Grupa o2 stawia na Pudelka i Kafeterię, a ogranicza markę Tok.pl

Po zawieszeniu serwisów Filmtok.pl i Mototok.pl jedyną stroną Grupy o2 pod marką Tok.pl pozostaje Biztok.pl. Wśród serwisów show-biznesowych spółka stawia na Pudelka (zamykając Lansik.pl), a wśród motoryzacyjnych na Autokrata.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Grupa o2 stawia na Pudelka i Kafeterię, a ogranicza markę Tok.pl
Shutterstock.com

Jak informowaliśmy we wtorek, z końcem września przestały być aktualizowane serwisy Lansik.pl, Luxlux.pl, Filmtok.pl, a miesiąc wcześniej - Mototok.pl. Większość osób redagujących te serwisy zakończyła współpracę z Grupą o2. - Nasza strategia zakłada cykliczny przegląd i zamykanie nierentownych projektów oraz koncentrację sił wokół najlepiej rokujących. Decyzja odnośnie każdego z serwisów ma swoje indywidualne powody - tłumaczył w rozmowie Wirtualnemedia.pl Jacek Świderski, członek zarządu Grupy o2 odpowiedzialny za finanse (przeczytaj więcej na ten temat).

Zawieszenie Filmtok.pl i Mototok.pl oznacza, że wśród serwisów pod marką Tok.pl działa obecnie tylko Biztok.pl. Wszystkie te strony zostały uruchomione nieco ponad 2,5 roku temu - jako pierwszy w grudniu 2010 roku ruszył Filmtok.pl, a na początku 2011 roku wystartowały Mototok.pl i Biztok.pl. W ciągu ostatniego roku zdecydowanie najlepiej radził sobie ten ostatni - w lipcu br. zanotował o 143 tys. real users więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 59,8 proc.) i aż o 4,24 mln odsłon więcej (czyli ponad trzy razy więcej niż przed rokiem), natomiast czas spędzany na stronie przez przeciętnego użytkownika wzrósł o prawie 4 minuty, czyli 60 proc. (wszystkie dane z Megapanelu PBI/Gemius).

Z kolei Filmtok.pl zanotował co prawda 128 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 29 proc), ale liczba odsłon zwiększyła się tylko minimalnie, a czas przypadający na średniego użytkownika zmalał o ok. półtorej minuty (czyli o 32 proc.). Natomiast Mototok.pl w lipcu br. nie odwiedziło wystarczająco wielu uczestników Megapanelu, żeby móc określić liczbę użytkowników serwisu. W skali roku stracił on 96 tys. odsłon (to spadek o 7 proc.).

Na niekorzyść Mototok.pl działały stabilne wyniki drugiego serwisu Grupy o2 o motoryzacji - Autokrata.pl. W lipcu br. miał on o 43 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 22 proc.), a liczba odsłon podskoczyła aż o 1,75 mln (czyli o 76 proc.).

 

Zdecydowanie silniejszych konkurentów w obrębie Grupy o2 miał Lansik.pl. Pudelek.pl to przecież serwis, z którym Grupę o2 najmocniej kojarzy przeciętny użytkownik. Dodatkowo na początku ub.r. firma uruchomiła jego wersję wideo - Pudekek.tv, natomiast wiosną br. zaczęła działać kolejna witryna pod marką Pudelek - społecznościowy PudelekX.pl, który w lipcu br. zanotował już 1,06 mln użytkowników i 13,1 mln odsłon (więcej na ten temat).

Oprócz Pudele.tv Grupa o2 uruchomiła w ostatnich latach dwa inne serwisy z autorskimi treściami wideo o tematyce show-biznesowej i lifestylowej: Lajk.tv i Kafeteria.tv. Ten pierwszy został zawieszony z końcem kwietnia br. po niecałym roku działania (przeczytaj o tym więcej), natomiast ten drugi ruszył na początku września (zobacz szczegóły). Kafeteria.tv podobnie jak Pudelek.tv funkcjonuje pod marką innego popularnego serwisu Grupy o2 - Kafeteria.pl. Ponadto wiosną br. gruntownie odświeżona została Wrzuta.pl (więcej o tym).

Na tym tle - a zwłaszcza wyników odwiedzalności Pudelek.pl - Lansik.pl pozostawał witryną niszową. W lipcu br. tak samo jak Mototok.pl nie przyciągnął odpowiedniej liczby uczestników Megapanelu, żeby można było oszacować liczbę jego realnych użytkowników. Natomiast liczba odsłon strony zmalała w skali roku o 2,49 mln (to spadek o 25 proc.).

 

O tym, że Grupa o2 nie utrzymuje przesadnie długo niszowych serwisów tracących na popularności, może świadczyć przykład Fejsika - uruchomionego w połowie 2010 roku, a poświęconego Facebokowi. Szczyt popularności serwisu przypadł w 2011 roku (w czerwcu miał 342 tys. real users i 2,25 mln odsłon), natomiast rok 2012 rozpoczął z 351 tys. użytkowników i 2,43 mln odsłon (dane ze stycznia). W marcu ub.r. miał 304 tys. real users i 2,14 mln odsłon, w maju - 231 tys. real users i 1,4 mln odsłon, we wrześniu - 159 tys. real users i 2,18 mln odsłon, w listopadzie - 149 tys. real users i 1,16 mln odsłon, a w grudniu - zaledwie 318 tys. odsłon. Pod koniec grudnia ub.r. Fejsik.pl przestał być aktualizowany.

W tej sytuacji jedynym serwisem Grupy o2 poświęconym w całości nowym technologiom jest Pej.cz, działający od połowy 2011 roku. W lipcu br. zanotował on 212 tys. real users (28 tys. mniej niż rok wcześniej) i 1,42 mln odsłon (spadek o 591 tys., czyli o 30 proc. w skali roku), a przeciętny użytkownik spędził na nim 5,5 minuty.

Wszystkie strony Grupy o2 w lipcu br. miały 9,36 mln użytkowników, 666,2 mln odsłon oraz godzinę i 27 minut spędzane przez średniego użytkownika.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online