SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

FCC znosi neutralność sieci w USA, operatorzy zadowoleni, internetowi giganci protestują

Federalna Komisja Łączności USA (FCC) zniosła obowiązująca w tym kraju od 2015 roku zasadę neutralności sieci. Decyzja oddaje w ręce operatorów internetowych możliwość ograniczania użytkownikom darmowego i komfortowego dostępu do konkretnych treści w sieci. Dostawcy internetu przyjęli nowe przepisy z entuzjazmem, za to wśród ich krytyków są między innymi Amazon, Facebook, Microsoft i Netflix.

fot. Shutterstock.com Article

Nowe regulacje dotyczące funkcjonowania internetu w USA FCC przegłosowała w ubiegłym tygodniu. Unieważniają one obowiązującą od 2015 r. i wprowadzoną przez administrację Baracka Obamy zasadę neutralności sieci, zgodnie z którą wszystkie podmioty w internecie miały dostęp do użytkownika na równych prawach. Dzięki temu amerykańscy internauci korzystając z sieci mogli korzystać ze wszystkich treści oferowanych przez dostawców niezależnie od tego kto dostarczał im połączenie z internetem.

Unieważnienie obowiązywania net neutrality daje operatorom internetowym potencjalną możliwość reglamentowania dostępu do konkretnych treści. Może się np. okazać, że określony operator (kablowy czy mobilny) będzie udostępniał ofertę wybranych dostawców wideo w najlepszej możliwej jakości, zaś inne podmioty z tego segmentu będą dostępne przy gorszych parametrach sieci.

Za preferencyjne traktowanie określonych dostawców operator może pobierać od nich opłaty doprowadzając do zaburzenia konkurencyjności, możliwe jest też oferowanie użytkownikom konkretnych treści w płatnych pakietach.

Zniesienie neutralności sieci przez FCC przeszło w komisji zaledwie jednym głosem, jednak według oficjalnego stanowiska tej instytucji decyzja odpowiada postulatom środowiska podmiotów działających w sieci i zapewnia odpowiednie warunki dla rozwoju biznesu w tym obszarze.

Nie wszyscy w USA podzielili takie stanowisko FCC. Internauci masowo prezentują swoje niezadowolenie i niepokój związany z brakiem neutralności sieci. Krytycznych głosów nie zabrakło też w biznesowym środowisku internetu. Co prawda operatorzy nie kryją swojego zadowolenia z decyzji FCC jednak dostawcy treści oraz największe firmy technologiczne są zdecydowanie przeciwni zniesieniu net neutrality.

Werner Vogels, szef pionu technologicznego Amazona przyznał, że jest głęboko rozczarowany decyzją FCC, zapowiedział też starania o to by partnerzy i użytkownicy Amazona w żaden sposób nie odczuli braku neutralności sieci.

 

Stanowisko utrzymane w podobnym duchu wyraził na Twitterze amerykański oddział Netflixa zapowiadając przy okazji długą prawną batalię z obecnymi decyzjami FCC.

 

 

Sheryl Sandberg, szefowa Facebooka ds. operacyjnych w komunikacie podkreśliła, że idea otwartego internetu jest kluczowa dla wolności słowa oraz swobody rozwoju gospodarczego, dlatego wszelkie próby jego instytucjonalnego ograniczania są niebezpieczne. Sandberg zapowiedziała, że Facebook będzie współpracował z Kongresem USA nad przywróceniem neutralności sieci.

Według procedur prawnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych wejście w życie decyzji FCC zajmie kilka kolejnych miesięcy tym bardziej, że wiele tamtejszych organizacji zapowiedziało już jej oficjalne oprotestowanie i użycie dostępnych środków w celu cofnięcia postanowień przyjętych przez FCC.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: FCC znosi neutralność sieci w USA, operatorzy zadowoleni, internetowi giganci protestują

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wojtek
Heh, można bezkarnie podnosić podatki, ciąć ulgi, ograniczać wolności obywatelskie i nic rządzącym z tego powodu nie grozi, ale jak tkną internet, to się burza zacznie. Przecież przewodniczący FCC Ajit Pai już otrzymuje pogróżki i to w kraju, gdzie populacja generalnie ma broń... Trzeba zapytać, czy warto było?
1 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing