Facebook, Twitter, YouTube i Microsoft będą usuwać hejterskie wpisy w ciągu 24 godzin

Największe koncerny branży IT zawarły z Komisją Europejską porozumienie w sprawie walki z mową nienawiści i propagandą terrorystyczną w sieci. Hejterskie treści będą usuwane w ciągu 24 godzin. - Takie inicjatywy są konieczne i niezbędne - ocenia w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Michał Wawrzyniak, inicjator i pomysłodawca akcji #HejtBusters.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

O nowym porozumieniu zawartym pomiędzy Facebookiem, Twitterem, YouTube i Microsoftem a Komisją Europejską poinformowano w oficjalnym komunikacie. Na podstawie nowej umowy jej strony przedstawiły kodeks dobrych praktyk obejmujący szereg działań mających na celu zwalczanie rozprzestrzeniania się w Europie nielegalnego nawoływania do nienawiści w internecie.

KE oraz najwięksi internetowi gracze na świecie podkreślili, że rozprzestrzenianie nielegalnego nawoływania do nienawiści w sieci ma negatywny wpływ nie tylko na grupy lub pojedyncze osoby, przeciw którym jest skierowana, ale również na osoby opowiadające się za wolnością, tolerancją i niedyskryminacją w otwartych społeczeństwach, i może osłabić demokratyczny dyskurs na platformach internetowych.

W ramach przyjętego kodeksu Facebook, Twitter, YouTube i Microsoft zobowiązały się do szybkiego i skutecznego reagowania na wszelkie przejawy mowy nienawiści oraz nawoływania do przemocy w prowadzonych przez siebie usługach i serwisach społecznościowych.

Vera Jourova, komisarz UE do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci w komentarzu wyjaśniła genezę obecnego porozumienia oraz jego cele.

- Niedawne ataki terrorystyczne przypomniały nam o pilnej potrzebie zajęcia się problemem nielegalnego nawoływania do nienawiści w internecie - podkreśliła Vera Jourova. - Media społecznościowe należą niestety do narzędzi wykorzystywanych przez grupy terrorystyczne do radykalizowania młodych ludzi i ich rasistowskiego wykorzystywania do szerzenia przemocy i nienawiści. Porozumienie to stanowi ważny krok naprzód w celu zapewnienia, aby internet pozostał miejscem wolnego i demokratycznego wyrazu, gdzie przestrzegane są europejskie wartości i prawa.

Hejt usuwany w ciągu doby

Jednym z najważniejszych praktycznych efektów umowy pomiędzy KE a korporacjami IT jest zobowiązanie się tych ostatnich do błyskawicznych działań w walce z mową nienawiści w sieci.

Facebook, Twitter, YouTube i Microsoft zobowiązały się do wprowadzenia procedur, dzięki którym zgłoszenia dotyczące hejterskich lub wspierających terroryzm wpisów będą rozpatrywane w czasie nie przekraczającym 24 godzin. Jeśli konkretne doniesienie okaże się prawdziwe i zgłoszona treść zostanie zakwalifikowana jako niepożądana będzie usuwana z serwisu lub dostęp do niej zostanie zablokowany.

- Na Twitterze nie ma miejsca na nienawistne postępowanie i będziemy nadal zajmować się tym problemem wraz z naszymi partnerami z branży i ze społeczeństwa obywatelskiego - zapowiada Karen White, dyrektor Twittera ds. polityki publicznej w Europie. - Pragniemy zapewnić swobodę wpisów na Twitterze. Istnieje jednak wyraźne rozróżnienie pomiędzy wolnością wypowiedzi a postępowaniem, które podżega do przemocy i nienawiści. Oprócz podejmowania działań w sprawie nienawistnych zachowań stanowiących naruszenie przepisów regulaminu Twittera wykorzystujemy również możliwości tej platformy do wzmocnienia pozytywnych postaw, w celu zakwestionowania uprzedzeń i zwalczania głębiej leżących przyczyn nietolerancji - zapewniła Karen White.

Kodeks dobrych praktyk zakłada również, że firmy będące sygnotariuszami porozumienia będą prowadzić aktywne działania wspólnie z odpowiednimi organizacjami społecznymi w celu ograniczenia zjawiska hejtu na platformach społecznościowych.

Porozumienie konieczne, bo brak jasnych procedur

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Michał Wawrzyniak, inicjator i pomysłodawca akcji #HejtBusters, podkreśla, że obecne porozumienie jest potrzebną inicjatywą. Przy okazji na przykładzie Facebooka zwraca też uwagę na brak jasnych reguł postępowania serwisów społecznościowych w odpowiedzi na pojawianie się hejterskich treści.

- Takie inicjatywy są nie tylko potrzebne i konieczne, ale i niezbędne - zaznacza z naciskiem Michał Wawrzyniak. - Przykładowy FB przy obecnej skali swojego biznesu nie ma wręcz szans na jakiekolwiek pomaganie użytkownikom czy też ich ochronę. To mrzonka i mydlenie oczu. Dziś FB uczy użytkownika: Od razu blokuj! Nie dawaj szans na dyskusję, bo gdy odpiszesz, to jeszcze Cię zablokują! To samo w jednogwiazdkowych i agresywnych recenzjach stron - wystarczy dać bez opisu i nic nie zrobisz. FB nie pozwoli na to nawet zareagować. Nie wspomnę już nawet o tym, że FB chce się przekształcić w platformę biznesową, gdzie widząc jak często ludzie używają chata, chce zrobić z tego typowe narzędzie biznesowe. Jak może zwalczać skutecznie hejt, jeśli dziś po zaledwie jednym chamskim komentarzu od hejtera, na który odpiszemy, potrafi zablokować nam konto, a nie hejterowi? - pyta retorycznie Wawrzyniak.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?