Jak prowadzić konkursy na Facebooku - radzi branża

Zgodność z regulaminem serwisu, prostota i atrakcyjność, wsparcie reklamowe - te kwestie zdaniem ekspertów z agencji social mediowych są kluczowe przy prowadzeniu na Facebooku konkursów i innych akcji promujących marki.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Istotny jest zresztą sam dobór nagród dostępnych w konkursie - powinny one być nie tylko atrakcyjne dla uczestników, lecz również związane w jakiś sposób z promowaną marką. - Nie organizujmy konkursów, które napędzą nam fanów zainteresowanych tylko i wyłącznie udziałem w zabawie i zdobyciem nagrody, a nie naszą marką - przestrzega Sylwia Dyrek. O tym, że konkursy powinny być skonstruowane i prowadzone tak, by przyciągnąć osoby zainteresowane daną tematyką, przekonuje również Justyna Dzieduszycka-Jędrach. - Przykładowo jeśli konkurs dotyczy siatkówki, to warto by pytania były nieco trudniejsze, nagrody związane z siatkówką, a towarzyszące konkursowi rozmowy na fanpage’u także toczyły się na ten temat. Również kierujące do konkursu reklamy warto przygotować w taki sposób, by nie tylko zwrócić uwagę na możliwość wygrania nagród, ale na samą tematykę strony i konkursu - opisuje. Osobną kwestią pozostaje oryginalność konkursu, o którą coraz trudniej na Facebooku. - Wystarczy, że rok temu Paczkomaty okazały się rewolucją, by powstała cała masa akcji promocyjnych bliźniaczo do nich podobnych - zauważa Cezary Kramp. - Jednak to, co za pierwszym razem cieszyło, za drugim zaczyna nużyć - ocenia. - Nie dublujmy konkursów, które już odbywały się na Facebooku, tylko wymyślmy ciekawy scenariusz, który zainteresuje użytkowników - radzi Sylwia Dyrek. Jej zdaniem bez sensu organizować akcje oparte na rozdawnictwie gadżetów, bo nie przynosi to dobrych efektów dla marki, a ruch na fanpage’u jest tylko chwilowy. - Aktualnie najbardziej angażujące na Facebooku są gry zręcznościowe, które łączą elementy konkursu i rywalizacji w określonych umiejętnościach, a co za tym idzie - pozwalają użytkownikom pokazać ich mocne strony - ocenia Inez Białobrzeska COO i creative director w agencji Livebrand. Promocja - reklamy i nie tylko Prowadząc konkurs na Facebooku, warto wesprzeć go działaniami reklamowymi w obrębie tego portalu. Cezary Kramp ocenia, że takie aktywności warto zacząć, jeszcze zanim rozpocznie się konkurs, przykładowo na tydzień przed jego startem. - Trzeba podgrzewać atmosferę: zapowiadać, intrygować, zadawać pytania odnośnie tego, jak taki konkurs będzie wyglądać - opisuje. O starcie akcji można też powiadomić w specjalnym mailingu albo na blog marki czy firmy. - Dzięki opcji „korzystaj z Facebooka jako strona” możemy informować o naszym konkursie na innych fanpage’ach zrzeszających naszą grupę docelową. Pamiętajmy też o kreatywnych sposobach pozyskiwania uczestników poprzez działania na stronach typu Wykop czy Demotywatory - sugeruje Sylwia Dyrek. - Dobre rezultaty daje wsparcie konkursu na forach i stronach, które są powiązane z jego tematem - dodaje Łukasz Misiukanis. Innym narzędziem promującym konkurs jest tzw. share’owanie, czyli wyświetlanie na tablicy użytkownika, który wziął właśnie udział w zabawie, informującego o tym postu. Taki komunikat nie może być jednak umieszczany automatycznie, tylko za zgodą konkretnej osoby. - Automatyczne publikacje na tablicach użytkowników - bez pytania ich o zgodę - owszem mogą dać nagły wzrost liczby uczestników konkursu, ale też jeszcze szybszą blokadę aplikacji - ostrzega Cezary Kramp. - Po prostu sporo osób poirytowanych pojawieniem się na ich wallach niechcianego wpisu pochodzącego z aplikacji, zablokuje ją. Kilkanaście takich zgłoszeń Facebook zinterpretuje jako sygnał do wyłączenia konkursu - opisuje. Najbardziej oczywistą formą promowania konkursu są reklamy emitowane na samym Facebooku. - Mimo że są one małymi obrazkami, powinny być ciekawie zaprojektowane i wyróżniać się. Ważne jest również dobry tekst w reklamie, mówiący użytkownikowi, czego od niego oczekujemy lub co, na przykład jakie nagrody, możemy mu zaoferować - uważa Paweł Jaroszyński. - Takie reklamy powinny zawierać silny element „call to action”. Zawsze też warto wprowadzić kilkanaście ich wariantów i sprawdzić, które dają najlepsze efekty - dodaje Łukasz Misiukanis. Czy warto reklamować konkurs również poza Facebookiem? - Reklamy na FB są najbardziej efektywne ekonomicznie, natomiast te poza internetem, w telewizji czy billboardach, są najdroższymi i najmniej skutecznym rozwiązaniem - ocenia Łukasz Misiukanis. - Już w przypadku reklam na zewnętrznych stronach internetowych napotykamy barierę: jeśli użytkownik trafia na reklamę naszej akcji i nie jest zalogowany jednocześnie na Facebooku, ścieżka konwersji znacznie się wydłuża, a współczynnik odrzuceń rośnie - opisuje Maciej Skrzypczak. - Reklamy na FB zachęcające do udziału w konkursie na tym portalu dają naprawdę dobre efekty i nie ma sensu inwestować w kampanię np. na innych serwisach - podkreśla Paweł Jaroszyński. Przeciwnego zdania jest Krzysztof Gagacki, managing director agencji G7media i Livebrand. - Warto z działaniami wspierającymi konkurs wyjść poza Facebook - uważa. - Dobrze, gdy marka z aktualnym komunikatem funkcjonuje w całym internecie, a jeszcze lepiej, gdy wychodzi poza sieć. Przy czym w kanałach offline’owych warto postawić na niestandardowe działania: event marketing, ambient i guerilla marketing - opisuje. Konkurs i co dalej? Kiedy konkurs zostanie już zakończony, a nagrody przekazane zwycięzcom, pojawia się pytanie, czy fani marki będą dalej obserwować jej fanpage i angażować się na nim. Zdaniem Macieja Skrzypczaka konkursy są doskonałym sposobem na pozyskanie nowych użytkowników, ale nawiązywanie i utrzymywanie relacji z nimi to osobne zadanie. - Wiodącą rolę w tym zakresie pełni dobra moderacja i ciekawy content plan, dzięki któremu internauci angażują się we wpisy, a marka staje się dla nich codziennym towarzyszem na Facebooku - ocenia. - Czas trwania konkursu to czas na przekształcenie konkursowiczów w heavy userów marki poprzez ciekawy, angażujący kontent oraz na wciąganie w budowany wokół niej świat - opisuje Inez Białobrzeska. Jej zdaniem to, czy użytkownicy odejdą potem z fanpage’a czy też będą się dalej na nim angażować, zależy wyłącznie od tego, czy będą mieli powód inny niż konkurs by wracać na fanpage. - Takim powodem mogą być atrakcyjne treści - podkreśla. O budowanie więzi z fanami warto zadbać także w ramach komunikacji towarzyszącej konkursowi. - Tymczasem niewiele agencji ma profesjonalne redakcje, dlatego często wpisy podczas konkursów mają charakter informacyjny - dotyczą głównie nagród. A przecież lepiej wykorzystać ten czas na tworzenie solidnej relacji na linii marka - fan, która gwarantuję późniejsze wysokie zaangażowanie i dalsze wzrosty liczby użytkowników - uważa Inez Białobrzeska. - Dobrze przemyślany konkurs sprawi, że fan page przepełniony będzie pozytywnymi emocjami i komentarzami związanymi z jego tematyką. Gorzej, gdy konkurs nie jest w żaden sposób powiązany z działalnością firmy, wtedy tablica fanpage’a również szybko się zapełnia, ale treści dotyczą wyłącznie konkursu - dodaje Cezary Kramp. Zdaniem Łukasza Misiukanisa odchodzenie przez użytkowników z fanpage’a po zakończeniu konkursu to marginalne zjawisko. - Takie rezygnacje z obserwowania strony nie przekraczają zwykle 3 proc. wszystkich subskrypcji - ocenia. - Oprócz konkursów dynamiczny przyrost liczby fanów wywołują akcje charytatywne oraz wydarzenia i tematy, które budzą silne emocje - dodaje. - Ważne, by w podsumowaniu kampanii zwrócić szczególną uwagę na jakość pozyskanych fanów i codzienne wskaźniki ich zaangażowania. To właśnie one, a nie suma pozyskanych użytkowników, stanowią o sukcesie przeprowadzonych działań - podsumowuje Inez Białobrzeska. - Nie chodzi o 100 tys. niezainteresowanych bądź średnio zainteresowanych nami osób. Chodzi o te kilkaset osób, które autentycznie angażują się w interakcję, są stale obecne w naszej społeczności i stają się naszymi chodzącymi ambasadorami - precyzuje Maciej Skrzypczak.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+