Energa, Tauron i PGE dużo więcej na reklamę, Enea i RWE ostro w dół (raport)

W ub.r. dostawcy energii wydali na reklamę 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wśród największych firm duże wzrosty budżetów reklamowych zanotowały Energa, Tauron i PGE, a spore spadki - Enea i RWE.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Cennikowe wydatki reklamowe (bez uwzględnienia internetu) firm z sektora energetycznego wyniosły w 2012 roku 77,9 mln zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu WirtualneMedia.pl przez dom mediowy Equinox Polska. To o 2 proc. więcej niż w 2011 roku, a o 8,5 proc. więcej niż w 2010 roku.

Polski rynek energetyczny jest podzielony między pięciu głównych graczy: PGE, Enea, Energa, Tauron i RWE, oraz kilkadziesiąt mniejszych podmiotów z niewielkimi wydatkami marketingowymi. - Powoli rysują się kierunki strategiczne poszczególnych graczy i podział pomiędzy działania skierowane do klientów indywidualnych i biznesowych, z których w komunikacji regularnej, poza sponsoringiem, zdają się dominować te drugie - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Jakub Potrzebowski, prezes Equinox Polska. Mimo że trzy czwarte odbiorców energii w Polsce stanowią szeroko rozumiani klienci korporacyjni, to uwolnienie cen energii elektrycznej, które może nastąpić jeszcze przed końcem br., powinno spowodować wzrost wydatków na reklamę skierowaną do odbiorców indywidualnych. - Już teraz większość działań reklamowych w mediach ma zasięg ogólnopolski, a jednym z przewodnich motywów komunikacji jest „gwarancja stałej ceny” - zauważa Potrzebowski.

grafika

Wśród pięciu czołowych dostawców trzech mocno zwiększyło w ub.r. swoje budżety reklamowe: Energa o 113 proc., PGE o 102 proc., a Tauron o 72 proc. W sumie cennikowo wydały 48,6 mln zł, dokładnie dwa razy więcej niż w 2011 roku.

Za to wydatki Enei zmalały w skali roku o 39 proc. - z 37,2 do 22,6 mln zł. Natomiast RWE w ub.r. wydała na reklamę w mediach zaledwie kilkadziesiąt tys. zł, czyli nieporównywalnie mniej niż rok wcześniej (5,8 mln zł). Firma promowała się jedynie w pismach specjalistycznych.

grafika

Energa od dwóch lat reklamuje się w telewizji, przeznaczając na to 60 proc. swojego budżetu mediowego. W reklamach firma jest przedstawiana jako stabilna i wiarygodna oraz podkreślane są takie motywy jak ekologia i nagradzanie lojalnych klientów. Jesienna kampania Energi przebiegała pod hasłem „Po prostu włącz!” (więcej na ten temat).

Z kolei Enea w telewizji lokuje aż 80 proc. budżetu mediowego, a jesienią ub.r. do promującego ją od trzech lat Michała Żebrowskiego dołączyli w jednej kampanii, Andrzej Grabowski i Artur Barciś (przeczytaj więcej i zobacz spot). - Wykorzystanie wizerunku znanych aktorów, mimo kierowania większości komunikacji do biznesu, świadczy również o dużym nacisku na chęć szerokiego budowania świadomości marki - komentuje Jakub Potrzebowski.

Do wzrostu wydatków reklamowych Tauronu przyczyniły się kampanie wizerunkowe, do których firma będąca sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego i ligi koszykówki mężczyzn zaangażowała również znanych sportowców, m.in. wspieranych przez nią tenisistów Marcina Matkowskiego i Mariusza Fyrstenberga. Na telewizję Tauron przeznaczył 22 proc. swojego budżetu.

PGE w swojej komunikacji marketingowej eksponuje sponsoring sportowy oraz to, że oferuje stałe ceny usług, nawet do 2014 roku. Zdaniem analityków Equinox Polska działania te mają ścisły związek z planowanym uwolnieniem cen energii. PGE na reklamę telewizyjną (głównie plansze sponsorskie) wydaje tylko 12 proc. budżetu mediowego.

grafika

Zdaniem analityków Equinox Polska w br. wskutek zaostrzenia konkurencji w sektorze energetycznym wzrosną jego wydatki reklamowe. - Dostawcy prawdopodobnie będą kontynuować komunikację opartą o gwarancję stałej ceny i budowanie swojego wizerunku jako solidnych i stabilnych partnerów biznesowych. W związku z możliwością uwolnienia cen energii dla gospodarstw domowych możemy być również świadkami intensyfikacji kampanii edukacyjnych, pokazujących konsumentom możliwości zmiany dostawcy energii - prognozuje Jakub Potrzebowski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"