Główne stacje tracą widzów, ale nadal są ważne dla reklamodawców

W I półroczu br. łączny udział czterech głównych kanałów spadł po raz pierwszy w historii poniżej 50 proc. Spadek ten będzie się pogłębiał, ale nadal pozostają one istotne w mediaplanach - pokazuje raport Wirtualnemedia.pl.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

W okresie od stycznia do czerwca br. liderem rynku telewizyjnego pozostała TVP1 z udziałem na poziomie 13,66 proc. Kolejne miejsce zajęły: TVN (13,03 proc.), Polsat (12,57 proc.) i TVP2, której udział uplasował sie na poziomie 10,62 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych na zlecenie portalu Wirtualnemedia.pl.

Łącznie te cztery stacje wypracowały w I półroczu br. 49,88 proc. udziału, podczas gdy rok wcześniej było to jeszcze 57,97 proc.  Podobnie było w najważniejszej dla reklamodawców grupie komercyjnej, gdzie łączny udział tzw. wielkiej czwórki spadł z 55,27 proc. do 47,76 proc.

Zyskują za to kanały tematyczne oraz stacje z naziemnej telewizji cyfrowej. W pierwszej dziesiątce największe wzrosty udziałów w I półroczu br. odnotowały: naziemny TVN7 (62 proc.), satelitarny Polsat 2 (44,3 proc.), TV Puls (42 proc.) i TV4 (30 proc.). Pakiet kanałów MIX MUX składający się ze stacji TVN7, TTV, TV Puls i Puls 2 miał w czerwcu br. udział na poziomie 9,86 proc., po raz pierwszy większy od wyniku TVP1 (8,97 proc.) i TVP2 (7,42 proc.).

- Spadek udziałów w rynku czterech głównych kanałów naziemnych jest zauważalny od kilku lat. Jego przyczyny to, z jednej strony zauważalny zwłaszcza w ostatnich miesiącach wpływ cyfryzacji i wyłączania nadajników naziemnych, jak i trwający od kilku lat proces spowodowany rozwojem oferty sieci kablowych jak i satelitarnych platform cyfrowych. Oferta polskojęzycznych kanałów telewizyjnych stale rośnie, konsument jest coraz bardziej wymagający i szuka w coraz większym stopniu treści które znajduje w kanałach tematycznych - mówi Wirtualnemedia.pl Marek Wochna, dyrektor zarządzający Easymedia.

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że ponad 90 proc. gospodarstw domowych z telewizję eterową przeszło już na oglądanie naziemnej telewizji cyfrowej. W czerwcu br. wyłączone zostały nadajniki na ścianie wschodniej (więcej na ten temat). Proces cyfryzacji zakończy się z końcem lipca br., gdy telewizja analogowa zniknie z ostatnich czterech obszarów Polski.

Marek Bakalarczyk, senior media planner w Lowe Media, podkreśla, że raczej można prognozować zachowanie obecnego trendu spadkowego głównych nadawców w 2013 roku. - Jeżeli „zachwyt” nad stacjami z cyfrówki naziemnej będzie znaczący, to nawet nastąpi pogłębienie spadków wielkiej czwórki w perspektywie 6-12 miesięcy, do momentu opadnięcia tzw. „efektu nowości” - dodaje Bakalarczyk.

grafika

Zdaniem Wochny, w grudniu 2013 roku udział czterech głównych kanałów wyniesie około 42 proc. - 43 proc., a za cały 2013 rok średnio będzie 45 proc. Prawie identycznie (46,6 proc.) prognozuje Bakalarczyk. - Uważam, ze nowe stacje cyfrowe naziemne mają jeszcze około 10 proc. potencjału, stąd ich szacowany udział w 2013 to ok. 22 proc. - mówi Bakalarczyk (w czerwcu br. było to 20,5 proc.).

- Myślę, że rozpocznie się walka na programming w stacjach naziemnych cyfrowych. W dalszym ciągu duży potencjał wzrostu ma TVN7 oraz TV Puls. Jak pokazują ostatnie dwa miesiące, także stacje tematyczne TVP maja ochotę na większy kęs, znaczące było wprowadzenie w kwietniu na MUX-3 stacji TVP Rozrywka – prognozuje Bakalarczyk. - Wzrost udziałów stacji w środowisku kablowo-satelitarnym jest bezpośrednio związany z liczbą stacji. Na razie prognozuję niewielki przyrost udziałów, gdyż brak obecnie potwierdzonych informacji na temat pojawienia się nowych kanałów - dodaje.

grafika

Spadek udziałów TVP1, TVP2, Polsat, TVN w oglądalności nie przekłada się na razie na aż tak duże zmniejszenie ich udziału w torcie reklamowym.

- Cały czas widać dużą dysproporcję w ilości zarabianych budżetów przez cztery duże główne stacje względem kanałów tematycznych i nowe stacje naziemne. Z naszych estymacji wynika że duże stacje zarobiły w 2012 roku około 68-69 proc. z całego telewizyjnego tortu reklamowego. Biorąc pod uwagę, że spadek udziałów w rynku równa się spadkowi wyemitowanych GRP, a co za tym idzie spadkowi przychodów reklamowych, szacuję ze udział w rynku reklamy czterech największych stacji wyniesie w 2013 około 55 proc. - mówi Wochna.

- Wiodąca czwórka w dalszym ciągu wygrywa oglądalnościami i zapewne reklamodawcy tak łatwo nie zrezygnują z ich obecności w media planach. W szerokich grupach odbiorców stacje te w dalszym ciągu sprawdzając się dobrze, pozwalają na szybkie zbudowanie zasięgu, dostarczają pozycji wysokoratingowych w postaci hitowych pozycji w swoich ramówkach - podkreśla Bakalarczyk.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+