SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Efektywność reklamy w mediach In-store i ich pozytywny wpływ na klienta – raport z badań

IMS, specjalista i lider rynku usług z zakresu marketingu sensorycznego, przeprowadził wspólnie z instytutem badawczym Millward Brown kompleksowe badania efektywności mediów In-store. Są to pierwsze tak szczegółowo przeprowadzone badania w Polsce. Co kryje się za pojęciem mediów In-store oraz w jaki sposób wpływają na klienta i jego decyzje zakupowe?

Media In-store to kanały  reklamowe obecne w miejscach handlowo-usługowych. Głównymi ich składnikami jest reklama audio – nazywana też „In-store radio” oraz reklama video – „Mall TV” lub „Digital Signage”. Badanie przeprowadzone z inicjatywy IMS zostało zrealizowane w piętnastu centrach handlowych w całej Polsce. – Badanie obejmowało dwa dni: jeden dzień w tygodniu- czwartek oraz jeden weekendowy - sobotę. Zależało nam na zróżnicowaniu grup respondentów. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAPI z wykorzystaniem tabletów, na grupie badawczej wynoszącej 600 osób, wśród których większość stanowiły osoby, które przyszły do galerii w celach zakupowych. W badaniu chcieliśmy wykazać jaka jest efektywność mediów In-store oraz to, w jaki sposób wpływają na decyzje zakupowe klienta – mówi Paweł Ogrodziński z Millward Brown.  

Media In-store korzystnie wpływają na atmosferę zakupów
Atmosfera panująca w sklepie jest ważnym aspektem, ponieważ od niej zależy, czy klient kupi dany produkt, ile czasu spędzi w danym miejscu i co najważniejsze -– czy wróci i poleci odwiedzone miejsce innym. Badania przeprowadzone przez  IMS i Millward Brown pokazują, że reklama w mediach In-store pozytywnie wpływa na klienta. W centrach handlowych, w których były obecne media In-store zdecydowana większość badanych osób czuła się dobrze i była zadowolona z wizyty – takiej odpowiedzi udzieliło blisko 90% respondentów.


 
Odsetek oceniających pozytywnie wpływ reklam w mediach In-store na atmosferę rośnie wśród klientów, którzy przebywając w galerii usłyszeli lub obejrzeli reklamę w tym kanale. 94% badanych, którzy bezpośrednio zetknęli się z takim komunikatem, oceniło pozytywnie atmosferę w galerii. Komunikacja reklam w mediach In-store wpływa korzystnie na klimat panujący w galerii, a także stanowi jej integralny element, dzięki czemu nie drażni klienta. - Odwiedzający galerię przychodzą do niej głównie w celach zakupowych, dlatego akceptują przekaz reklamowy, który pasuje do atmosfery miejsca oraz nie przerywa im ulubionego serialu czy programu rozrywkowego – mówi Jarosław Grzesica, szef marketingu IMS, odpowiedzialny za badanie. W związku z tym ten rodzaj komunikacji uzyskuje akceptację konsumenta.

Muzyka łagodzi… klienta
Atmosferę miejsca sprzedaży wspiera również muzyka emitowana z systemów IMS, In-store radio. Aż 83% badanych osób twierdzi, że muzyka pozytywnie wpływa na atmosferę w miejscu sprzedaży. Zazwyczaj stanowi ona tło podczas zakupów, jednak jest zauważana przez konsumentów. Badanie pokazało, że muzykę w centrum handlowym zapamiętało aż 81% klientów, którzy w niej przebywali.


 
Muzyka nie tylko poprawia atmosferę w sklepie, lecz także wpływa na czas, który w nim spędzamy. Blisko 40% badanych twierdzi, że dzięki niej przebywają w wybranym punkcie dłużej. Osoby przebywające w galerii ponad 100 minut twierdzą również, że muzyka ułatwia im zakupy i sprawia, że sama czynność kupowania, sprawia im przyjemność. – Dobrze dobrana muzyka nie tylko podniesie komfort kupowania, lecz także sprawi, że klient spędzi więcej czasu w sklepie, co automatycznie przełoży się na sprzedaż produktów. Nie zapominajmy, że odpowiednia muzyka buduje również lojalność klienta wobec marki – tłumaczy Jarosław Grzesica.

Efektywność mediów In-store
Media In-store w istotny sposób wpływają na decyzje zakupowe – badania pokazują, że co czwarta osoba przyznała, że kupuje pod wpływem informacji, które usłyszała z głośników lub zobaczyła na ekranach Mall TV. Komunikacja za pośrednictwem tych kanałów jest efektywna, bo jest zauważalna - co drugi klient galerii zauważył treści reklamowe emitowane za pomocą nośników IMS. Dodatkowo ponad 50% respondentów kojarzy konkretne reklamy emitowane w Mall TV, a blisko 43% badanych wskazuje na reklamy emitowane w In-store radio.


 
Bardzo istotną ze sprzedażowego punktu widzenia cechą mediów In-store jest generowanie trafficu w danym punkcie. Według badań 15% klientów po obejrzeniu komunikatu reklamowego odwiedziło wybrany sklep. Dzięki mediom In-store zwiększamy nie tylko ruch, lecz także budujemy zaangażowanie klienta i zainteresowanie produktem – badania pokazały, że co dziesiąty klient galerii wydał pieniądze w reklamowanym punkcie sprzedaży.


 
Reklama i klient w jednym miejscu
Według badań 24% osób deklaruje, że kupuje produkty pod wpływem reklam słyszanych bądź widzianych w centrach handlowych. - Treści reklamowe emitowane w mediach In-store mają przewagę nad innymi formami reklamy tego typu, ponieważ polecany produkt i klient spotykają się w tym samym miejscu. Słyszymy lub widzimy komunikat i od razu mamy możliwość kupić reklamowany produkt. Reklama w mediach In-store dociera do klienta „tu i teraz” – komentuje Jarosław Grzesica, szef marketingu IMS, odpowiedzialny za badania. Media In-store są także użytecznym narzędziem komunikacji. Potwierdza to wynik badania, w którym aż 40% osób wskazuje na dużą przydatność mediów In-store, ponieważ  informują o atrakcyjnych promocjach, często przypominają co kupić oraz przekazują inne wiadomości, na które warto zwrócić uwagę (prognoza pogody, informacje, porady).


 
Badania przeprowadzone z inicjatywy firmy IMS – jednego z największych dostawców mediów In-store w Polsce potwierdzają, że media In-store korzystnie wpływają na komfort i decyzje zakupowe klienta. Dobrze zrealizowana kampania przyciągnie klienta do marki, zmotywuje do zakupu jej produktu, a także zwiększy odsetek klientów wchodzących do reklamowanych punktów.


Więcej informacji na temat IMS:
www.ims.fm


***
IMS S.A. –lider rynku wyspecjalizowanych usług z zakresu marketingu sensorycznego w Polsce. Działając w segmencie mediów i nowoczesnych technologii wykorzystuje techniki umożliwiające skuteczne, efektywne biznesowo kreowanie nastroju i wywieranie wpływu na zachowanie klienta. Nowoczesne rozwiązania marketingowe w dziedzinie marketingu sensorycznego oraz nowych mediów w miejscu sprzedaży obejmują trzy grupy usług:
• Audiomarketing – przygotowanie formatów muzycznych oraz produkcja i emisja reklam dźwiękowych przy użyciu Radia IMS;
• Digital Signage– produkcja i emisja przekazów reklamowych oraz treści wizerunkowo-informacyjnych na ekranach plazmowych;
• Aromamarketing – tworzenie indywidualnych projektów zapachowych, uwzględniających wizerunek marki oraz specyfikę miejsca sprzedaży.
IMS to także operator największej sieci mediów in-store w Polsce o łącznym dodarciu ponad 220 mln kontaktów miesięcznie.
Misją Grupy IMS jest wspierać partnerów wiedzą i rozwiązaniami zdobytymi przez rozwijanie unikalnych kompetencji oraz inspirować do osiągania wymiernych efektów.