SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co wydarzyło się przez rok w e-commerce, trendy na 2024 r.

Przedstawiamy ostatnią część naszego podsumowania roku w branży e-commerce. Najważniejsze wydarzenia, trendy, sukcesy i kryzysy analizują menedżerowie m.in. z Group One, Cube Group, Marketplanet, Harbingers i Mindshare Polska.

Czytaj też: Rok w e-commerce według wydawców: najważniejsze wydarzenia, trendy i ludzie

Czytaj też: Social media: podsumowanie 2023 roku i prognozy na rok 2024

Czytaj też: Podsumowanie roku w influencer marketingu, prognozy na 2024

Czytaj też: Podsumowanie roku 2023 w public relations. Co nas czeka w 2024?


Kornel Dulęba, CEO w Harbingers

W 2023 roku rynek e-commerce w Polsce kontynuował rozwój, pomimo wyzwań związanych z wysoką inflacją i skutkami inwazji Rosji na Ukrainę. Polski rynek ma mocne podstawy, z ustabilizowaną po okresie pandemii dynamiką kilkunastoprocentowych wzrostów w kolejnych latach.

Wydarzenie roku

Po szoku wynikającym z pandemii i wzrostach napędzanych inflacją, mamy rok kontynuacji spadków sprzedaży detalicznej r/r, niskiego wskaźnika koniunktury gospodarczej oraz wypłaszczenia dynamiki wzrostu udziału sprzedaży online w handlu detalicznym w Polsce na poziomie ok. 10%. Możemy mówić o roku dostosowywania się do dużych wymagań cenowych konsumentów, wzrostu cen usług logistycznych i poszukiwania źródeł poprawy dynamiki wzrostów przychodów w konkurencyjności i czynnikach wewnętrznych. Jest to zdecydowanie najbardziej wymagający rok dla często młodych menedżerów w naszej branży.

Kryzys roku

Lubię powiedzenie „Każda trudność jest okazją w przebraniu”. Podobnie z kryzysami, nie można ich marnować. Ciężko to oczywiście powiedzieć firmom z branż RTV, AGD, czy meblowej gdzie spadki sprzedaży w tych kategoriach są na poziomach nienotowanych od ponad dekady i wynoszą nawet kilkadziesiąt procent r/r. Głównym kryzysem tego roku jest zatem podobnie jak w zeszłym kryzys inflacyjny, jednak końcówka roku pozwala wierzyć, że przyszły rok będzie dużo lepszy. Miejmy nadzieję, iż firmy dobrze wykorzystały ten trudny czas i poprawiły swoją konkurencyjność.

Sukces roku

Według mnie jest to m.in., stały wzrost płatności BLIK-iem i popularyzacja tej metody płatności w e-commerce. Od początku roku 2023 do końca Q3 2023 było ich aż 1,3 mld o wartości 171 mld zł. BLIK najczęściej wykorzystywany jest w e-commerce, jednak z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK oraz płatności w terminalach płatniczych. W analizowanym okresie we wspomnianych kanałach zanotowano odpowiednio 227,9 mln, 109 mln i 101,7 mln operacji.

Lider/liderka roku

Idąc za ciosem, wskażę Darka Mazurkiewicza, który piastuje funkcję CEO Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności BLIK, za konsekwentny rozwój tej metody płatności w Polsce i ambicje budowy pozycji za granicą. Jako Szef wraz z zespołem BLIKa zrewolucjonizował polski rynek płatności, nie tylko online. Jego sukces jest przykładem tego jak zbudować innowację na silnie konkurencyjnym i wymagającym rynku bankowym.

