Koniec TVP Regionalna, wraca TVP3. iPhone’y i iPady dla reporterów

Telewizja Polska wprowadza rewolucję w programach oddziałów regionalnych. W styczniu TVP Regionalna zmieni się w TVP3, a ośrodki regionalne mają nadawać po 16 godzin dziennie. Dziennikarze do prowadzenia relacji na żywo dostaną iPhone’y 6s i iPady Pro.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

- TVP Regionalna nie będzie już anteną ogólnopolską. Powstanie 16 anten, docelowo całkowicie wypełnionych przez programy lokalne i regionalne, tworzone w 16 miastach - mówił na konferencji prasowej Janusz Daszczyński, prezes TVP. - Wracamy do konstrukcji, która przez lata z powodzeniem funkcjonowała (w latach 90. XX wieku - przyp. red.), wtedy ośrodków było osiem - dodał szef TVP.

Obecnie w ramach TVP Regionalnej ośrodki terenowe Telewizji Polskiej w dni powszednie nadają swoje programy między 7.30 a 8.00 oraz od 18.00 do 22.15. Resztę stanowi tzw. pasmo wspólne.

Od 4 stycznia 2016 roku ośrodki otrzymają nieco więcej czasu antenowego - nadawać będą własne pozycje programowe od 7.00 do 8.15 i od 17.30 do 22.15. Tym samym w każdym z regionów będzie 5 godz. 15 min. emisji własnego programu dziennie.

W paśmie między 7.00 a 8.15 każdy oddział zacznie emitować własne poranne pasmo informacyjno-śniadaniowe. W każdym z 16 programów znajdą się m.in. relacje na żywo, przeglądy prasy i portali, rozmowy z gośćmi, informacje drogowe, prognoza pogody oraz cykle poradnikowe.

Dodatkowo poszczególne stacje wrócą do nazwy z TVP3 - zamiast TVP Kraków będzie TVP3 Kraków, zamiast TVP Gdańsk - TVP3 Gdańsk itd.

Prawdziwa rewolucja czeka oddziały TVP dopiero od marca przyszłego roku. Wtedy każda z 16 anten regionalnych ma zacząć nadawać po 16 godzin programu regionalno-lokalnego w ramach koncepcji 6+6+4. Złożą się na to dwa 6-godzinne bloki programowe (nadawane od 7.00 do 13.00 i od 13.00 do 19.00) i jeden 4-godzinny (19.00-23.00).

- Zmiana nie będzie jednorazowa, bo ośrodki są różne, mają różny potencjał - uzasadnia Janusz Daszczyński.  - Od marca będziemy się starali wyrównać szanse widzów na obejrzenie jak największej liczby programów regionalnych - dodaje.

6-godzinny blok będzie we fragmentach powtarzany w pozostałych pasmach, tak więc poszczególne programy pojawią się na antenie konkretnego oddziału dwa lub trzy razy ma dobę - Nie ma w Polsce osób, które oglądają telewizję od rana do wieczora - przekonuje Daszczyński.

grafika

Poza pozycjami stricte regionalnymi ośrodki w swoich pasmach będą nadawać też nadal najpopularniejsze pozycje z pasma wspólnego jak „Telekurier” czy „Młodzież kontra”.

Kręgosłupem nowego układu ramówki będzie nadawany co godzinę flesz informacyjny. TVP chce relacje do tych serwisów realizować w ramach koncepcji Mojo, czyli dziennikarstwa mobilnego.

Reporterzy z oddziałów w styczniu zostaną wyposażeni w iPhone’y 6s i iPady Pro z aplikacjami pozwalającymi nagrywać materiały wideo, montować je i wysyłać do ośrodków, a także prowadzić  relacje na żywo. Dodatkowo, od lutego 2016 każdy oddział zostanie wyposażony w najnowszej generacji cyfrowy system automatyzacji emisji programu.

Stworzona zostanie też zintegrowana z mediami społecznościowymi platforma (na wzór CNN iReport), która umożliwi zbieranie oraz publikowanie zdjęć i filmów od internautów. Wybrane z nich będą prezentowane w programach lub staną się inspiracji dla materiałów realizowanych przez dziennikarzy.  W każdym z 16 oddziałów terenowych rozwijane będą redakcje internetowe, które będą wydawały serwisy www, w tym przygotowywały specjalne programy dedykowane tylko do sieci. Mimo, że pierwsze zmiany dopiero w styczniu, to już wczoraj ruszyły odświeżone strony internetowe poszczególnych oddziałów.

Budżet ośrodków regionalnych Telewizji Polskiej w tym roku wynosił około 216 mln zł. W związku z poszerzeniem ich programów w przyszłym roku zostanie zwiększony. - Ujęliśmy trochę środków centrali i przekażmy je regionom. Także KRRiT przychylnie patrzy na te zmiany i na ten cel przyzna nam dodatkowe środki z abonamentu - zapowiedział Daszczyński.

W pierwszym etapie zmian, wprowadzonym od stycznia, ośrodki terenowe otrzymają dodatkowo 15 mln zł na funkcjonowanie. Następne dostaną 21 mln zł. - Nie od razu, ale te środki z rezerwy będą przekazywane stopniowo w miarę tego jak kolejne oddziały będą przystępowały do projektu 6+6+4. Zależy nam by, wszystkie oddziały swój wyraz regionalny osiągnęły do końca czerwca - mówił prezes TVP.  Zwiększyć się ma też zatrudnienie w poszczególnych ośrodkach - obecnie w nich pracuje łącznie 800 osób.

W przyszłym roku na ósmym multipleksie ma wystartować mający lokalny charakter kanał Zoom TV, który stworzy fundacja PIKSEL (związana z Polską Izbą Komunikacji Elektronicznej) wraz ze spółką Kino Polska TV i portalem Onet.pl. Ma on opierać się na programach lokalnych telewizji kablowych. - Jeśli pojawi się konkurencja dla naszej sieci telewizji regionalnych, to będziemy się ścigać. Wydaje się jednak, że to ZOOM TV będzie nas gonił - ocenia Janusz Daszczyński.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa