SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Co czwarty weekendowy pracownik krytykuje niedziele bez handlu

27 proc. osób regularnie pracujących w weekendy negatywnie ocenia zakaz handlu w niedziele. Tyle samo respondentów, którzy weekendy mają wolne, sądzą zaś, że to dobra inicjatywa - wynika z badania agencji mediowej Starcom.

fot. shuttlerstock Article

Ponad połowa zapytanych osób (56 proc.) w weekendy nigdy nie pracuje . Dla 28 proc. badanych praca w sobotę i/lub niedzielę jest czymś sporadycznym, a dla 16 proc. weekendy to regularne dni pracy.


Ankietowani są podzieleni w kwestii oceny niedziel wolnych od handlu. Co czwarta (26 proc.) osoba popiera to rozwiązanie i sądzi, że zakaz handlu powinien obowiązywać w każdą niedzielę. Dokładnie przeciwnego zdania jest 18 proc. badanych. Średnio kilkanaście procent respondentów popiera rozwiązania pośrednie, kiedy część niedziel byłaby wolna albo pracująca.

- Po pierwszych wolnych niedzielach widać przede wszystkim to, że w ich ocenie społeczeństwo jest nadal podzielone, a co piąty respondent nie ma własnego zdania. Kolejne trzy weekendy „bez handlu” powinny być dla niezdecydowanych dobrą okazją do tego, by dookreślić swój stosunek do wolnych niedziel, które, czy tego chcemy czy nie, na trwałe wchodzą do naszego społecznego pejzażu - mówi Sebastian Szade, dyrektor ds. strategii i innowacji Starcomu.

Badanie pokazało jednocześnie, że poglądy badanych istotnie różnią się w badanej kwestii w zależności od tego czy sami pracują w weekendy czy nie. 27 proc. osób deklarujących regularną pracę w weekendy uważa, że niedziele z zakazem handlu to zły pomysł i każda z niedziel powinna być pracująca. Osoby te zdecydowanie najgorzej oceniają również pomysł, że wolne powinny być wszystkie niedziele.

- Zaskakujące jest to, że osoby pracujące w weekendy zdecydowanie częściej mają do zakazu handlu stosunek negatywny, podczas gdy osoby w weekendy niepracujące  – częściej od tych pierwszych mają o nich zdanie pozytywne. Taka różnica może wynikać oczywiście z praktyk pracodawców (dłuższe godziny pracy w soboty, wcześniejsze rozpoczynanie pracy w poniedziałki po wolnych niedzielach) czy też niepokoju o utrzymanie etatu czy dotychczasowego wynagrodzenia. Ale również, są ciekawym przykładem dojrzałości społecznej i umiejętności wychodzenia ponad partykularne interesy, czyli zjawisk, których w Polsce mamy nieustanny deficyt – komentuje Sebastian Szade.

Zakaz handlu w niedzielę obowiązuje w Polsce od początku marca tego roku.

Badanie z serii HX Study zrealizowane zostało przez Starcom w panelu Ariadna, metodą CAWI na reprezentatywnej dla populacji Polski grupie internautów w wieku 18 + (N=1145).

Dołącz do dyskusji: Co czwarty weekendowy pracownik krytykuje niedziele bez handlu

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xxx
Czyli wniosek jest jeden - pracownicy handlu jednak wolą wolne niedziele, a wśród pracowników handlu pracujących w niedzielę, generalnie w większości są ci, co też się im podoba zakaz.
5 10
odpowiedź
User
cito
polacy=wiecznie niezadowolony naród
2 5
odpowiedź
User
Tomasz
Na niedzielach bez handlu pracownicy nie zyskają, bo w soboty pracują w dyskontach dłużej 0 do 22.00.
5 2
odpowiedź
User
Jwch
Płytkie jest rozumowanie niektórych ludzi, niedzielę mam wolną i inni też powinni mieć wolne
1 4
odpowiedź
User
Henio
Skoro pracują w weekend, to w tygodniu mają wolne. Więc niech nie jęczą
6 1
odpowiedź
User
aZaliż
W dłuższej perspektywie niezadowolonych będzie więcej - teraz sieci zarzekają się, że nie zwalniają, ale za pół roku, gdy już będzie można dokładniej wyliczyć straty związane z wolnymi niedzielami, to znajdzie to przełożenie na liczbę etatów do zwolnienia.
13 0
odpowiedź
User
Jam
Zabawne, bo ja jak pytam pracowników handlu to są bardzo zadowoleni z wolnych niedziel, ale może to kwestia tego, kto zlecił to badanie.
0 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing