SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jak narodziła się legenda Starbucksa?

Starbucks to dziś jedną z najsłynniejszych sieci kawiarni. Codziennie miliony ludzi na w największych miastach świata pije espresso czy latte w lokalach pod szyldem mitologicznej syreny. Historia tej firmy zaczęła się 48 lat temu w amerykańskim Seattle. Jej współzałożycielem był Zev Siegl, który będzie gościem konferencji Business Insider Trends Festival, która odbędzie się 2-3 października br. w Centrum Praskim Koneser w Warszawie.

Seattle to dziś miasto kojarzące się głównie z Amazonem, bo to tam jedna z największych firm handlowo-technologicznych świata ma swoją główną siedzibę. Jednak w tym mieście swój początek miała inna znana firma na świecie. W 1971 roku przy Western Avenue 2000 pierwszy lokal Starbucksa założyli nauczyciel jęz. angielskiego Jerry Baldwin, nauczyciel historii Zev Siegel oraz pisarz Gordon Bowker. Nie było to jednak kawiarnia, jaką dzisiaj znamy, ale sklep z kawą.

Do tego kroku zainspirował ich Alfred Peet, przedsiębiorca prowadzący palarnię kawy. Skąd się wzięła nazwa sklepu? Terry Heckler, który z Bowkerem był współwłaścicielem agencji reklamowej, zasugerował, by nazwa zaczynała się od liter „ST”. Uważał, że te litery mają dużą moc i są dobrze odbierane przez ludzi. Przypadkiem w ręce współzałożycieli firmy trafiła stara mapa, na której znaleźli  górnicze miasteczko Starbo. Nazwa ta skojarzyła się im ze Starbuckiem, czyli pierwszym oficerem statku z książki „Moby Dick” Hermana Melville’a. Tak zdecydowano, że lokal będzie się nazywać właśnie Starbucks.

Przez pierwszy rok działalności Starbucks sprzedawał kawę nabywaną w tradycyjnych sklepach, przede wszystkim w palarni kawy Peeta, ale potem zaczął zaopatrywać się w ziarna u samych plantatorów. Starbucks stał się miejscem oferującym wysokiej jakości kawę i akcesoria do jej parzenia.

Ekspansja Starbucksa wiąże się natomiast z osobą Howarda Schultza, który dołączył do firmy w 1982 roku w roli dyrektora ds. sprzedaży i marketingu. Potem Schultz wyjechał do Włoch i założył własną sieć kawiarni pod nazwą Il Giornale. Schultz w 1987 oku niemal stanął na głowie, by znaleźć inwestorów i wraz z nimi przejąć sieć sześciu sklepów Starbucksa od ich założycieli.

Starbucks zmienił się ze sklepu w kawiarnię
Przejęte sklepy Shultz zmienił w kawiarnie, a marka Starbucks zastąpiła Il Giornale. Z czego wynikała decyzja o zmianie nazwy? Sklepy istniały na rynku znacznie dłużej, były dużo lepiej rozpoznawalne, a do tego słynęły ze sprzedaży dobrej jakości kawy. Shultz uznał, że marka Starbucks doskonale pasuje do jego biznesu.

Od tego momentu rozpoczął się rozwój firmy poza Seattle. W pierwszej kolejności otwarte zostały kawiarnie w Chicago oraz w Vancouver. Firma rozwijała się naprawdę dynamicznie i w końcu trafiła na nowojorską giełdę. Podczas pierwszej oferty publicznej w 1992 roku liczba lokali Starbucksa wynosiła 165.

W 1996 w Tokio otwarta została pierwsza kawiarnia poza Ameryką Północną, a pod koniec roku liczba kawiarni przekroczyła już tysiąc. W 2006 roku Starbucks otworzył pierwszy lokal w Paryżu. Dekadę temu Starbucks zadebiutował w Polsce, otwierając kawiarnię na warszawskim Nowym Świecie. Obecnie nad Wisłą działa ponad 70 lokali pod szyldem mitologicznej syreny. Globalnie Starbucks posiada ponad 29 tys. kawiarni zlokalizowanych na każdym z kontynentów.

O konferencji BUSINESS INSIDER TRENDS FESTIVAL
Business Insider Trends Festival to wydarzenie, na którym omawiane są trendy na globalnym rynku. W czasie spotkania światowej klasy eksperci opowiedzą jak zmieni się współczesny świat finansów, mediów, nowych technologii, medycyny i zdrowia oraz czym będzie żył świat w kolejnych latach. To również jedna z najważniejszych imprez dotyczących trendów w biznesie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Konferencja organizowana jest z myślą o osobach ze świata biznesu, marketingu, nauki, mediów, którzy będą mieć szansę na spotkanie się w jednym miejscu i wymianę doświadczeń.

Więcej informacji jest dostępnych na stronie: https://trendsfestival.pl