Duże stacje tracą, małe zyskują. TVP1 wyprzedziła TVN

W listopadzie 2013 roku wszystkie główne stacje zanotowały spadki oglądalności. Nowym liderem całego rynku została TVP1, a najwięcej stracił TVN. Ta ostatnia stacja była jednak najchętniej oglądana w grupie komercyjnej.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w listopadzie 2013 roku zajęła TVP1, rok temu plasująca się na pozycji drugiej. Udział tego kanału względem listopada 2012 roku zmniejszył się o 6,90 proc. i wyniósł 13,08 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Z pierwszego na drugie miejsce spadła natomiast telewizja TVN, której udział zmalał o 16,09 proc. i wyniósł 12,99 proc. Na trzeciej lokacie utrzymał się Polsat, tracący 12,65 proc. do 11,81 proc. Natomiast czwarte miejsce należało do TVP2. Udział tej stacji w badanym miesiącu zmniejszył się o 11,11 proc. i wyniósł 10,64 proc.

Ogółem łączny udział czterech głównych stacji telewizyjnych w analizowanym okresie zmalał z 55,02 proc. do 48,52 proc. - Widzów od głównych stacji odciąga alternatywa w postaci darmowych stacji cyfrowych oraz kanałów kablowo-satelitarnych. Młodsze grupy widzów szukają ulubionych programów telewizyjnych również w sieci - oglądają je wtedy kiedy mają na to czas i ochotę. Nie widać nowych trendów, głównym czynnikiem wpływającym na zmiany na rynku telewizyjnym jest cyfryzacja - mówi Wirtualnemedia.pl Marcin Świderski, analityk domu mediowego OMD. Z cyfryzacji naziemnej telewizji korzystają stacje zajmujące kolejne lokaty w rankingu. Na piątym miejscu uplasował się kanał TVN7, którego udział poszedł do góry o 9,42 proc. do 3,37 proc. Nieco mniej zyskała konkurencyjna TV Puls. Znalazła się ona oczko niżej z wynikiem na poziomie 3,29 proc., notując wzrost o 5,11 proc. O dwa miejsca niżej znalazła się TV4, której udział wzrósł z 2,63 proc. do 2,88 proc.

Bardzo duży spadek udziału odnotował z kolei odświeżony kanał TVP Info, którego średni miesięczny wynik zmniejszył się aż o 51,39 proc. do zaledwie 1,57 proc. Tym samym stacja w rankingu spadła z miejsca piątego na dziesiąte.

W najważniejszej dla reklamodawców grupie komercyjnej 16-49 pozycja lidera należała już jednak do stacji TVN, której udział w listopadzie br. spadł o 9,22 proc. do poziomu 14,87 proc. Kanał ten zanotował najmniejszy spadek wśród wszystkich stacji tworzących tzw. “wielką czwórkę”.

Drugie miejsce zajął Polsat (12,52 proc. udziału; spadek o 18,28 proc.). Z kolei na ostatniej pozycji podium uplasowała się Dwójka, której udział zmalał o 10,36 proc. do 9,17 proc. Natomiast czwartą lokatę zajęła Jedynka (9,15 proc.; - 12,36 proc.).

- Czas spędzony przed odbiornikami telewizyjnymi w grupie wszystkich widzów w wieku 16-49 lat praktycznie się nie zmienił w stosunku do zeszłego roku. Udział oglądalności czterech dużych stacji w listopadzie 2013 wynosi 46 proc. i jest niższy o 13 proc. niż w roku ubiegłym. Natomiast w stosunku do 15-proc.  spadku w skali roku (styczeń - październik 2013 versus styczeń - październik 2012) listopad prezentuje się lepiej- spadek jest niższy niż średnia roczna - mówi nam Świderski.

Piąte miejsce należało do TV Puls, która zanotowała wzrost o 5,92 proc. względem listopada 2012 roku. Jej udział wyniósł w zeszłym miesiącu 3,76 proc. W pierwszej dziesiątce kanałów po raz pierwszy znalazła się też siostrzana telewizja Puls 2 notująca wzrost aż o 297,22 proc. Jej wynik to 1,43 proc.

Wśród widzów w wieku 16-49 lat zamieszkałych w miastach pozycja lidera również należała do kanału TVN, którego średni udział wyniósł tutaj 15,91 proc., po spadku o 12,20 proc. Drugie miejsce przypadło Polsatowi (12,18 proc. udziału; w dół o 14,16 proc.). Kolejne pozycje zajęły: TVP2 (8,31 proc.; - 6 proc.) i TVP1 (8,24 proc.; - 11,59 proc.).

W listopadzie 2013 roku największą widownię zgromadził nadawany w TVP2 serial „M jak miłość”, którego odcinek wyemitowany 4 listopada br. obejrzało 7,13 mln widzów. Drugie miejsce zajął “Teleexpress” z widownią na poziomie 5,93 mln osób, a na trzeciej pozycji znalazł się Konkurs Pucharu Świata w skokach narciarskich (5,88 mln widzów).

W zestawieniu dwudziestu najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo jedenaście miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów TVN oraz TVP2, a tylko jedno miejsce zajął Polsat.

 

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję