Najważniejszy trend zaobserwowany przez Ericsson ConsumerLab to masowy popyt na aplikacje i usługi we wszystkich branżach i grupach społecznych.
10 trendów konsumenckich na rok 2014 wg Ericsson ConsumerLab:
1. Aplikacje zmieniają społeczeństwoSzybkie tempo absorpcji smartfonów na globalnym rynku zupełnie zmieniło sposób w jaki komunikujemy się i korzystamy z internetu. Rewolucja mobilności stworzyła podwaliny dla transformacji innych branż. Wkroczyliśmy w fazę gwałtownej dywersyfikacji sposobów korzystania ze smartfonów – użytkownicy poszukują coraz większej liczby osobistych aplikacji, które ułatwią im codzienne funkcjonowanie w możliwie największej liczbie obszarów, tj. komunikacja, transport, zdrowie, sport, etc. Aplikacje, których używasz, są ważniejsze niż twój telefon.
2. Twoje ciało jest hasłemSerwisy internetowe wymagają coraz dłuższych haseł z kombinacją cyfr, liter, symboli, czyniąc zapamiętanie naszych wszystkich haseł prawie niemożliwym. To wszystko prowadzi do rosnącego znużenia koniecznością korzystania z haseł i zainteresowaniem alternatywami biometrycznymi. 52% użytkowników smartfonów chce wykorzystywać odciski palców zamiast haseł, połowa konsumentów chce nawet autoryzować płatności kartami kredytowymi w ten sposób.

3. Zmierzone “ja”Ciśnienie krwi, puls, kroki – to tylko przykłady tego jak możemy mierzyć swoje aktywności. Wystarczy, że odpalisz aplikację śledzącą trasę i tempo twojego biegu, a już dowiesz się czegoś na swój temat. 40% konsumentów chciałoby, aby smartfon mierzył każdą ich aktywność. Co więcej, 59% osób chciałoby posiadać opaskę na rękę, która pozwalałaby na uzyskanie dokładniejszych danych i szerszego zakresu pomiarów.
4. Chcemy dostępu do internetu wszędzieGlobalnie konsumenci są zdecydowanie mniej zadowoleni z jakości internetu mobilnego, niż z jakości połączeń głosowych. Schemat jest podobny zarówno dla krajów rozwijających się, jak i rozwiniętych. Konsumenci z rynków zaawansowanych rzadziej wybaczają problemy z łącznością i nie zadowalają się gorszą usługą.

5. Smartfony niwelują cyfrową przepaśćInternet w skali globalnej jest wciąż niedostatecznie i nierówno dystrybuowany, co skutkuje powstaniem tzw. cyfrowego podziału. Jednakże, wraz z nadejściem tanich smartfonów, przynajmniej jedna z barier tworzących cyfrowy podział zaczyna znikać. Konsumenci nie potrzebują już kosztownych urządzeń komputerowych by korzystać z serwisów internetowych. Na całym świecie 51% konsumentów uważa, że telefon komórkowy jest ich najważniejszym urządzeniem, używanym do wykonywania codziennych aktywności.
6. Korzyści są ważniejsze niż obawyJako że internet stał się integralną częścią naszego życia, ryzyko związane z byciem połączonym z siecią staje się coraz bardziej oczywiste. Z tego powodu 56% użytkowników internetu ma obawy w kwestii prywatności. Jednocześnie tylko 4% uważa, że w związku z obawami zacznie korzystać z internetu rzadziej.

7. Wideo z poleceniemMimo posiadania większego wyboru multimediów niż kiedykolwiek, coraz rzadziej sami decydujemy, co tak naprawdę chcemy oglądać. W rzeczywistości bardzo często konsumujemy treści z polecenia naszych znajomych w sieciach społecznościowych. 38% konsumentów ogląda wideo polecone przez znajomych przynajmniej kilka razy w tygodniu. Nasi znajomi, podobnie jak w przypadku wideo, wpływają również na naszą listę czytanych artykułów i blogów oraz muzykę jakiej słuchamy.
8. Chcę widzieć moją transmisję danych48% użytkowników regularnie korzysta z aplikacji pokazujących informacje na temat konsumpcji danych. 38% chce tylko wiedzieć ile danych wykorzystali. 28% chce mieć pewność, że operatorzy naliczają im opłaty poprawnie. Badania pokazują również, że 37% użytkowników regularnie korzysta z aplikacji do mierzenia prędkości połączenia internetowego.

9. Czujniki w otoczeniuJako że serwisy internetowe dynamicznie wchodzą pod strzechy, konsumenci coraz częściej oczekują, że ich fizyczne otoczenie będzie również interaktywne. Około 60% właścicieli smartfonów wierzy, że czujniki będą powszechnie wykorzystywane przed końcem 2016 roku. Ludzie oczekują, że będą one zainstalowane niemal wszędzie – w transporcie publicznym, samochodach, domach, pracy.
10. Graj, zatrzymaj, wznów - wszędzieGlobalnie 19% całego czasu przy streamingu TV i wideo jest spędzane na tabletach i telefonach. Konsumenci, którzy oglądają wideo, coraz częściej zaczynają oglądać w domu i kontynuują w innych lokalizacjach, np. w autobusie czy w parku.

Z badania Ericsson ConsumerLab wynika także, że Polska jest jedynym krajem, w którym konsumenci deklarują, iż do wszystkich aktywności komputerowych najczęściej wykorzystują laptop. Polacy rzadziej niż średnia globalna korzystają ze streamingu wideo na urządzeniach mobilnych. Tylko 5% połączeń z siecią w Europie Środkowej i Wschodniej pozwala na streming wideo - to najgorszy wynik tzw. app coverage na świecie.
Ericsson ConsumerLab od ponad 15 lat prowadzi badania dotyczące wartości jakimi kierują się konsumenci, ich zachowania i sposób korzystania z produktów i usług ICT. Globalny program badawczy firmy bazuje na corocznych wywiadach ze 100 tys. osób z ponad 40 krajów.












