Klucz do sukcesu e-wydawcy tkwi w inteligentnych rozwiązaniach reklamowych

Sprzedaż przestrzeni reklamowej wymaga zdecydowanie większego wysiłku niż działania w innych mediach. Tylko pełna koncentracja na zdefiniowaniu profilu użytkowników stron www oraz rozwoju aktywnego podejścia do sprzedaży da firmom z branży internetowej szansę na osiągnięcie wiodącej pozycji - dla Wirtualnemedia.pl pisze Michał Włodarczyk z Gemiusa.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Najpopularniejszymi formami rozliczenia sprzedaży reklam online w Europie są: CPM (Cost Per Mille - koszt tysiąca wyświetleń) oraz CPC (Cost Per Click - koszt kliknięcia). Życie wydawcy komplikuje się, gdy w grę wchodzi zaplanowanie realizacji kilku kampanii w tym samym czasie. Często trzeba radzić sobie w sytuacjach kiedy ruch na stronach ulega codziennym fluktuacjom, a liczba użytkowników zależy nie tylko od serwowanych treści, ale także od takich czynników, jak godzina czy dzień tygodnia.

Prognozy wykorzystania zasobów

Wiedza o tym, jakie miejsce reklamowe można zaoferować klientom i jaką ma ono pojemność to podstawa w prowadzeniu efektywnej sprzedaży reklamy online. Aby osiągnąć możliwie najlepsze wyniki i zapewnić liczbę wyświetleń nie mniejszą niż ta ustalona w planach kampanii, wydawcy powinni śledzić prognozy wykorzystania zasobów (z ang. inventory forecasting) oraz korzystać z narzędzi do tworzenia prognoz kampanii. Dzięki zaawansowanemu algorytmowi do prognozowania, który z wyprzedzeniem zawiadomi o braku możliwości pełnego wyświetlenia danej kampanii (funkcjonalność o nazwie „predykcja dla kampanii wstrzymanej”), wydawcy już na poziomie planowania kampanii z reklamodawcą, mogą sprawdzić czy dana kampania może być zrealizowana według ustalonych założeń oraz czy jej realizacja nie wpłynie negatywnie na wyświetlanie już zdefiniowanych kampanii Dotyczy to także tych kampanii, w których zaplanowano użycie targetowania i cappingu.

Organizacja przestrzeni reklamowej

Pozytywny efekt przyniesie także zmiana układu strony - przesunięcie lub usunięcie placementów na podstawie historycznych danych dotyczących ich klikalności (CTR - Click-Through Rate). Skumulowane historyczne dane statystyczne ze wszystkich poprzednich kampanii to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat efektywności podejmowanych do tej pory działań. Bazując na danych z poprzednich lat możemy na przykład:•  zidentyfikować placementy ze zbyt niskim CTR dla bieżących kampanii CPC i przegrupować je tak, by stworzyć większe i bardziej efektywne formaty,•  przenieść odpowiednie placementy w bardziej zauważalną sekcję strony, a tym samym sprawić, że przestrzeń reklamowa stanie się bardziej wydajna.

Przegrupowanie placementów może także przynieść efekty w postaci większej liczby kliknięć na stronie. W konsekwencji, przychody z CPC wzrosną, a większa liczba dużych form reklamowych przyciągnie więcej kampanii brandingowych.

Optymalne wykorzystanie przestrzeni reklamowej na podstawie eCPM

Warto także optymalizować kampanie efektywnościowe względem siebie i zwiększać w ten sposób całkowity dochód, który z nich płynie. W tym celu warto zastosować opcję automatycznej optymalizacji eCPM dla kampanii sprzedanych w modelach efektywnościowych (CPC/CPA/CPL). Na podstawie statystyk eCPM dla danych placementów, wydawcy mogą zmienić przydział zasobów przypisanych różnym grupom reklam. Wiedza o „czułych punktach” kampanii efektywnościowych daje większą elastyczność w przygotowywaniu kombinacji rozliczeń CPM, CPC i CPA/CPL. W rezultacie, wydawcy mogą osiągać większe przychody przy mniejszej liczbie wyświetleń, ale także udostępniać miejsce w swoich zasobach dla nowych reklam i zwiększyć w ten sposób zyski.

Częścią codziennej pracy wydawcy powinno być również zmniejszenie częstotliwości wyświetlania kreacji reklamowych, które nie przynoszą zysków. W tej sytuacji warto skorzystać z automatycznych rozwiązań takich jak „best-performing”, które pozwalają dokonywać automatycznej rotacji w kampanii w czasie rzeczywistym i zwiększyć częstotliwość wyświetlania najatrakcyjniejszych reklam.

O autorze: Michał Włodarczyk jako key account manager w firmie badawczej Gemius wspiera największych polskich wydawców i sieci reklamowe we wszystkich aspektach ich internetowej działalności - od kwestii związanej z ich pozycją na rynku, przez możliwości poprawy funkcjonowania serwisów, aż po dokładny pomiar ruchu i liczby kliknięć dokonywanych przez internautów na ich witrynach.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online