Fińska poczta testuje drony do dostarczania paczek

Posti Group, państwowy operator pocztowy w Finlandii, rozpoczął testy dostarczania przesyłek za pośrednictwem dronów. To pierwsze w Europie testy pocztowych dronów w terenie zabudowanym. - Drony mogą być przydatne w dostawach niektórych przesyłek, ale ze względów ekonomicznych nie opanują w całości rynku usług pocztowych - przewiduje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Rafał Brzoska, prezes grupy Integer.pl, właściciela InPostu.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Fińska poczta testuje drony do dostarczania paczek
Dron

O rozpoczęciu testów Posti Group poinformowała w komunikacie. W ramach prób drony będą dostarczać towary zamówione w sklepach internetowych, w których klient wybrał opcję przesyłki pocztowej.

Bezzałogowce będą kursować pomiędzy Helsinkami a położoną o pięć kilometrów od miasta wyspą Suomenlinna, na którą wszystkie przesyłki były dotąd dostarczane wyłącznie drogą wodną. Posti Group podkreśla, że jako pierwsza firma w Europie wprowadziła testy dronów w gęsto zabudowanym terenie.

Finowie podkreślają, że w ramach prób transportowane są wyłącznie paczki o wadze nieprzekraczającej 3 kg, a na całej trasie przelotu pojazdy są kontrolowane przez wyszkolonych operatorów. Podczas pierwszego lotu otwierającego testy dron Posti Group wystartował i dotarł do celu bez przeszkód, jednak wylądował w pewnej odległości od ustalonego wcześniej miejsca.

- Bezpieczeństwo jest dla nas sprawą najważniejszą - wyjaśnił Tero Heinonen z firmy Sharper Shape, która odpowiada za techniczne aspekty systemu testowanego przez Posti Group. - W tym konkretnym przypadku właśnie ze względów bezpieczeństwa operator drona posadził go w pewnym oddaleniu od celu z powodu warunków atmosferycznych, w szczególności silnego wiatru.

Posti Group nie wyklucza, że w przyszłości za pomocą dronów dostarczane będą do adresatów nie tylko przesyłki pochodzące z internetowych sklepów, ale także inna korespondencja obsługiwana przez narodowego operatora pocztowego.

Fińska poczta nie jest jedyną w Europie, która przymierza się do szerokiego wykorzystania pojazdów bezzałogowych do obsługi przesyłek. Na początku lipca br. także szwajcarski operator pocztowy Swiss WorldCargo rozpoczął testowanie dronów do dostarczania przesyłek, a pełne wprowadzenie systemu takich dostaw jest planowane za pięć lat.

Pomimo rosnącego zainteresowania dronami ze strony operatorów pocztowych Rafał Brzoska, prezes grupy kapitałowej Integer.pl, właściciela InPostu,  w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl sceptycznie patrzy na przyszłość tego rozwiązania jako dominującego na rynku poczty i logistyki.

- Niestety, przyszłość usług pocztowych nie będzie wyglądała tak, że wszystkie listy i paczki będą dostarczane przez drony, istnieje bowiem bariera w postaci rachunku ekonomicznego - zaznacza Rafał Brzoska. - O ile można sobie wyobrazić dostarczanie przez drony superekspresowych przesyłek w odpowiednio wysokich cenach, lub dostawę paczek do trudno dostępnych lokalizacji, o tyle nigdy nie będzie to masowa forma dostaw pocztowych. W wypadku listów i większości paczek koszty ich transportowania za pomocą latających pojazdów bezzałogowych są po prostu zbyt wysokie. Poza tym wyobraźmy sobie na przykład dostarczanie paczek pocztowych w Londynie wyłącznie przy użyciu dronów. Kiedyś zrobiłem odpowiednie obliczenia na ten temat przy okazji ogłoszenia przez DHL planów wykorzystania dronów w segmencie e-commerce. Otóż w stolicy Wielkiej Brytanii każdego dnia dostarczanych jest nawet pół miliona paczek ekspresowych. Biorąc pod uwagę, że jeden bezzałogowiec jest w stanie dostarczyć w ciągu doby ok. 150 paczek, to nad Londynem przez 24 godziny non stop musiałoby latać ponad trzy tysiące dronów. Musimy brać przy tym pod uwagę, że rok rocznie liczba paczek w Londynie rośnie o 20 proc., co oczywiście oznacza odpowiednio większą liczbę sterowanych zdalnie latających pojazdów. Taki ruch w przestrzeni powietrznej dużej metropolii byłby nie do opanowania - zastrzega Brzoska. Przy okazji zdradza też, że w najbliższym czasie nie należy spodziewać się dronów w roli dostawców przesyłek obsługiwanych przez InPost czy PGP.

- Jako firma na obecnym etapie rozwoju dronów nie planujemy wprowadzenia usług z ich wykorzystaniem na polskim rynku - podkreśla Rafał Brzoska. - Oczywiście nie oznacza to, że w przyszłości, w miarę rozwoju technologii nie zaczniemy rozważać wprowadzenia bezzałogowców. Moim zdaniem jednak bliższe perspektywy zastosowania w praktyce mają roboty wykorzystywane do obsługi przesyłek, czy też autonomiczne samochody służące do ich dostarczania. I właśnie w tego typu autach, a nie dronach widziałbym realną przyszłość funkcjonowania usług pocztowych w dającej się przewidzieć przyszłości - zaznacza prezes grupy Integer.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu