SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co Polskie Radio planuje w 2024 roku? Jedynka powalczy o młodszych słuchaczy

Jedynka znów chce zawalczyć o młodszych słuchaczy, jednocześnie utrzymując przy sobie obecne audytorium, a Trójka w przyszłorocznej ramówce wprowadzi tylko dwie nowości, pozostałe raczej nie mają szans na realizację - ustalił portal Wirtualnemedia.pl.

Jak wynika z projektu planów programowo-finansowych Polskiego Radia na przyszły rok, który na początku maja został podpisany przez prezes Agnieszkę Kamińską, zdecydowana większość propozycji antenowych to te same zapisy, które znalazły się w zeszłorocznym dokumencie. Czy to oznacza, że Polskie Radio nie zamierza nic zmieniać w swoich programach?

We wstępie zapewniono, że Polskie Radio będzie "podkreślać różnorodność, unikatowość i intelektualne bogactwo swojej oferty - nieporównywalnej z tym, co proponują swym odbiorcom rozgłośnie komercyjne". Zaznaczono, że dokument powstaje w trudnym czasie i wpływ na działalność instytucji ma "nie tylko globalnie trudna sytuacja ekonomiczna, ale brane są pod uwagę w nieprzewidywalnym stopniu (!) skutki napaści Rosji na Ukrainę i trwająca wojna w tym regionie". Wskazano też, że w przyszłym roku priorytetami w działalności Polskiego Radia będą "bieżące sprawy polskiego społeczeństwa oraz aktywne i zaplanowane działania mające na celu wyjście po stanie epidemii i znalezienie się w nowej rzeczywistości wojennej za wschodnią granicą, przejście przez stan kryzysu gospodarczego i społecznego z zachowaniem zasady wszechstronnej pomocy potrzebującym".

Polskie Radio w 2024 r. będzie relacjonować na swoich głównych antenach dwie kampanie wyborcze: samorządową i do Parlamentu Europejskiego. Zarówno Jedynka, jak i Trójka, wyślą swoich dziennikarzy na Letnie Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie do Paryża oraz piłkarskie Euro 2024 do Niemiec. Z kolei Dwójka w audycjach muzycznych będzie odnosić się do m.in. 175. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, 150. rocznicy urodzin Tadeusza Boya-Żeleńskiego, 120. rocznicy urodzin Witolda Gombrowicza czy 30. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego. Stacje Polskiego Radia mają także relacjonować wiele imprez sportowych i muzycznych.

Jedynka bez zmian

Program Pierwszy Polskiego Radia chce - podobnie jak informował rok temu - zawalczyć o młodszych słuchaczy, jednocześnie utrzymując przy sobie obecne audytorium. Temu mają być podporządkowane działania programowe i promocyjne. Jedynka chce dotrzeć do najmłodszej grupy odbiorców poprzez "regularne, atrakcyjne w formie i treści komunikaty przekazywane przez oficjalne profile anteny na Facebooku, Instagramie, Twitterze i TikToku". Na tej ostatniej platformie stacja zadebiutowała w kwietniu ub.r., a sygnał "Lata z Radiem" stał się jej hitem.

Jedynka nadal będzie nadawać słuchowiska Teatru Polskiego Radia, prezentować nowości i klasyki literatury polskiej w "Lekturach Jedynki" i gościć polskich artystów w paśmie "Muzyczna Jedynka". Stacja podkreśla, że nadal na antenie będą obecne cykle audycji dla osób z niepełnosprawnością oraz uchodźców z Ukrainy.

Z dokumentu Polskiego Radia wynika, że Jedynka chce wciąż stawiać na różnorodność muzyczną i dominację polskich utworów (mają stanowić do 60 proc.). Nowości w playliście zajmą ok. 20 proc. Zapowiedziano też, że w przyszłym roku Program Pierwszy nadal będzie organizował koncerty, co może oznaczać, że stacja nie zrezygnuje z trasy koncertowej "Lata z Radiem".

Ze szczegółowych wyliczeń Polskiego Radia dowiadujemy się, że w przyszłym roku będzie taki sam udział słowa na antenie Jedynki co planowany na ten rok. Na informację zostanie przeznaczone 18 proc. czasu antenowego, z kolei publicystyka zajmie tylko 7 proc. W sumie audycje słowne w Programie Pierwszym Polskiego Radia mają stanowić w przyszłym 51 proc. czasu. Za to rozrywka zajmie 36 proc. czasu antenowego w ramówce.

O nowych audycjach w radiowej Jedynce nie wspomniano.

Trójka proponuje dwie nowości

W przyszłym roku ma być zachowany również dotychczasowy układ ramówki Programu Trzeciego Polskiego Radia. W dokumencie zaznaczono tylko dwie nowości. To sobotnia popołudniowa audycja "Trójka Cafe" (w godz. 15-17). Z opisu programu wynika, że będą to spotkania (nie tylko bezpośrednie) dziennikarzy muzycznych Trójki ze słuchaczami, których "celem jest dzielenie się opowieściami, anegdotami i informacjami o ulubionych płytach i wzajemne inspirowanie się". Trójka chce także wprowadzić na antenę serwisy kulturalne, które będą nadawane dwa razy dziennie - o godz. 10:30 i 14:40.

Nadal wyznacznikiem Trójki ma być "kultura na najwyższym poziomie oraz rozrywka". Niezmiennie pozostają pasma, które obecnie wyznaczają rytm dnia w Programie Trzecim. W planie na 2024 r. znowu jest wpisana audycja "Kontrapunkt" nadawana od poniedziałku do czwartku w godz. 11-12. Ma być to publicystyczny program, który będzie dotyczył problemów społeczno-politycznych, a na antenie będą prezentowane różne poglądy i opinie. Ma to przypominać nadawany przez wiele lat w tym samym czasie antenowym program "Za, a nawet przeciw" Kuby Strzyczkowskiego. Taką propozycję już rok i dwa lata temu przedstawili szefowie anteny Radzie Programowej Polskiego Radia, ale finalnie audycja nie pojawiła się w ramówce.

Polskie Radio znów informuje o codziennym paśmie "Po drodze z Trójką", które ma być nadawane od poniedziałku do czwartku w godz. 18-20, a w piątki o godzinę krócej (ze względu na "Listę Przebojów Trójki", która startuje po godz. 19). Audycja ma mieć charakter towarzyszący słuchaczom w powrotach z pracy do domu. W tym czasie pojawią się informacje o aktualnych utrudnieniach na drodze w cyklu "Radionawigator Trójki". W trakcie programu prowadzący będą polecać wydarzenia kulturalne na wieczór i prezentować fragmenty książek czytanych przez znane osoby.

W związku z pojawieniem się nowego pasma audycja "Zapraszamy do Trójki" potrwa tylko trzy godziny, a muzyczny cykl "W tonacji Trójki" zacznie się o godz. 20 i potrwa do godz. 22. Oznacza to, że "Klub Trójki" będzie nadawany godzinę później niż obecnie. W programie oprócz rozmów z zaproszonymi gośćmi mają być też emitowane reportaże przeniesione z pasma "Wieczór w Trójce", które ma zniknąć w przyszłym roku z Programu Trzeciego. Tyle że takie zapewnienia członkowie Rady Programowej czytali również rok temu, gdy anonsowano nowości na 2023 rok.

Według dokumentu publicznego nadawcy udział audycji słownych w 2024 r. w Trójce zajmie 33 proc. Audycje informacyjne mają zostać na tym samym poziomie co obecnie, czyli 7 proc., publicystyka zajmie 10 proc., za to audycje kulturalne aż 41 proc.

Dwójka stawia na koncerty, PR24 bez muzyki

Na pozostałych antenach Polskiego Radia, które są dostępne na falach ultrakrótkich na terenie niemal całego kraju, w przyszłym roku także nie są planowane większe zmiany w ramówce.

Program Drugi Polskiego Radia będzie obecny na wielu największych festiwalach muzycznych, m.in. Festiwalu Witolda Lutosławskiego, Festiwalu Misteria Paschalia czy Festiwalu Actus Humanus. Rozgłośnia zapowiada, że będzie również - tak jak dotychczas - transmitować i retransmitować wydarzenia muzyczne z siedzib filharmonii, oper i sal koncertowych. Dwójka chce też dalej poszerzać repertuar, prezentując audycje poświęcone nie tylko muzyce poważnej, ale też jazzowej.

Z kolei Polskie Radio 24 pozostanie w przyszłym roku stacją informacyjną (32 proc.) z elementami bieżącej publicystyki (53 proc.). Na antenie znajdą się serwisy sportowe, gospodarcze, kulturalne i pogodowe. Stacja zapowiada, że nie planuje nadawania muzyki.

W 2021 r. Polskie Radio zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka - spadek o 30 proc. Na koniec 2021 r. nadawca zatrudniał etatowo 1 320 osób, o 11 więcej niż rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Co Polskie Radio planuje w 2024 roku? Jedynka powalczy o młodszych słuchaczy

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Brumek
Polskie Radio mułu zabrali i walczą żałosne
odpowiedź
User
Grzesiok
2,8mln naszych podatków przed wyborami walczą PiS
odpowiedź
User
Czapka z daszkiem
W 357 mogliby powalczyć o starszych słuchaczy.
odpowiedź