SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kluby piłkarskiej Ekstraklasy z rekordowymi wpływami. Najbogatsza i najefektywniejsza Legia, dalej Lech i Lechia

W ub.r. kluby piłkarskiej Ekstraklasy zanotowały łącznie 511,2 mln zł wpływów, o 13,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdecydowanym liderem jest Legia Warszawa, wyprzedzająca Lecha Poznań i Lechię Gdańsk. W strukturze źródeł przychodów nieznacznie zmalały udziały sponsoringu i reklam oraz transferów.

Z raportu firm EY i Ekstraklasy wynika, że w ub.r. łączne przychody klubów Ekstraklasy pierwszy raz przekroczyły pół miliarda zł - wyniosły 511,2 mln zł, o 13,5 proc. więcej niż w 2014 roku. Średnia dla każdego z 16 klubów wyniosła 34,1 mln zł, a mediana - 27,7 mln zł.

Zdecydowanym liderem finansowym jest Legia Warszawa, której wpływy w ub.r. osiągnęły wartość 130,3 mln zł (po wzroście o 15,2 mln zł w skali roku) i były wyższe niż łączne przychody dwóch kolejnych drużyn: Lecha Poznań (78,4 mln zł) i Lechii Gdańsk (45,6 mln) zł. Natomiast na końcu zestawienia znalazły się Korona Kielce i Podbeskidzie Bielsko-Biała, których wpływy wyniosły po 11,3 mln zł.

Według obliczeń analityków EY średni wskaźnik płynności bieżącej klubu wynosi 0,7, a poziom aktywów obrotowych w 70 proc. pokrywają zobowiązania krótkoterminowe. W ub.r. w Ekstraklasie było pięć klubów, dla których wartość wskaźnika płynności bieżącej przekroczyła jeden: Jagiellonia Białystok (1,73), KGHM Zagłębie (1,58), Podbeskidzie (1,25), Cracovia Kraków (1,23) i Legia Warszawa (1,06).

W ub.r. po 27 proc. wpływów klubów Ekstraklasy zapewniły sponsoring i reklama (o 3 pkt proc. mniej niż rok wcześniej) oraz transmisje telewizyjne i internetowe (tyle samo co przed rokiem). Udział wpływów z transferów zmalał w skali roku z 14 proc. do 10 proc., a z dni meczowych wzrósł z 12 proc. do 14 proc.

W minionym sezonie, którego pierwsza część była rozgrywana w drugiej połowie ub.r., Ekstraklasa nie miała sponsora tytularnego (po zakończeniu trzyletniej współpracy z T-Mobile Polska), z początkiem nowego sezonu takim partnerem została marka Lotto, za co Totalizator Sportowy przez rok zapłaci 10 mln zł.

W przychodach Legii Warszawa i Lecha Poznań dużo większy udział niż u innych klubów stanowiły wpływy z dni meczowych (głównie ze sprzedaży biletów i cateringu na stadionie).

Stołeczny klub zanotował ponad 33 mln zł wpływów z praw do transmisji (w tym 23 mln zł za prawa do pokazywania meczów w Lidze Europejskiej), 23,2 mln zł z transferów piłkarzy, a 22 mln zł z dni meczowych. W sumie osiągnął 1,6 mln zł zysku netto. W przypadku Lecha Poznań wpływy z dni meczowych wyniosły 18,5 mln zł, z praw do transmisji - 14,5 mln zł, a ze sponsoringu i reklamy - 13,2 mln zł.

KGHM Zagłębie Lubin miało zdecydowanie największy udział sponsoringu i reklamy (68,8 proc.) w swoich przychodach.

W ramach raportu opracowano też ranking efektywności biznesowej klubów, w którym kryteriami są wyniki finansowe i marketingowo-medialne (po 40 proc. znaczenia) oraz efektywność sportowa (20 proc.).

Pierwsze miejsce zajęła Legia Warszawa z 15,4 pkt, a na kolejnych pozycjach znalazły się Lech Poznań (14,4 pkt) i Lechia Gdańsk (13,2 proc.). Zestawienie zamykają Górnik Łęczna (1,4 pkt) i Termalika Bruk-Bet Nieciecza (1,8 pkt), która w Ekstraklasie gra od połowy ub.r., tak samo jak Zagłębie Lubin.

W minionym sezonie, który zaczął się w lipcu ub.r. i skończył w maju br., Legia Warszawa otrzymała od spółki Ekstraklasa (do której trafiają opłaty za prawa do transmisji i sponsorowania rozgrywek) 14,63 mln zł, a Piast Gliwice - 11,37 mln zł. Na drugim biegunie znalazły się Podbeskidzie Bielsko-Biała, Termalica Bruk-Bet Nieciecza i Górnik Łęczna (po 5,9 mln zł).

56 proc. środków dla klubów jest dzielone przez Ekstraklasę po równo, a pozostała część zależy od wyników w bieżącym i poprzednich sezonach.

Dołącz do dyskusji: Kluby piłkarskiej Ekstraklasy z rekordowymi wpływami. Najbogatsza i najefektywniejsza Legia, dalej Lech i Lechia

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl