc. Przywiązanie do korzystania z internetu jest tym większe, im młodszych użytkowników dotyczy. W grupie respondentów od 18 do 24 lat 29 proc. potwierdza, że bez internetu nie wyobraża sobie życia, podczas gdy tylko 7 proc. Polaków powyżej 65 roku życia składa podobne deklaracje.




Dla większości Polaków internet służy do poważnych celów. 53 proc. badanych przyznało, że rozwój internetu i nowoczesnych technologii zmienił u nich sposób wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy, a dla 44 proc. jest narzędziem do załatwiania spraw finansowych. 36 proc. respondentów wskazało ogólnie pojętą rozrywkę jako dziedzinę życia, na którą wpływ miał rozwój internetu.



Okazuje się, że sposób postrzegania najważniejszych korzyści, które niesie internet jest zależny od płci Polaków. Dla kobiet sieć stanowi przede wszystkim kanał komunikacji ze znajomymi i rodziną – na tę rolę internetu wskazało 50 proc. internautek i 35 proc. internautów. Z kolei 60 proc. mężczyzn widzi internet głównie jako źródło informacji i wiedzy, podczas w taki sam sposób traktuje globalną sieć 47 proc. kobiet.

Z kolei komunikacyjna rola internetu jest najistotniejsza jednocześnie dla najmłodszych i najstarszych Polaków. 72 proc. respondentów pomiędzy 18 a 24 rokiem życia wskazuje właśnie na komunikację ze znajomymi jako najważniejszy obszar ich życia, na który wpłynął rozwój internetu w ciągu ostatnich 10 lat. Podobnej odpowiedzi udzieliło też 55 proc. badanych powyżej 65 lat, podczas gdy tylko dla 20 do 40 proc. Polaków w wieku 35-64 lata komunikacja jest najważniejszą rolą internetu.

Internet i nowoczesne technologie, choć przynoszą oczywiste korzyści, mogą budzić także rozmaite obawy, i na niektóre z nich wskazują uczestnicy badania. Choć wielu respondentów (54 proc. mężczyzn i 44 proc. kobiet) nie widzi żadnych zagrożeń ze strony internetu i nowych technologii, to zdaniem jednej piątej internautek powszechne korzystanie z sieci może osłabiać więzi międzyludzkie. Dla porównania takie niebezpieczeństwo wskazuje 16 proc. internautów. Z kolei niemal ten sam odsetek respondentek i respondentów (odpowiednio 14 i 13 proc.) uważa, że zmiany technologiczne następują w naszym życiu zbyt szybko i nie da się za nimi nadążyć.



Badanie IBRiS zrealizowano 11 i 12 września br. na próbie 1,1 tys. dorosłych Polaków metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Dołącz do dyskusji: Dla Polaków internet to głównie narzędzie pracy i wyszukiwania informacji

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl