Eksperci SEO: nowe Google Grafika zwiększy CTR reklam

Przedstawiciele polskich agencji SEO pozytywnie oceniają zmiany w sekcji graficznej Google. Jednocześnie wskazują na podobieństwo do rozwiązań z Binga oraz prognozują, że teraz częściej będą klikane reklamy.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Nowy sposób wyświetlania przez Google wyników wyszukiwania obrazków został wprowadzony przed kilkoma dniami (więcej). Pytani przez serwis Wirtualnemedia.pl specjaliści z polskich agencji SEO/SEM pozytywnie oceniają te zmiany. Robert Rydz-Mościcki, corporate sales manager w Performance Media, zauważa podobieństwo nowego layoutu i opcji w sekcji graficznej Google do rozwiązań funkcjonujących w wyszukiwarce Bing. Marcin Deręgowski, właściciel agencji Artefakt, sądzi, że użytkownicy będą teraz częściej klikać w obrazki wyszukiwane przez Google, co może zwiększyć ruch na stronach docelowych. Natomiast Zbigniew Nowicki, managing director agencji Bluerank, zwraca uwagę, że w zmienionym widoku wyników wyszukiwań grafiki w Google jedyne elementy tekstowe domyślnie znajdują się w reklamach. Z tego powodu zdaniem Nowickiego wzrośnie wskaźnik klikalności (CTR) tych reklam, zwłaszcza, że niektóre jednocześnie pojawił się ich nowy format łączący tekst i grafikę. Z drugiej strony Paweł Ważyński, senior account manager w Cube Group, nie jest taki pewny, że nowe formy reklamowe będą częściej klikane przez użytkowników.

Opinie na temat zmian w Google Grafika zebrane przez Wirtualnemedia.pl.

grafika

grafika

Zbigniew Nowicki, managing director agencji Bluerank Ogółem zmiany w sposobie wyświetlania przez Google wyników wyszukiwania grafiki oceniam pozytywnie. Poprzednia polityka dzielenia tych rezultatów na strony była zła – zbyt mało obrazków wyświetlało się na jednej stronie. Teraz kosztem umieszczenia większej liczby grafik w jednym widoku ukryto ich opisy – wcześniej informacje o obrazkach były umieszczone pod nimi, a teraz trzeba najechać kursorem na grafikę, żeby wyświetliły się te wiadomości. W oczywisty sposób jest to ukłon wobec przeciętnych użytkowników wyszukiwarki, którzy nie muszą teraz przechodzić między kolejnymi stronami wyników wyszukiwania grafiki, a same obrazki są nieco większe. Jednocześnie w sekcji graficznej Google dodano opcję wyszukiwania grafiki po rozmiarach. Ponadto opcja wyszukiwania obrazków w oparciu o tematykę – wcześniej dostępna w formie pluginów – została wprowadzona, ze zmienioną nawigacją, do interfejsu wyszukiwarki. W Google Grafika pojawił się też nowy format reklamowy, w którym oprócz linku i tekstu występuje obrazek. Jest to o tyle zaskakujące, że przedstawiciele wyszukiwarki zarzekali się dotychczas, że nie planują ekspansji w zakresie reklamy graficznej. Tymczasem taki format graficzno-tekstowy jest o wiele częściej klikany przez internautów niż sam link albo sam display. W zmienionym layoucie sekcji graficznej Google nowe reklamy są tym bardziej widoczne, że tylko przy nich wyświetlony jest tekst – można to zauważyć chociażby na poniższym screenie z grafikami wyszukanymi dla hasła „bielizna” W związku z tym nowy format osiągnie na pewno wielokrotnie wyższą wartość wskaźnika CTR niż dotychczasowe reklamy AdWords. Inną sprawą jest, że jak na razie niektórzy reklamodawcy mają problemy z odpowiednim wkomponowaniem testu i grafiki w nowy moduł reklamowy, ale to typowe po takiej zmianie.

grafika
grafika

Robert Rydz-Mościcki, corporate sales manager w Performance Media Zmiany layoutu i użyteczności wyszukiwarki grafik Google oceniam pozytywnie. Widoczna jest przede wszystkim zmiana sposobu przedstawiania informacji – zamiast (jak dotychczas) kilkunastu grafik na jednej stronie prezentowanych jest ich nawet kilkaset, co pozwala użytkownikom na szybsze odnalezienie szukanej grafiki. Dodatkowo – wzorem konkurencyjnej wyszukiwarki Bing – informacje szczegółowe są pokazywane dopiero po najechaniu kursorem na grafikę - powiększana też jest miniatura zdjęcia z wyników wyszukiwania. Warte podkreślenia jest też to, że mimo znacznie większej ilości prezentowanych grafik wyszukiwarka nadal działa bardzo szybko. Pod kątem reklamy Google AdWords zmiany idą w dobrym kierunku. Wraz ze wzrostem użyteczności powinno wzrosnąć zainteresowanie wyszukiwarką graficzną, co powinno zwiększyć potencjał tego kanału reklamowego.  

grafika

Marcin Deręgowski, właściciel agencji Artefakt Z punktu widzenia marketingu w wyszukiwarkach wszelkie zmiany w interfejsie prezentacji grafiki w Google mają znaczenie ze względu na ruch, który generują. Wejścia na serwisy z wyszukiwarki grafiki Google stanowią od kilku do kilkunastu procent całkowitego ruchu. Tak więc ułatwienie dotarcia do strony z wyszukiwaną grafiką powinno przełożyć się na zwiększenie tego ruchu. Zastanawiające jest jednak czy nastąpi przełożenie ilości na jakość. W nowym interfejsie strona ładowana jest w tle, dopiero kolejne kliknięcie (poza obrazem) powoduje przejście do właściwej strony. Najwcześniej po 2-3 miesiącach obserwacji statystyk będzie można stwierdzić czy ci użytkownicy, którzy chętniej i więcej szukają obrazków poprzez nowy interfejs, będą też aktywnie korzystać z treści portali publikujących te grafiki.   Paweł Ważyński, senior account manager w Cube Group Nowa forma reklamowa  w sekcji graficznej Google to dobry sposób firmy z Mountain View na spieniężenie niewykorzystywanego dotychczas obszaru w wynikach wyszukiwania. Jest to także dodatkowa możliwość dla reklamodawców, którzy poza obszarem tekstowym uzyskują sposobność zamieszczania grafiki. Reklamy, w których marketerzy dzięki grafice mają znacznie większą możliwość wykazania się kreatywnością, wyświetlają się w widocznym miejscu, bezpośrednio nad wynikami wyszukiwania. W przeciwieństwie do tradycyjnej reklamy w wyszukiwarce, w wynikach dla grafiki eksponowane są wyłącznie dwa przekazy reklamowe, a każdy z nich zajmuje prawie pół szerokości ekranu, przez co zyskują na widoczności. Budowanie brandingu – to plus tych reklam, ale czy dzięki grafice ich klikalność będzie większa? Jest jeszcze za wcześnie na jednoznaczną odpowiedź, jednak po przeprowadzeniu pierwszych testów i biorąc pod uwagę charakterystykę wyszukiwarki, powinniśmy raczej spodziewać się CTR-ów bliższych kampaniom prowadzonym w sieciach kontekstowych niż w wyszukiwarkach. Internauci szukający obrazów mogą niechętnie klikać w przekaz tekstowy. Musimy także pamiętać, że specyfika wyszukiwania grafik jest inna niż w przypadku standardowej wyszukiwarki. Wpisujemy zazwyczaj krótsze zapytania, jednowyrazowe i mniej sprecyzowane. Ponadto nie każdy produkt czy usługa, które chcemy promować, będą odpowiednio dopasowane do wyszukiwarki grafik. Czekamy również z niecierpliwością na wdrożenie tej formy reklamy w sieci reklamowej Google, w której moim zdaniem sprawdziłaby się doskonale.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem