SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa Cyfrowy Polsat z mniejszym zyskiem. Więcej sprzedanych usług internetowych, mniej telefonii prepaid

W minionym półroczu grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała nieznaczny wzrost przychodów ze sprzedaży, do 4,81 mld zł, oraz spadek zysku netto do 409,4 mln zł. Operator miał sprzedanych dużo więcej niż przed rokiem usług internetowych, natomiast mniej telefonicznych usług prepaidowych.

Tobias SolorzTobias Solorz

Od stycznia do czerwca br. wpływy Grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży wyniosły 4,807 mld zł, o 0,2 proc. więcej niż rok wcześniej. W skali roku zmalały przychody detaliczne od klientów (z 3,29 mld zł do 3,15 mld zł), natomiast procentowo mocno wzrosły wpływy ze sprzedaży sprzętu (z 225,3 mln zł do 363,9 mln zł).

Sporo więcej niż rok wcześniej firma wydała na kontent (wzrost kosztów z 509,5 mln zł do 564,8 mln zł), dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klienta (z 382,4 mln zł do 402,7 mln zł) oraz amortyzację, utratę wartości i likwidację (z 861,4 mln zł do 951,2 mln zł). Zmalały natomiast koszty windykacji, odpisów aktualizujących wartość należności i koszt spisanych należności (z 46,5 mln zł do 25,9 mln zł). Łączne koszty firmy wyniosły 3,99 mld zł, o 4,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Zysk Grupy Cyfrowy Polsat z działalności operacyjnej zmalał w skali roku z 1,01 mld zł do 830,3 mln zł (czyli o 18 proc.), a zysk netto - z 475,3 mln zł do 409,4 mln zł (o 13,9 proc.).

- W drugim kwartale osiągnęliśmy bardzo dobre, przewyższające konsensus rynkowy wyniki finansowe Grupy. Bardzo ważnym wydarzeniem w tym okresie było zakończenie procesu nabycia 100 proc. akcji Grupy Midas, wycofanie jej akcji z obrotu na GPW oraz szybkie przeprowadzenie pierwszego etapu refinansowania jej zadłużenia - komentuje Tomasz Szeląg, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu. - W tym kwartale raportujemy wyniki finansowe konsolidujące już w pełni wyniki Grupy Midas. Dzięki temu możemy lepiej zobrazować, jak w rzeczywistości wygląda nasz segment usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym i jaki wpływ na działalność Grupy ma przeprowadzona z sukcesem akwizycja Grupy Midas - dodaje.

W drugim kwartale średnie zatrudnienie nieprodukcyjnych pracowników stałych w firmie (bez osób długotrwale nieobecnych w pracy) wyniosło 5 051 pełnych etatów, wobec 5 056 rok wcześniej.



Na koniec czerwca Grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 16,711 mln jednostkowych usług (RGU), o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Składało się na to 12,88 mln usług abonamentowych (wzrost o 4,1 proc. w skali roku) i 3,83 mln zł usług przedpłaconych (spadek o 3,6 proc.).

W segmencie abonamentowym mimo, że łączna liczba klientów zmalała rok do roku o 2,1 proc., do 5,86 mln, wzrosła sprzedaż wszystkich usług: płatnej telewizji (o 5,9 proc., do 4,63 mln), telefonii komórkowej (o 0,6 proc., do 6,56 mln) i internetu (o 13,9 proc., do 1,69 mln). - Spadek łącznej liczby klientów wynika m.in. z konsolidacji kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego oraz odpływu zwłaszcza klientów posiadających pojedynczą usługę. Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki pozyskaniowej na pojedynczych produktach, skupia się natomiast na zwiększeniu lojalizacji klientów - uzasadnia firma w raporcie finansowym.

Jednocześnie że zwiększył się wskaźnik usług wykupywanych przez każdego klienta - z 2,07 do 2,2. Wzrósł też średni miesięczny przychód od klienta (ARPU) - z 86,4 zł do 87,7 zł. Na koniec czerwca br. z programu rabatowego Smart Dom korzystało blisko 1,16 miliona klientów, którzy mieli 3,44 mln aktywnych usług.

- Już 20 proc. naszych klientów korzysta z programu Smart Dom, co pozytywnie wpływa na ich lojalność i obniża wskaźnik churn. Podtrzymujemy nasz ambitny cel osiągnięcia liczby 1,4 mln klientów programu do końca 2016 roku – mówi Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. - Zgodnie z założeniami przyjętymi przy uruchamianiu programu Smart Dom, łączna liczba usług kontraktowych, średnia liczba usług przypadająca na klienta oraz średni przychód od klienta kontraktowego systematycznie rosną, a wskaźnik odejść spada. Oczekujemy kontynuacji tych trendów również w kolejnych kwartałach - dodaje Solorz.

W segmencie przedpłaconym na koniec czerwca br. łączna liczba świadczonych usług wyniosła 3,83 mln zł, o 3,6 proc. mniej niż rok wcześniej. - Spadek ten spowodowany był m.in. migracją części użytkowników usług przedpłaconych do segmentu usług kontraktowych w związku z relatywnie atrakcyjnymi warunkami ofert abonamentowych i oferowanymi promocjami w ramach programu SmartDom - wyjaśnia Cyfrowy Polsat.

Liczba usług płatnej telewizji na koniec czerwca wzrosła w skali roku o 77,1 proc. (z 41,5 tys. do 73,5 tys.), chociaż średnio w minionym półroczu była o 31,6 proc. niższa niż rok wcześniej (spadek z 64,6 tys. do 44,2 tys.). Sprzedaż usług telefonicznych zmalała rok do roku o 7,1 proc. (3,47 mln na koniec czerwca br., wobec 3,74 mln rok wcześniej), a sprzedaż usługi internetowej wzrosła o 47 proc. (ze 193,3 tys. do 284 tys.).

Z kolei w segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej w samym drugim kwartale br. Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 451 mln zł wpływów ze sprzedaży (30 proc. więcej niż rok wcześniej), 181 mln zł zysku EBITDA (35 proc. więcej niż przed rokiem) i 40,1 proc. marży EBITDA (1,5 pkt proc. więcej niż rok wcześniej). - Sukces sprzedaży dostępu do meczów Euro 2016 istotnie wpłynął na wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w drugim kwartale i będzie miał także pozytywny wpływ na rezultaty kolejnego kwartału - zapowiada Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu Telewizji Polsat.

Przypomnijmy, że według nieoficjalnych informacji jeszcze przed startem Euro 2016 oferowany przez firmę pakiet z transmisjami wszystkich meczów kupiło ok. 400 tys. klientów różnych sieci kablowych i platform cyfrowych (także Cyfrowego Polsatu).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-szelag-w-radach-nadzorczych-cyfrowego-polsatu-i-polkomtelu-katarzyna-ostap-tomann-w-zarządach##


Dołącz do dyskusji: Grupa Cyfrowy Polsat z mniejszym zyskiem. Więcej sprzedanych usług internetowych, mniej telefonii prepaid

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Staszek
Cyfrowy Polsat zyskał w ciągu roku ponad 170 000 klientów usług telewizyjnych netto (nie uwzględniam multiroom). Mają już 3,66 miliona takich klientów. A rynek telewizji płatnej miał już tylko spadać w Polsce.
odpowiedź
User
Henio
Cyfrowy Polsat przynajmniej dba o stałych klientów nie to co złodziejskie NC+.
odpowiedź
User
kamil
Henio a co Ci nc + ukradło? Jeżeli tak było to zgłoś do prokuratury. A jak tylko chciałeś wycebulować pakiet za pół darmo to wiesz.... Bardzo dobrze, że jest wybór. Jeden woli tani polsat gdzie nic nie ma. Drugi troche dopłaci jak mu zależy na sporcie i filmie.
odpowiedź