Najważniejszy trend roku

Strategie obecności w marketplace oraz marketing automation stanowiły i stanowią nadal dla e-commerce wyzwanie w zarządzaniu ofertą sprzedaży i lojalizacji klienta. Do tego nieustannie pojawiające się innowacje w zakresie budowania lepszych doświadczeń zakupowych oraz tańsza realizacja zamówień, które są istotną siłą napędową wzrostu rynku online. Głównymi technologiami i rozwiązaniami odgrywającymi coraz większą rolę stawały się automatyzacja procesów organizacyjnych za pomocą rozwiązań no/low-code czy sztucznej inteligencji, odroczenie płatności/krótkoterminowe finansowanie zakupów, czy rosnąca potrzeba wśród klientów dotycząca realizacji błyskawicznych dostaw bezpośrednio do domu. Mocnym trendem w zarządzaniu ofertą produktową jest także umiejętne wykorzystywanie modeli językowych do tworzenia treści i analizy danych, co pozwala na dokładniejsze dopasowanie produktów i treści do indywidualnych potrzeb odbiorców, co finalnie przekłada się na wzrost sprzedaży i lojalność klientów.


Grzegorz Turowski, senior SEM & paid social manager w One House

Wydarzenie roku

Od 1 stycznia 2023 wszystkich właścicieli sklepów e-commerce w Polsce zaczęła w końcu obowiązywać dyrektywa Omnibus. Temat nie był ogromnym zaskoczeniem, ale jego poprawne wdrożenie i zastosowanie się do nowych przepisów zdecydowanie nie przez wszystkich zostało zrealizowane tak, jak należy. Teoretycznie większa transparentność dla kupujących ma być krokiem w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i zaufania do zakupów (nie tylko online) u danego sprzedawcy. W praktyce jednak może stanowić to swego rodzaju pole do nadużyć - sztuczne podnoszenie cen w wybranych okresach, aby następnie wskazać najatrakcyjniejszą w momencie zwiększonego popytu – np. święta, poszczególne okazje zakupowe. Dało się to zauważyć chociażby podczas niedawnego Black Friday, gdzie wśród niektórych e-commerce’ów cena produktów po rabatach była zdecydowanie mniej atrakcyjna niż w ciągu ostatnich trzydziestu dni.  

Kryzys roku

Dużym zaskoczeniem było wycofanie się z Polski jednej z najsilniej inwestujących w komunikację i ekspansję pod kątem pozyskiwania użytkowników platform sprzedażowych, czyli Shopee. Mimo potężnych inwestycji reklamowych kładzionych w poprzednich latach niestety nie pozwoliło to utrzymać się na naszym rynku temu serwisowi.

Sukces roku

Pewnym zaskoczeniem, ale też stosunkowo dużym sukcesem jest wejście na nasz rynek platformy zakupowej Temu, która szturmem zdobywa nowych użytkowników i ciągle rośnie. Prześcignięcie lokalnego gracza z bardzo silnym e-commercem (Media Expert) świadczy o ich zdecydowanie dużym apetycie. Pytanie tylko, czy strategia inwestycyjna i faktyczna rentowność prowadzenia biznesu w Polsce nie będzie tutaj niewypałem jak w przypadku Shopee?

Lider/liderka roku

Największy polski gracz z sektora e-commerce, czyli Allegro, nie ustępuje w rywalizacji z innymi marektplace’ami, czy chociażby wciąż rosnącymi w siłę poszczególnymi sklepami internetowymi. Świadczy o tym między innymi ekspansja i wejście na rynek czeski (allegro.cz), która pozwala nie tylko rozwinąć się polskiemu gigantowi, ale również zaistnieć z ofertą lokalnym firmom u naszych sąsiadów. Kolejny rok ma rozwinąć sprzedaż na platformie także w innych europejskich krajach, co tylko potwierdza mocną i stabilną pozycję Allegro. Ponadto wiele wskazuje na to, że platforma stanie na podium wraz z Polsatem i TVN jako największe medium reklamowe w Polsce, co będzie stanowiło swoisty ewenement.

Najważniejszy trend roku

Od początku roku praktycznie cały Internet został przejęty przez tematy związane z rozwojem AI i mnożących się jak grzyby po deszczu rozwiązań bazujących na tejże technologii. Nie ominęło to oczywiście sektora e-commerce, w którym możemy spotkać się np. z udoskonalonymi chatbotami/wirtualnymi doradcami w e-sklepach. Co raz więcej firm inwestuje nie tylko w technologię, ale także specjalistów, którzy sprawnie potrafią wykorzystywać dostępne na rynku rozwiązania. Widać to chociażby po rosnącej liczbie ofert pracy na stanowiskach typu Prompt Engineer.

Prognoza na 2024 r.

Przyszłość stoi zdecydowanie pod szyldem jeszcze większej automatyzacji i nastawienia na poszukiwanie rozwiązań ułatwiających użytkownikom dokonywanie wyborów i samych zakupów online. Usprawnienie własnych sklepów silnikami bazującymi na sztucznej inteligencji nie będzie już nowinką a swego rodzaju standardem, który powoli sprawnie zarządzać całym systemem, logistyką czy nawet komunikacją z klientami. Niesie to oczywiście ze sobą pewne ryzyko – ułatwienie prowadzenia sklepu online dla sprzedawców to dobra strona medalu. Z drugiej mamy natomiast potencjalne zagrożenie w postaci wykorzystania narzędzi AI do wyłudzania danych (ciągle rosnąca aktywność botów np. na platformach zakupowych takich jak OLX, Facebook Marketplace czy Allegro Lokalnie). Konieczna będzie zatem ostrożność i stałe trzymanie ręki na pulsie, by przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo kupujących.


Łukasz Sztuczyński, e-commerce director w GroupM Poland

Wydarzenie roku 

Niewątpliwie wydarzeniem mającym wpływ na cały handel, zarówno tradycyjny jak i online, była implementacja dyrektywy Omnibus od 1 stycznia 2023, mająca na celu lepszą ochronę konsumentów. Naturalnie najbardziej widoczną zmianą, szczególnie w przypadku promocji cenowych, jest obowiązek podawania najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni. Trzeba jednak pamiętać również o innych obowiązkach wprowadzonych przez dyrektywę - informacji czy sprzedawca jest przedsiębiorcą, wskazania zasad plasowania produktów na listingach, czy dbanie o prawdziwość i wiarygodność opinii, m. in. przez zakaz usuwania tych negatywnych.

Wszystkie te elementy wpływają na budowanie pełnego obrazu oferty, ale również zaufania użytkownika do e-sklepu, w którym robi zakupy. Dlatego nawet jeśli w pierwszym odbiorze nowe przepisy wydawały się utrudnieniem w efektywnym (co nie równa się 'etycznemu') działaniu sklepu, to w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłyną na sprzedaż.

Kryzys roku

Dużym wydarzeniem roku 2022 był marsz Shopee po polskim rynku, z głośnymi, zapadającymi w pamięci reklamami i zwiększającą się co miesiąc liczbą kupujących. Dlatego sądzę, że jednym z ważniejszych kryzysów z punktu widzenia e-commerce w tym roku było nagłe zamknięcie działalności tej chińskiej platformy w naszym kraju.

Mogliśmy z niego wyciągnąć kilka ciekawych wniosków. Po pierwsze, nawet ogromne pieniądze w krótkim czasie nie pozwolą wygrać z konkurencją ze strony Allegro. Po drugie, budowanie marketplace to tworzenie oferty jednocześnie dla sprzedawców, marek i konsumentów. Co ważne, każdy z tych elementów jest równie ważny, dlatego jeżeli chociaż jedna ze stron nie czuje się pewnie na platformie, sukcesu nie da się osiągnąć. Po trzecie, świadomość i wizerunek marki buduje się długo i ciągle. Dzisiaj o Shopee już nikt nie pamięta i nie jest to jedynie moje wrażenie. W zeszłym roku w badaniu Gemius "E-commerce w Polsce 2022" 11% robiących zakupy w internecie zapytanych o sklepy online wskazywało Shopee; w najnowszej edycji badania tę samą odpowiedź podał tylko 1% ankietowanych.
Jednak działające na naszym rynku platformy marketplace powinny mieć się na baczności.

W miejsce Shopee już pojawił się kolejny gracz - Temu, ponownie zdobywając szeroką rzeszę klientów. To pokazuje, że konsumenci poszukują tańszych towarów i często wolą ryzykować dłuższy czas przesyłki, zamiast kupować towar podobnej jakości na rodzimym rynku z wysoką marżą, szczególnie jeśli to towar pozyskiwany w modelu dropshippingu często z tego samego źródła. Marketplace czerpiący zyski z prowizji od sprzedaży będzie odczuwał zmianę zachowania konsumenta, dlatego musi szukać kolejnych sposobów lojalizacji klienta.

Sukces roku

Jestem pewien, że moglibyśmy wskazać wiele sukcesów - zarówno rozwoju firm, jak InPost czy BLIK, pojawienia się nowych graczy, np. Temu czy Wszystko.pl, dużego wzrostu przychodów Allegro ze sprzedaży reklam czy redefinicji platformy w stronę re-commerce prezentowanej przez OLX. Jednak nawiązując do wskazanego wydarzenia roku, czyli dyrektywy Omnibus oraz wysokiej inflacji, przekładającej się na nastroje zakupowe, uważam, że sukcesem roku możemy nazwać kolejny rekordowy Black Friday. Platforma Atom Store wskazała wzrost sprzedaży w e-sklepach o 70% w porównaniu z Black Friday w zeszłym roku, natomiast IdoSell wzrost o 50% w porównaniu do pozostałych dni w listopadzie.

Lider/liderka roku

W tym roku rzeczywiście dużo się działo, jednak odnoszę wrażenie, że rzadko ciekawe lub istotne wydarzenia ściśle związane były z jednym nazwiskiem. Co ciekawe, nawet wyniki plebiscytów wyróżniających ludzi ze świata e-commerce wskazywały na liderów związanych z bardzo zróżnicowanymi kategoriami oraz specjalizacjami, od mniejszych firm do najważniejszych graczy na rynku. Dlatego wskażę dwie osoby - jedną, która, w moim odczuciu, ma duże szanse na ten tytuł, oraz wybór bardziej prywatny, związany z moją specjalizacją. Pierwszy lider to Rafał Brzoska, który chyba jako jedyny może się kojarzyć zarówno branży, jak i osobom spoza niej, ze światem sprzedaży wysyłkowej. Ponadto, ciągły rozwój oferty, np. fantastyczny pomysł na paczkomat do nadania bagażu na lotnisku, stała ekspansja na kolejne rynki, o wynikach której słyszeliśmy w tym roku kilkukrotnie, i wprowadzenie do słownika języka polskiego określenia 'paczkomat'. To ostatnie akurat nie sukces tegoroczny, a nawet element niewielkiego kryzysu wizerunkowego firmy. Niemniej, poziomu świadomości marki można pozazdrościć.

Drugą osobę wyróżniłbym za otwarte, szerokie podejście do tematu e-commerce, przejawiające się w budowaniu oferty reklamowej platform handlowych. Poza największymi marketplace'ami, polski rynek wciąż z pewną rezerwą traktuje tzw. retail media. Właściciele sklepów niechętnie otwierają się na pracę z zespołami mediowymi, zarówno marek jak i agencji, opierając współpracę na kontraktach handlowych. W trudnej kategorii drogerii, czy niegdyś e-aptek, uwagę zwraca postawa osób odpowiedzialnych za rozwój apteki i drogerii internetowej Melissa. Wiem, że zajmuje się tym cały zespół, ale pozwolę sobie wskazać lidera tej platformy - Jakuba Gierszyńskiego. Zespół Melissy widzi potencjał i potrzeby zarówno handlowców, jak i marketerów, co mnie, jako przedstawiciela agencji mediowej, bardzo cieszy.

Najważniejszy trend roku

W tym roku nie można nie wspomnieć o sztucznej inteligencji. Pod koniec 2022 wszyscy zachłysnęli się możliwościami tzw. generatywnej sztucznej inteligencji, głównie za sprawą ChatGPT. Poźniej co chwila pojawiały się nowe narzędzia (lub zaadaptowane, ale z AI w nazwie) wspierające pracę człowieka przy tworzeniu treści, obrazów czy automatyzacji procesów. Z punktu widzenia e-commerce oraz komunikacji marketingowej bardzo ciekawe wydają się wszelkie narzędzia służące personalizacji oferty, od rekomendacji produktów na stronie do "hiperpersonalizacji" wskazującej w jakim ubraniu klient będzie wyglądał najlepiej, ze względu na budowę ciała, historię zakupów, trendy oraz długą listę innych parametrów.

Ponownie, odnosząc się do reklamowej części świata e-commerce, wskazałbym również rozwój Retail Media. Coraz więcej sklepów widzi potencjał zarówno w dostarczeniu właściwym użytkownikom dopasowanych treści o markach i produktach, jak i w dodatkowej monetyzacji ruchu, który na ich stronie już jest. Również podejście marek ewoluuje w kierunku większej kontroli efektywności komunikacji, która odbywa się na stronach e-commerce, łącząc siły działów marketingu i sprzedaży albo  w osobach Retail Media Managerów, albo odpowiednio szkoląc zespoły KAM-ów.

Prognoza na 2024 r.

Przyszły rok to na pewno poszukiwanie nowych sposobów zainteresowania konsumenta ofertą. Rosnące ceny, wciąż silne przywiązanie do tradycyjnych zakupów, coraz bardziej świadomy konsument - to wszystko będzie sprawiać, że sukces będzie jeszcze trudniejszy do osiągnięcia. Pojawią się trudne decyzje - czy uruchomić sprzedaż na popularnych marketplace'ach, działania D2C, czy współpracować z retailerami. W tle tych decyzji będzie dostęp do danych i możliwości wspomnianej wcześniej personalizacji czy dotarcia do właściwego konsumenta z wybraną ofertą lub marką, szczególnie w kontekście nadchodzącego końca plików cookie (naturalnie, jeśli w końcu się on wydarzy).
Ponadto, możemy być pewni, że czeka nas dalszy rozwój oferty narzędzi działających w oparciu o sztuczną inteligencję i dalsza ich komunikacja z uwypukleniem tej cechy.


Mateusz Jeżyk, COO i członek zarządu Sales Intelligence

Wydarzenie roku

Wydarzeniem 2023 roku jest rozwój narzędzi opartych o algorytmy sztucznej inteligencji i ich coraz szersze wykorzystywanie zarówno przez sklepy internetowe, jak i agencje reklamowe. Wcześniej algorytmy AI wykorzystywane były głównie do tworzenia modeli predykcyjnych oraz personalizacji treści w marketing automation. W tym roku ich zastosowanie stało się o wiele szersze i powszechniejsze. Narzędzia te zaczęły wymuszać na agencjach reklamowych zmiany sposobu funkcjonowania i przedefiniowania oferowanych usług. SEO, pisanie treści reklamowych, tworzenie grafik, czy prowadzenie social mediów stało się prostsze. Zdolność do szybkiego generowania treści blogowych, artykułów i wszelkiego rodzaju prac copywriterskich ułatwia pracę marketerom oraz stawia pod znakiem zapytania dotychczasowe zasady współpracy na linii agencja-klient. AI wzbogaca także analizę danych i personalizację komunikacji z klientem, co jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej.

Pomimo tych zalet, istotnym zagrożeniem jest ryzyko jednorodności treści oraz konieczność ciągłej weryfikacji i kreatywnego wykorzystania generowanych materiałów, aby uniknąć plagiatu i zapewnić zgodność z wartościami marki. Ponadto sporo obecnych stanowisk w agencjach jest zagrożonych. Według mnie w najbliższym czasie najcenniejszym atutem agencji e-commerce będzie umiejętne korzystanie z dobrodziejstw AI w połączeniu z indywidualnym podejściem, sprawnym dzieleniem się wiedzą ekspercką, prawdziwą kreatywnością w tworzeniu materiałów i zwykłą empatią w codziennych kontaktach z klientem.

Kryzys roku

Rok 2023 stanowił wyjątkowo trudny okres dla rynku e-commerce, zarówno na poziomie globalnym, jak i w Polsce. Po przejściu przez pandemię COVID-19 i wybuchu konfliktu w Ukrainie, przez większą część tego roku musieliśmy borykać się z problemem dwucyfrowej inflacji, która miała ogromny wpływ na naszą gospodarkę. Wzrost cen stał się bezpośrednią przyczyną znaczących zmian w zachowaniach konsumenckich.

W obliczu coraz wyższych cen, konsumenci stali się bardziej ostrożni i zredukowali impulsywne zakupy, co wpłynęło negatywnie na wiele branż, prowadząc do spadku wartości koszyka zakupowego. Jest to odczuwalne odwrócenie trendu z okresu pandemii, kiedy to sprzedaż oraz wartość koszyków zakupowych rosły wykładniczo. Pomimo, że obserwujemy spadający poziom inflacji, nastroje konsumenckie wciąż nie powracają do poziomu sprzed kryzysu.

Doskonałym przykładem takiego wpływu jest sieć elektromarketów Neonet, która świetnie radziła sobie w okresie pandemii, szczególnie podczas ograniczeń w funkcjonowaniu sklepów stacjonarnych. Jednak obecny wzrost inflacji, wsparty narastającą presją płacową, sprawił, że firma musiała złożyć wniosek o upadłość. Warto zaznaczyć, że choć początkowo pojawiały się informacje o zakończeniu działalności, to ostatecznie komunikat spółki został sprostowany i sieć nadal funkcjonuje. Mimo to, jej dalsze losy pozostają pod znakiem zapytania.
Taki stan rzeczy jest wyraźnym sygnałem dla wszystkich graczy na rynku e-commerce. Należy elastycznie dostosowywać się do zmieniających się warunków, adaptować strategie mediowe i komunikacyjne do obecnych nastrojów konsumenckich, które umożliwią rozwój w trudnym otoczeniu rynkowym.

Sukces roku

Największym sukcesem w 2023 roku jest coraz bardziej dominująca pozycja marketplace’ów na rynku e-commerce. Wprawdzie 2023 rok rozpoczęliśmy od wyjścia Shopee z polskiego rynku, co dla wielu było wstrząsem i znakiem powolnego betonowania rynku marketplace przez obecnych graczy – ale te obawy się nie potwierdziły. Doskonałym przykładem jest sukces chińskiego marketplace’u Temu, który w czerwcu zadebiutował w Polsce, a już we wrześniu zanotował grubo ponad 9 milionów użytkowników. Wszystko to zadziało się bez – jak w przypadku Shopee – głośnych kampanii zasięgowych. Temu skupiło się na sile digital marketingu, realizując głównie kampanie efektywnościowe w mediach społecznościowych, docierając do użytkowników o konkretnych intencjach zakupowych, nie skupiając się na budowie własnego brandu, który to tworzony jest “przy okazji”. Co ciekawe platforma o wiele mniejszy nacisk kładzie na prowadzenie kampanii w Google.

W interesujący, ale mniej spektakularny sposób do grona działających w Polsce marketplace’ów wszedł Comarch z wszystko.pl, który swoją pozycję buduje w oparciu o obecnych użytkowników ich autorskiego oprogramowania. W 2023 roku zadebiutowało również BRW, które to na wzór Decathlonu daje możliwość producentom produktów komplementarnych do tych produkowanych przez nich, korzystania z rozpoznawalności brandu BRW, samemu zwiększając atrakcyjność i konkurencyjność platformy.

Lider/liderka roku

Dla mnie wizerunkowy sukces odniosła marka Oshee. Z marki lokalnej, staje się marką globalną. Możliwe jest to w dużej mierze dzięki współpracy z Igą Świątek oraz LaLiga. Iga Świątek, – wybitna polska tenisistka – stanowi dla marki Oshee symbol zdrowia, siły i determinacji, co doskonale koresponduje z wizerunkiem marki promującej aktywny tryb życia i zdrowe nawyki. Z kolei partnerstwo z LaLiga – jedną z najpopularniejszych lig piłkarskich na świecie – umożliwia Oshee uzyskanie zasięgu na rynkach międzynarodowych i kojarzenie z klubami światowego formatu. Te dwie współprace przyczyniają się do umocnienia pozycji Oshee jako firmy aktywnie wspierającej sport i zdrowy styl życia, a przede wszystkim szeroko eksponuje markę na rynkach międzynarodowych. Uważam, że takie śmiałe i nieszablonowe działania zasługują na wyróżnienie w 2023 roku.

Najważniejszy trend roku

W 2023 roku re-commerce, czyli odwrócony handel, jawi się jako wyjątkowo znaczący trend, który zasługuje na odnotowanie. Jego fenomen polega na odsprzedaży używanych lub odnowionych produktów i jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie konsumentów zrównoważonym rozwojem, ekologią oraz bardziej świadomym konsumpcjonizmem. Platformy re-commerce pozwalają użytkownikom nabywać produkty, które były już wcześniej użytkowane, jednak wciąż posiadają wartość użytkową. Co istotne, są one często dostępne w niższych cenach i generują mniejszy wpływ na środowisko.

Ten trend zdobywa ogromną popularność zarówno wśród konsumentów, którzy coraz częściej kierują się wartościami ekologicznymi i społecznymi podczas zakupów, jak i wśród przedsiębiorstw, które starają się działać bardziej odpowiedzialnie, ekologicznie oraz wspierać gospodarkę obiegu zamkniętego. Warto zwrócić uwagę na to, że coraz więcej firm dostrzega potencjał w re-commerce i wdraża tego typu usługi.

Przykłady takich firm to Zalando, IKEA, H&M i Vinted, które oferują różne formy re-commerce, jak "Oddaj i zyskaj", "Pre-owned" czy platformy "Resell". Ponadto, istnieją specjalistyczne portale, takie jak UPDIWU, które skupiają się na upcyclingu, czyli podnoszeniu wartości używanych ubrań, co stanowi kolejny aspekt tego trendu.

Dla przedsiębiorstw, trend re-commerce może być ciekawą okazją na rozwinięcie swojej obecności w branży e-commerce, na przykład poprzez tworzenie własnych platform marketplace.

Na drugiej podstronie wypowiedzi przedstawicieli Kinesso (IPG Mediabrands), Cube Group, Marketplanet i Mindshare Polska

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Co wydarzyło się przez rok w e-commerce, trendy na 2024 r.

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Michał Kogutek
Analizując zmiany w marketingu w 2023 roku, nie można pominąć znaczenia wzrostu wykorzystania urządzeń mobilnych. Dane z mojej strony, rankingo.net, ujawniają, że 69,3% ruchu pochodziło z urządzeń mobilnych. To zjawisko podkreśla potrzebę optymalizacji stron pod kątem użytkowników mobilnych, w tym poprawy UX/UI i szybkości ładowania. Skupienie się na personalizacji za pomocą AI oraz rozwijanie formatów reklamowych dostosowanych do urządzeń mobilnych może znacząco zwiększyć zaangażowanie. Warto również zwrócić uwagę na wykorzystanie lokalizacji w kampaniach reklamowych. Trend rosnącego użytkowania mobilnego jest nie tylko wyzwaniem, ale i okazją do innowacji w marketingu. Więcej informacji znajdziesz na rankingo.net.
odpowiedź