SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa NFI EM&F chce utrzymać ok. 8-proc. marżę EBITDA w 2009 r.mimo kryzysu

Grupa NFI Empik Media & Fashion zamierza kontynuować strategięprzyjętą na czas kryzysu, co oznacza maksymalne oszczędności orazograniczenie nakładów inwestycyjnych i rezygnację z akwizycji w2009 r., zapowiedział we wtorek prezes spółki Maciej Dyjas.Zaciskanie pasa i skupienie się na najbardziej rentownychsegmentach działalności ma pozwolić spółce utrzymać 8-proc.rentowność EBITDA i co najmniej powtórzyć ubiegłoroczne wyniki.

"Naszym celem, który deklarowaliśmy zawsze jest utrzymanie marżyEBITDA w przedziale 8-9%, ale ponieważ czasy są ciężkie będzie topewnie bliżej 8%. Jednak w obecnej sytuacji naprawdę trudno jestpodać odpowiedzialne prognozy, ponieważ wiele będzie zależało odokresu świątecznego, a więc nastrojów i skali wydatków konsumentów"- powiedział Dyjas podczas konferencji prasowej.

Według niego, mimo pogarszającej się sytuacji na rynku pracy,zauważalny jest jednak lekki wzrost optymizmu u konsumentów. Prezesdodał, że widać to m.in. po większej liczbie klientów, którzy robiązakupy w sklepach należących do Grupy. Kiedyś było to ok. 30 na100, dziś ta liczba wzrosła średnio do 33, choć skala wydatków najednego klienta zmniejsza się. Drugim argumentem przemawiającym zanadziejami prezesa jest ulokowanie większości sklepów w dużych iśrednich miastach, gdzie mieszkają bardziej zamożni ioptymistyczniej nastawieni klienci.

Prezes zapewnił, że spółka nadal stale pracuje nad maksymalnymograniczaniem kosztów działalności, głównie negocjując zmniejszeniekosztów najmu oraz rezygnacje z części nierentownych sklepów.

"Dobrym przykładem jest Rosja, gdzie zamknęliśmy 19 sklepówmałych i w mniejszych miastach, otwierając 'tylko' 6 nowych, aledużych i w Moskwie. I okazało się, że sprzedaż z m2 jest tam nawet10-krotnie większa niż na prowincji. Z tych ruchów spodziewamy siępoprawy sprzedaży i rentowności" wyjaśnił Dyjas.

Globalnie spółka zaplanowała 56-71 nowych otwarć, alejednocześnie kontynuowana będzie strategia zamykania lub zmianyasortymentu w części placówek. Prezes wyliczył, że w I półroczuotwarto 34 nowe punkty, ale likwidacji uległy 33 placówki.

Jednak nawet mimo trudnej sytuacji gospodarczej firma nierezygnuje z kolejnych inwestycji, choć Empik skupi się tylko nanajważniejszych rynkach i w największych miastach w poszczególnychkrajach. Natomiast strategia oszczędności najmocniej widoczna jestw zakresie podboju nowych rynków i akwizycji.

"Jesteśmy ewentualnie zainteresowani poszerzeniem działalności'smykowej' czyli dziecięcej, chętnie też przejęlibyśmy teżjedną-dwie licencje modowe. Jednak ten drugi temat to niekoniecznie akwizycja, ale też można przejąć licencję odfranszyzodawcy, który ma kłopoty ze swoim dotychczasowymkontrahentem. To jednak temat na dalszą przyszłość" - powiedziałagencji ISB Dyjas.

Empik nie jest więc zdeterminowny i nie spieszy się z szybkimiprzejęciami, choć zdaniem prezesa "zgłaszają się rozmaici ludzie,od lewej do prawej". Jednak jakiekolwiek decyzje zostaną podjętedopiero w przyszłym roku, gdy unormuje się sytuacja w globalnejgospodarce i w miarę odpowiedzialnie będzie można ogłosić konieckryzysu. Do tego czasu bardziej prawdopodobne są rezygnacje zczęści asortymentu niż zakupy nowych marek czy firm.

"Nie planujemy na pewno wycofywania się z jakiegokolwiek kraju,ale możemy zrezygnować z kilku marek modowych. Już zrobiliśmy to zdrogiego i ekskluzywnego Cortefiel'a, a wkrótce zrezygnujemy zPalmersa, który odkupi od nas operacje w Polsce" - podsumował dlaagencji ISB Maciej Dyjas.

Działalność grupy NFI EM&F skupia się na dystrybucjidetalicznej i hurtowej produktów kategoriach: media, produkty dladzieci oraz marki franczyzowe - moda i kosmetyki. Sieć grupyEM&F liczy 638 sklepów i szkół językowych w Polsce, Rosji, naUkrainie, w Niemczech i w Kazachstanie.

Spółka zarządza portfelem ponad 40 marek - m.in.: Hugo Boss,Esprit, Mango, Mexx, Palmers, Aldo, Chanel, Dior, Shiseido,Givenchy, Guerlain, Kenzo, Salvador Dali oraz markami własnymi -Empik, Smyk, SJO Empik, Speak Up, Cool Club i Smiki.

Spółka NFI Empik Media & Fashion miała 16,24 mln złskonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostkidominującej w I poł. 2009 roku wobec 24,57 mln zł zysku rokwcześniej. Skonsolidowane przychody wyniosły 1199,93 mln zł wobec918,66 mln zł rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Grupa NFI EM&F chce utrzymać ok. 8-proc. marżę EBITDA w 2009 r.mimo kryzysu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl