SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jaki jest rynek telewizyjny i telekomunikacyjny w Polsce? - raportPBS DGA

80 proc. respondentów słyszało o telewizji cyfrowej, ale tylko 7proc. zna usługę wideo na żądanie (VOD), zaś najpopularniejsząprzepustowością łącza internetowego jest 512 kbit/s, z któregokorzysta 37 proc. badanych.

Zdecydowana większość respondentów - 75,6 proc. gospodarstw,odbiera sygnał telewizyjny za pośrednictwem telewizji kablowej.Zjawisko zmiany dostawcy telewizji jest znikome i dotyczy około 5proc. gospodarstw, które decydują się na ofertę jednego zdostępnych operatorów platform cyfrowych. Badania wskazują, że 44,2proc. respondentów zna możliwości oferowane przez telewizjęcyfrową. Najczęściej usługa ta kojarzona jest z lepszą jakościąobrazu i dźwięku (53,7 proc.) oraz różnorodnością kanałów (35,5proc.).

Znacznie rzadziej wymieniane były funkcje dodatkowe, w tymmożliwość nagrywania (15,8 proc.) i zatrzymywania programów (8,8proc.) oraz Video On Demand (7 proc.). Jednocześnie około 16%respondentów było zainteresowanych usługą HDTV i deklarowali onigotowość poniesienia z tego tytułu dodatkowych opłat wynoszącychokoło 30 zł miesięcznie.

Badanie wykazało, że z telefonu stacjonarnego korzysta 70 proc.badanych gospodarstw, przy czym zdecydowana większość z nich (90,4proc.) posiada linie analogowe. Respondenci stosunkowo rzadkokorzystają z usług dodatkowych oferowanych w ramach telefoniistacjonarnej. Jednak ci, którzy już zdecydowali się na nie,najczęściej wybierali pocztę głosową (39 proc.), a w dalszejkolejności identyfikację numeru przychodzącego (26 proc.), biuronumerów (26 proc.) oraz blokadę połączeń wychodzących na określonenumery (25 proc.). Co piąty badany zmienił w ciągu ostatnich pięciulat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najczęściej wymienionymipowodami zmiany były zbyt wysokie ceny usług (56 proc.) orazpojawienie się atrakcyjnej oferty promocyjnej u innego operatora(24 proc.).

Ponad połowa badanych gospodarstw domowych (51 proc.) posiadadostęp do internetu. Najpopularniejszą przepustowością łącza jest512 kbit/s (37,1 proc.) i jest ona uznawana przez większośćużytkowników (58 proc.) za wystarczającą. W ciągu ostatnich 5 lat14 proc. gospodarstw domowych zmieniło dostawcę internetu.Wybierając dostawcę internetu w przyszłości większość badanychweźmie pod uwagę przede wszystkim cenę (84,9 proc.) i przepustowośćłącza (71,5 proc.). Jednocześnie usługami dodatkowymi wzbudzającyminajwiększe zainteresowanie badanych są programy antywirusowe (54proc.) oraz programy do kontroli rodzicielskiej (20 proc.).

Respondenci wykazywali również duże zainteresowanie pakietamiusług (49,1 proc.), ale tylko w sytuacji, gdy są one oferowaneprzez dostawców, z których badani już korzystają. Znacząca częśćosób badanych (44 proc.) zadeklarowała zainteresowanie pakietemczterech usług, tj. pakietu triple play wzbogaconego o usługętelefonu komórkowego.

Zgodnie z wynikami połowa ankietowanych wymieniała Vectrę jakofirmę świadczącą usługi telewizji kablowej. Jednak 27 proc.badanych kojarzyło tego operatora z jedną usługą, z dwiema - 24proc., natomiast z trzema usługami tj. telewizją, internetem itelefonią 17 proc.. Wśród atrybutów, z którymi respondencinajczęściej kojarzyli Vectrę, na pierwszym miejscu znalazła sięlokalność marki - 40,8 proc. osób zwróciło na tę cechę uwagę.Respondenci postrzegają również Vectrę jako markę przyjazną - 22,9proc. oraz nowoczesną - 23 proc..

Głównym celem tego przeprowadzonego w 2007 roku badania był opiszachowań związanych z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych,telewizyjnych oraz internetowych, w tym relacji pomiędzy produktem,jego użytkownikami a otoczeniem rynkowym.

W ramach badania firmy PBS/DGA przeprowadzono 920 wywiadów w 34miastach Polski, w których Vectra świadczy swoje usługi. W osobnymbadaniu zmierzono także znajomość marki operatora w kilkudziesięciumiastach Polski, w których jego usługi są dostępne.

Dołącz do dyskusji: Jaki jest rynek telewizyjny i telekomunikacyjny w Polsce? - raportPBS DGA

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl