SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ubyło 15 salonów Inmedio, przychody 9 proc. w górę

Na koniec ub.r. działało 417 salonów prasowych Inmedio i Inmedio Trendy, wobec 432 rok wcześniej, natomiast sprzedaż like-for-like w nich zwiększyła się o 9,26 proc. Cała grupa Eurocash zanotowała wzrost przychodów z 25,4 do 26,28 mld zł i spadek wyniku netto z 49,36 mln zł zysku do 99,34 mln zł straty. - Rok 2022 rozpoczął się dla Grupy Eurocash bardzo dobrze - sprzedaż grupy rośnie powyżej 10 proc. rok do roku, co przekłada się na polepszenie wszystkich wskaźników biznesowych - zapewnia prezes firmy Paweł Surówka.

Przychody sprzedażowe sieci Inmedio zwiększyły się rok do roku z 447,5 do 486,4 mln zł., czyli o 8,69 proc. Grupa Eurocash zaznaczyła w raporcie finansowym, że sprzedaż stała (czyli bez uwzględnienia zamykanych placówek) wzrosła o 9,26 proc.

W ub.r. wzrosły też wpływy sprzedażowe sieci sklepów Delikatesy Centrum - o 2,67 proc. do 2,436 mld zł, oraz supermarketów własnych (m.in. abc, 1Minute, Groszek, Lewiatan, Mila) - o 5,76 proc. do 3,459 mld zł.

Segment hurtowy grupy Eurocash zwiększył wpływy o 1,9 proc. do 19,252 mld zł, a pion Projekty - o 3,49 proc. do 532,83 mln zł.

Eurocash ma 417 salonów Inmedio

Na koniec ub.r. działało 417 salonów prasowych Inmedio i Inmedio Trendy, o 15 mniej niż przed rokiem. Zmalała też liczba sklepów abc (z 9,317 do 9,149 mld zł) oraz hurtowni Cash & Carry (ze 180 do 179 mln zł).

Z kolei liczba placówek handlowych w ramach sieci franczyzowych i partnerskich (Groszek, Lewiatan, PSD, Euro Sklep) wzrosły z 5 251 do 5 570, a liczba małych supermarketów (głównie Delikatesów Centrum) - z 1 545 do 1 569.

Paweł Surówka, od stycznia br. prezes Eurocashu, w komentarzu do wyników finansowych firmy, że 2021 rok okazał się niezwykle wymagający dla niezależnych detalistów, gdyż konsumenci, z powodu pandemii i pracy zdalnej, preferowali rzadsze i większe zakupy. W konsekwencji obserwowano przesunięcie konsumentów z rynku niezależnego do dyskontów.

- Odczuliśmy to wyraźnie w sklepach własnych, gdzie wpływ pandemii nałożył się na trwającą i dłuższą niż oczekiwano integrację sklepów Mila z siecią Delikatesy Centrum. Wymagało to podjęcia trudnych decyzji, takich jak zamknięcie 50 sklepów najbardziej dotkniętych pandemią, aby skoncentrować wysiłki na rozwoju pozostałej sieci. Dlatego z ulgą obserwujemy, że decyzje te przynoszą pierwsze owoce - powiedział prezes.

Dodał, że spółka obserwuje, iż częściowe przejście konsumentów ze sklepów niezależnych do dyskontów miało jedynie charakter tymczasowy i odwróciło się na korzyść rynku niezależnego.

- W miarę jak zmniejszały się lockdowny, rosły wskaźniki szczepień, a ludzie powoli uczyli się żyć z wirusem, obserwowaliśmy powrót do zakupów w lokalnych sklepach niezależnych, co zaowocowało ogólnie lepszym drugim półroczem i zdecydowanie lepszym czwartym kwartałem 2021 r. Szczególnie dobrze radzili sobie nasi partnerzy franczyzowi oraz Frisco - największy supermarket internetowy w Polsce, który po raz kolejny okazał się idealnym modelem dla świata po pandemii. Odwrócenie niekorzystnego dla Grupy Eurocash trendu z pierwszego półrocza 2021 r. widać szczególnie w wynikach pierwszego kwartału br. - podkreślił Surówka.

Wydatki inwestycyjne grupy Eurocash w ub.r. sięgnęły 272,88 mln zł, wobec 341,38 mln zł rok wcześniej. To głównie efekt spadku inwestycji kapitałowych ze 153,11 do 68,7 mln zł. Natomiast w pionie Projekty nakłady inwestycyjne zwiększyły się 23,35 do 40,6 mln zł.

Eurocash z gorszą rentownością

W ub.r. zysk EBITDA grupy Eurocash wyniósł 708,2 mln zł, co oznacza spadek o 9,8 proc. rdr. Znormalizowana EBITDA, tj. po wyłączeniu odpisów w segmencie detalicznym, była na zbliżonym poziomie co rok wcześniej i wyniosła 782,2 mln zł.

Sprzedaż zewnętrzna towarów zrealizowana przez grupę Eurocash w segmencie hurtowym w 2021 r. sięgnęła 19,25 mld zł i była o 2 proc. wyższa niż rok wcześniej. EBITDA segmentu hurtowego przekroczyła 668 mln zł, co oznacza wzrost o 6 proc. rdr.

Sprzedaż towarów w segmencie detalicznym wyniosła w ubiegłym roku 6,38 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 5 proc. rdr. Znormalizowana EBITDA segmentu wyniosła 284 mln zł wobec 318 mln zł rok wcześniej.

Sprzedaż segmentu Projekty w 2021 r. sięgnęła 533 mln zł i była o 77 proc. wyższa rdr. EBITDA segmentu była ujemna i wyniosła -44 mln zł wobec -33 mln zł w 2020 r.

Zysk operacyjny grupy Eurocash poszedł w dół z 231,71 do 97,53 mln zł, a wynik netto - z 49,36 mln zł zysku do 99,34 mln zł straty.

- Rok 2022 rozpoczął się dla Grupy Eurocash bardzo dobrze - sprzedaż grupy rośnie powyżej 10 proc. rok do roku, co przekłada się na polepszenie wszystkich wskaźników biznesowych, które w dodatku sytuują się na znacznie wyższym poziomie niż w porównywalnym okresie przed pandamią - stwierdził Paweł Surówka.

W czwartek, po ogłoszeniu wyników za ub.r., akcje Eurocashu znacząco taniały. O godz. 12:13 kurs malał o 9,3 proc. do 13,29 zł.

Dołącz do dyskusji: Ubyło 15 salonów Inmedio, przychody 9 proc. w górę

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
coś tu nie gra
Jakim cudem ten artykuł ma datę 15 kwietnia, skoro dziś jest 14-sty? Chyba, że nieświadomie przybyłem tu z przyszłości, a jeśli tak, to w takim razie podaję jutrzejsze numery totka, uwaga: 4, 8, 15, 16, 23, 42 :)
odpowiedź
User
mike
Tja... największy wpływ na sprzedaż miały wskaźniki zażycia eksperymentalnego preparatu.
odpowiedź
User
Dubel
Czyli te wszystkie niby małe sklepiki to też korpo :(
odpowiedź