SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Do kina najczęściej w weekendy i w towarzystwie. Najwięcej wydaje "Pokolenie X"

Prawie połowę polskiej widowni kinowej stanowią tzw. "Millenialsi". Do reklam wyświetlanych w kinach mamy zdecydowanie bardziej pozytywne nastawienie niż tych w telewizji - wynika z badania Nielsen Polska.

Bywalcy kin to zarówno kobiety (53%), jak i mężczyźni (47%). W przeważającej części (83%) to osoby młode - do 44. roku życia, ze średnim lub wyższym wykształceniem. Większość pracuje na pełen etat, a 19% (drugą z kolei najliczniejszą grupę) stanowią studenci.

Prawie połowę (47%) populacji widowni kinowej stanowią osoby w wieku 21-34 lata (tzw. "Millenialsi"). Na drugim miejscu (26%) plasuje się "Pokolenie X" (35-49 lat). Najmłodsi - "Pokolenie Z" (14-20 lat) - stanowią 16%, a osoby powyżej 49. roku życia - 11% widowni kinowej. Najmłodsza widownia (14-49 lat) chodzi do kina raz w miesiącu lub częściej.

 

Weekendy są zdecydowanie najpopularniejszym czasem na wizyty w kinie w przypadku wszystkich grup wiekowych, a w szczególności w grupie "Pokolenie Z" (14-20 lat), w której 85% wizyt w kinie odbywa się od piątku do niedzieli. Ponadto zdecydowanie najczęściej wybieramy seanse popołudniowe: w godzinach 15-18 lub 18-21.

Niemal co piąta osoba ogląda film w ciągu premierowego weekendu. Premiery są szczególnie ważne w grupie najmłodszego pokolenia.

Do kina najczęściej chodzimy w towarzystwie, przy czym osoby z najmłodszej grupy wiekowej - ze znajomymi, a osoby starsze - z najbliższą rodziną. Biorąc pod uwagę ten aspekt, kino jest bardziej podobne do telewizji niż do VOD, które jest medium pojedynczego odbiorcy.

Prawie połowa respondentów (47%) deklaruje, że lubi reklamy w kinie, a 39% uważnie je ogląda. Wyraźnie widoczne jest bardziej pozytywne nastawienie przebadanych widzów do reklam kinowych w stosunku do telewizyjnych. 64% badanych uważa, że reklamy w kinie są dobrze zrobione i zachęcają do kupna. Spośród wszystkich dostępnych form reklamy kinowej typu "off-screen" (poza ekranem) najbardziej zauważalne przez widzów są: plakaty w holach, reklama na monitorach (przy kasach i w holach), reklama na biletach oraz próbki/ulotki wydawane wraz z biletem lub na bramkach kinowych.

Przebadani pod kątem znajomości marki i reklamy, przed wejściem na seans oraz od 3 do 6 dni po seansie (powtórzony ten sam blok pytań). wykazywali wzrost znajomości spontanicznej marki i treści reklam w przypadku większości spotów. Ponadto, widzowie kinowi znacznie częściej wskazywali kino jako miejsce, w którym zetknęli się z reklamą.

Jednorazowo najwięcej w kinie wydaje "Pokolenie X" (35-49), ale to "Millenialsi" (21-34) przeznaczają największy budżet na kino w skali roku (jednorazowo wydają średnie kwoty, ale jest to najliczniejsza i najczęściej bywająca w kinie grupa). Najmłodsi widzowie (14-20) wydają w kinach najmniej, zarówno na bilety, jak i w barze kinowym.

Dla znacznej większości respondentów (74%) najważniejszym powodem pójścia do kina jest film ("najpierw decyduję się na film, a następnie szukam kina i terminu, który mi odpowiada"). Natomiast co czwarty widz deklaruje, że pójście do kina samo w sobie jest dla niego przyjemnością ("decyduję się na wyjście do kina, lokalizację i termin, a potem zastanawiam się nad wyborem filmu").

Bilety kupowane są najczęściej w kasie. Co dziesiąta osoba kupuje je przez stronę www. Poza najmłodszą grupą wiekową, częściowo sponsorowaną przez rodziców, widzowie płacą za nie samodzielnie.

Co piąta osoba deklaruje, że nie irytują jej żadne zachowania innych widzów w sali kinowej. Pozostali respondenci jako najbardziej przeszkadzające/zakłócające zachowania innych w trakcie seansu, najczęściej wskazywali rozmowy, głośne jedzenie/picie, niewyciszone telefony oraz spóźnianie/wchodzenie po rozpoczęciu seansu.

Akceptowalna odległość z domu, pracy lub szkoły do kina dla wszystkich grup wiekowych to pomiędzy 2 a 10 kilometrów. Przeważająca większość respondentów decydując się na wizytę w kinie wybiera multipleksy w galeriach handlowych znajdujące się blisko domu/pracy. Wyjścia do kina często połączone są z robieniem zakupów.

Badanie zostało zrealizowane przez Nielsen Polska na zlecenie New Media Age w kwietniu 2016 r., za pomocą wywiadów ankieterskich z widzami kinowymi (w 10 kinach Cinema City w Polsce) i wywiadów z osobami, które w ostatnim czasie nie były w kinie. Łącznie zostało przeprowadzonych ponad 2 tys. wywiadów. Dane przedstawiają wyniki w podziale na pięć przedziałów wiekowych: "Pokolenie Z" (15-20 lat), "Millenialsi" (21-34 lata), "Pokolenie X" (35-49 lat) oraz "Baby Boomers" (50-64) i "Silent Generation" (65+), przy czym ze względu na zbyt małe próby dla dwóch najstarszych pokoleń zostały one połączone.
Badanie zostało przeprowadzone dwuetapowo: Etap I - badanie siły widowni kinowej (wywiady F2F w kinie - próba losowa, porównanie zachowań i profilu widowni kinowej i telewizyjnej); Etap II - badanie percepcji reklamy kinowej: recall zapamiętanych reklam kinowych i porównanie zauważalności reklam kinowych do telewizyjnych (wywiady F2F pre-test w kinie i post-test online).

Dołącz do dyskusji: Do kina najczęściej w weekendy i w towarzystwie. Najwięcej wydaje "Pokolenie X"

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adrian94
Trochę słabe to badanie, skoro robione było w 10 kinach Cinema City. A jakieś kina studyjne? Bardzo to niemiarodajne.
odpowiedź
User
Raczki Elbląskie
Obecne kina w PL straciło swój klimat . -1,8Drogie bilety,torby kukurydzy,kubki z piciem,bardzo długa głupkowata reklama.To niszczy kino.Gdzie się podziały wspaniałe krótkometrażowe filmy wyświetlane przed zasadniczym filmem ? Co do tych w/w badań - cienko są przędzione ,cieniutko.
odpowiedź
User
Judi
XnOkug https://www.genericpharmacydrug.com
odpowiedź