„Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza” mocno straciły w 2014 r., a „Super Express” prawie nic. „Nie zależy nam, by ktoś nas lubił”

W 2014 roku prawie wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki średniej sprzedaży ogółem. Najwięcej straciły „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza”, a najmniej - „Super Express”. Na plusie rok zakończył tylko „Parkiet”.

Michał Kurdupski / pp
Michał Kurdupski / pp
Udostępnij artykuł:
„Gazeta Polska Codziennie” i  „Gazeta Wyborcza” mocno straciły w 2014 r., a „Super Express” prawie nic. „Nie zależy nam, by ktoś nas lubił”

Liderem sprzedaży wśród dzienników w ub.r. był niezmiennie „Fakt” wydawany przez Ringier Axel Springer Polska. Jak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl, jego średnia sprzedaż ogółem w 2014 roku wyniosła 324 603 egz., czyli 4,20 proc. mniej niż rok wcześniej.

- W minionym roku rozszerzyliśmy ofertę tematyczną „Faktu”, rozwinęliśmy nowoczesne poradnictwo, coraz więcej mamy twardych newsów, które mają wpływ na polską scenę polityczną. Starannie dobieramy tematy w działach wydarzenia i ludzie, jednocześnie wiernie trzymając się formuły tabloidu - mówi Wirtualnemedia.pl Robert Feluś, redaktor naczelny „Faktu”.

Jego zdaniem, to właśnie te działania przyczyniły się do wyhamowania trendu spadku sprzedaży dziennika, bo jeszcze w 2013 roku względem 2012 roku tracił on 9,3 proc., a teraz tylko 4,2 proc.Wydawca mocno stawia też na rozwój serwisu internetowego Fakt.pl. - Niski poziom spadków sprzedaży wydania drukowanego następuje w czasie ogromnego wzrostu zasięgu i liczby użytkowników Fakt.pl. Wygrywamy walkę o uwagę tradycyjnego i nowego odbiorcy - komentuje Marcin Biegluk, dyrektor zarządzający marką „Fakt”.Drugie miejsce w zestawieniu ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 170 247 egz. zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Zanotowała ona drugi największy spadek w segmencie, bo jej wynik w ub.r. zmniejszył się o 13,97 proc.Wojciech Fusek, dyrektor wydawniczy i zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, podkreśla, że taki spadek to jednak najlepszy wynik od kilku lat.

- Koniec roku był szczególnie dobry - w ostatnich miesiącach spadki nie przekraczały 10 proc. Widzimy, jak nasze działania promocyjne i redakcyjne przynoszą rezultaty i jak co raz lepiej przeciwstawiamy się trendowi słabnącego czytelnictwa - mówi Wirtualnemedia.pl Fusek.

- W roku 2015 będziemy wzmacniali jeszcze nasze działania promocyjne i wprowadzali nowe projekty tak, by spadki były mniejsze, a w kolejnych latach - by zatrzymały się - dodaje Fusek.Podkreśla, że wydawca nie patrzy już na czytelnictwo na papierze i w internecie osobno. W związku z tym wiosną ub.r. wprowadzano odpłatność za treści „Gazety Wyborczej” w sieci - na koniec września br. z jej płatnej subskrypcji w internecie korzystało już 21,2 tys. użytkowników.

Dane na koniec ub.r. spółka poda 20 lutego, ale wcześniej zapowiadała ona podwojenie liczby prenumeratorów (więcej na ten temat). - Rozbudowa serwisu Wyborcza.pl oraz formuły sprzedaży prenumerat cyfrowych pozwala nam poszerzać grono czytelników - podsumowuje dyrektor wydawniczy „GW”.

>>> Zobacz Jedynki gazet i magazynów w naszym nowym serwisieNa podium rankingu znalazł się jeszcze „Super Express” (ZPR Media), W 2014 roku sprzedawał się on średnio każdego dnia w liczbie 152 041 egz. notując spadek o 1,41 proc. - najniższy w całym segmencie.

- Recepta na sukces jest w sumie dość prosta. "Super Express" ma bardzo dobrego redaktora naczelnego, który ma w zespole dużo lepszych od siebie i ciężej pracujących dziennikarzy. Z kolei ci dziennikarze oraz cały zespół mogą liczyć na fenomenalną pracę działu marketingu - wymienia Sławomir Jastrzębowski, redaktor naczelny „SE”. - Dodać można, że nie udajemy kogoś kim nie jesteśmy. A jesteśmy silnym, czasem brutalnym rzecznikiem interesów naszych czytelników i nie zależy nam, żeby nas lubił ktoś poza nimi - mówi szef dziennika.

Czwarta była „Rzeczpospolita” ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 55 849 egz. po spadku o 7,23 proc. Niewiele więcej, bo 7,33 proc. stracił konkurencyjny „Dziennik Gazeta Prawna”. Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 47 451 egz., co dało mu piątą lokatę.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rzeczpospolita-zwalnia-dziennikarzy-dostosowanie-struktur-do-strategii ##Największy spadek w zestawieniu - wynoszący 20,92 proc. - odnotowała kierowana przez Tomasza Sakiewicza „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Średni sprzedażowy wynik tego dziennika w 2014 roku wyniósł 20 250 egz. W zestawieniu tytuł ten był siódmy.

Natomiast jedyny wzrost dotyczył wydawanej przez Gremi Business Communication „Gazety Giełdy Parkiet”, która znalazła się na ostatniej pozycji. Jej średnia sprzedaż ogółem w ub.r. zwiększyła się o 20,78 proc. do 4 592 egz. Ten wzrost to m.in. efekt udostępniania e-wydań dziennika dzień wcześniej przed ukazaniem się wersji papierowej. Rozwiązanie to wprowadzono w lutym zeszłego roku.

 

grafika

 

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów