SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Katarzyna Buszkowska: Weryfikacja informacji i faktów jest koniecznością

Fake newsy, czyli fałszywe i spreparowane informacje, powodują spadek społecznego zaufania do treści i są coraz większym problemem zarówno dla nowych, jak i tradycyjnych mediów. Walka z tym zjawiskiem jest o tyle ważna, że serwisy informacyjne są dziś kluczowym contentem w ramówce każdego medium. Weryfikacja informacji to wciąż konieczność – podkreśla Katarzyna Buszkowska, szefowa newsroomu Radia ZET. ​

Katarzyna Buszkowska, fot. Eurozet Article

– Wiemy po informacjach od naszych słuchaczy i po telefonach do radia, jak szalenie ważna jest precyzyjna informacja. To niezwykle trudne w dobie internetu, w zalewie różnego rodzaju treści, gdzie informacja fałszywa wygląda tak samo jak prawdziwa. To największe wyzwanie, z którym musi się zmierzyć każda stacja radiowa i każdy twórca contentu – mówi Katarzyna Buszkowska, szefowa newsroomu Radia ZET.

Fake newsy rozprzestrzeniają się już nie tylko za pośrednictwem mediów społecznościowych. Coraz częściej zdarza się, że powielają je też tradycyjne media. Według badania serwisu BuzzFeed, przeprowadzonego przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich w USA, fake newsy mają większy zasięg i przyciągają szersze grono odbiorców niż prawdziwe informacje. W większości przypadków służą osiągnięciu finansowych albo politycznych korzyści, tworzą je też internetowi hejterzy i trolle.

Dla mediów – zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych – oraz powiązanych z nimi branż fake newsy to narastający problem, który powoduje spadek zaufania społecznego. Walka z tym zjawiskiem jest trudna, bo spreparowaną informację najczęściej trudno odróżnić od prawdziwej, zwłaszcza przy szybkiej, pobieżnej konsumpcji treści, do jakiej przyzwyczajeni są użytkownicy.

– Weryfikacja informacji, fact-checking to nie jest żaden modny trend, ale konieczność – mówi Katarzyna Buszkowska.

Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że zalew fake newsów wymusza na mediach i twórcach contentu większą rzetelność i konieczność weryfikowania informacji. Paradoksalnie może też spowodować, że zapotrzebowanie na sprawdzone, eksperckie treści wśród czytelników będzie coraz większe.

– Niezależnie od tego, jakie reklamy oglądamy i jakie produkty kupujemy, koniec końców i tak opiera się to na informacji. Mam nadzieję, że informacja ekspercka będzie rosła w siłę, niezależnie od tego, czy opiera się na ekspertach jednej, dwóch czy nawet pięciu agencji PR-owych. Bez informacji nie wiedzielibyśmy na przykład, jakie zmiany szykują się w prawie i co nas czeka – mówi Katarzyna Buszkowska.

Walkę z internetową propagandą i zalewem fake newsów zapowiedziały już największe, światowe serwisy informacyjne i giganci tacy jak Google, Wikipedia czy Facebook, którzy podjęli wspólną inicjatywę, żeby przeciwdziałać temu zjawisku i przywrócić zaufanie do rozprzestrzenianych przez siebie treści.

Obok fake newsów jednym z największych wyzwań dla twórców contentu jest w tej chwili również atrakcyjność treści, przekazanie informacji w taki sposób, aby docierła do jak najszerszego grona czytelników.

– W radiu wyzwania stojące przed informacją są mniej więcej takie same jak w portalach informacyjnych, gazetach czy telewizji. W pierwszej kolejności jest to dostosowanie treści do odbiorców, atrakcyjność treści, które będą się wyróżniać i będą prawdziwe. Trzeba znaleźć sposób na to, aby nasza opowieść była jak najlepsza, bo wszyscy zajmujemy się tymi samymi informacjami. Kluczem do odbiorców jest czasami najlepsze pytanie, najlepszy ekspert albo odpowiednia forma newsa – mówi Katarzyna Buszkowska.

Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że serwisy informacyjne, obok muzyki, są kluczowym contentem w ramówce i nie obejdzie się bez nich żadne medium.

– Oczywiście jesteśmy radiem muzycznym, nie ukrywamy tego, ale informacje są szalenie ważne. Dzisiaj w każdym medium informacja to kluczowy content – mówi Katarzyna Buszkowska.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Katarzyna Buszkowska: Weryfikacja informacji i faktów jest koniecznością

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
lol
A to ciekawe... Osoba, która dała się kupić - najpierw zakładała związki zawodowe Solidarność w PAP, a potem skuszona intratną posadą przez zarząd PAP nie broniła już pracowników. Dobre sobie...Moralne zero radzi - może taką audycję w Zetce poprowadzi za miesiąc albo dwa...
5 5
odpowiedź
User
AleksandraKozeł
Świetny przykład fake newsa!!!!
4 2
odpowiedź
User
Zetek
Pie*doli jak zwykle. I tak jej nikt nie słucha.
4 0
odpowiedź
User
Feliz R.
Wreszcie szefowa informacji w Radiu ZET, za którą nie trzeba się wstydzić! Kompetentna, merytoryczna, sprawiedliwa i życzliwa. Ludzie to widzą i bardzo cenią. Po tylu latach newsroom Radia ZET ma świetną, wykształconą szefową bez kompleksów, dla której wzorem naczelnej nie jest Miranda Priestley. Żeby mieć u ludzi autorytet, nie musi sobie stawiać na biurku jej fotografii. Kasiu, tak trzymać !
7 6
odpowiedź
User
Linko
No cóż. Banały banały banały
4 0
odpowiedź
User
Burgul
Wreszcie szefowa informacji w Radiu ZET, za którą nie trzeba się wstydzić! Kompetentna, merytoryczna, sprawiedliwa i życzliwa. Ludzie to widzą i bardzo cenią. Po tylu latach newsroom Radia ZET ma świetną, wykształconą szefową bez kompleksów, dla której wzorem naczelnej nie jest Miranda Priestley. Żeby mieć u ludzi autorytet, nie musi sobie stawiać na biurku jej fotografii. Kasiu, tak trzymać !
A co słychać u byłego szefa newsroomu? Zawojował Atlantę i CNN? Czy może Londyn i BBC?
1 0
odpowiedź
User
Maciejowa
Reżimowe radio jak wszystkie te prywatne pożal sie Boze tefaueny wyborcze i polsaty kłamie i produkuje fakenewsy jeden po drugim. Niemiecki głos w waszych domach a wszystko to pod kołderkom prawdziwych wiadomosci. Teraz płaczecie jeszcze głośniej i przekręcacie prawdę zeby wyszło na wasze zeby ludziom w glowie zamącić. Ale nie uda sie wam bo wreszcie ludzie maja prawdę
1 2
odpowiedź
User
Maciejowa
Reżimowe radio jak wszystkie te prywatne pożal sie Boze tefaueny wyborcze i polsaty kłamie i produkuje fakenewsy jeden po drugim. Niemiecki głos w waszych domach a wszystko to pod kołderkom prawdziwych wiadomosci. Teraz płaczecie jeszcze głośniej i przekręcacie prawdę zeby wyszło na wasze zeby ludziom w glowie zamącić. Ale nie uda sie wam bo wreszcie ludzie maja prawdę
1 2
odpowiedź
User
Tadeusz
Tylko tokfm jest w stanie teraz pokazywać co sie dzieje. Reszta to jedna wielka informacyjna biedronka. Troche pustej tresci upakowane w kolorowe papierki i straszna muzyka nie dla człowieka.
1 1
odpowiedź
User
oko
Content? Co to jest w ogole za slownictwo???
2 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing