Krótszy czas oglądania telewizji w 2016 roku. Polsat wyprzedził TVP1 (raport)

W 2016 roku nowym liderem oglądalności została Telewizja Polsat, która wyprzedziła TVP1. Największą widownię zgromadził mecz Polska-Portugalia, wśród programów rozrywkowych hitem był „Rolnik szuka żony”, a na czele filmów znalazł się „Kevin sam w domu". Statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny 21 minut i 45 sekund.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 21 minut i 45 sekund. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej czas ten skrócił się o minutę i 47 sekund - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w całym 2016 roku miał Polsat, który wyprzedził TVP1. Średni dobowy udział tego kanału względem 2015 roku jednak zmalał o 1,29 proc. i wyniósł 11,45 proc.

Na drugą pozycję spadła wspomniana Jedynka, której udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 9,61 proc. do 11,10 proc. (jednocześnie był to największy spadek w czołowej dziesiątce zestawienia). Podium uzupełnia TVN - jego wynik w porównaniu do 2015 roku zmalał o 2,63 proc. do 10,37 proc. Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,32 proc. udziału; w dół o 4,59 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 43,25 proc. w 2015 roku do 41,24 proc. w 2016 roku.

Na piątym miejscu zestawienia (po awansie z ósmego) uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 3,81 proc., po wzroście o 18,32 proc. - największym w top 10.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,36 proc.; wzrost o 2,75 proc.), TVN7 (3,33 proc.; do góry o 0,91 proc.), TVP Info (3,26 proc.; - 7,12 proc.), TV Puls (3,20 proc.; + 3,56 proc.) i Puls 2 (1,78 proc.; + 9,88 proc.).

W grupie komercyjnej 16-49 na pozycji lidera znalazł się Polsat, którego udział wyniósł tutaj 13,23 proc., po wzroście o 0,15 proc. Na drugim miejscu uplasował się TVN. Jego wynik w ub.r. zwiększył się o 2,66 proc. do 12,75 proc.

Na podium znalazła się jeszcze TVP1 (7,39 proc udziału; w dół o 12,01 proc. - największy spadek w top 10). Natomiast czwarta lokata należała do siostrzanej TVP2 (7,18 proc., - 6,87 proc.).

- W 2016 na uwagę zasługuje powodzenie wielkiej dwójki na rynku TV. W obliczu wciąż rosnącej liczby kanałów i pogłębiającej się fragmentacji największe anteny od lat tracą widzów, a w 2016 po raz pierwszy od 5 lat (kiedy Polsatowi lekko udało się zwiększyć udział) zarówno TVN, jak i Polsat są na plusie - mowa o udziale tych kanałów w grupie widzów 16-49 lat - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC. - Prosperity komercyjnych nadawców sprzyjała sytuacja na antenach publicznego nadawcy - TVP1 odnotowała w ub.r. największy swój spadek (aż 12 proc.) od czasu zakończenia cyfryzacji - dodaje.

Tuż za „wielką czwórką” znalazł się tutaj TV Puls - jego średni wynik zwiększył się o 0,54 proc. do 3,73 proc. udziału.

- W 2016 tylko nieznacznie - do 26,7, a więc o 1 proc. - wzrósł udział mniejszych kanałów naziemnej telewizji cyfrowej. Dynamika tego segmentu istotnie wyhamowała, a udział tzw. drugiej ligi, czyli Pulsu, TVN7 i TV4 wzrósł w grupie komercyjnej mniej niż łączny udział Polsatu i TVN (o 0,6 proc.). Sytuacji w NTC nie zdynamizowały na razie debiuty czterech kanałów, powoli budujących dystrybucję i zasięg wśród widzów. W pierwszym miesiącu nadawania żaden nie przekroczył 0,2 proc. udziału w czasie oglądania. To wszystko przełożyło się na lekki wzrost udziału kanałów płatnych. Po impasie 2015/2014, kiedy ten segment zaliczył kilkuprocentowy spadek - 2016 rok kanały kablowo-satelitarne zamknęły łącznym udziałem na poziomie 32,7 proc., co oznacza blisko 3 proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku - mówi nam Nowakowska.

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

Największą widownię w 2016 roku zgromadziła transmisja meczu Polska-Portugalia w ramach Euro 2016, którą 30 czerwca na antenie TVP1 oglądało 8,07 mln widzów.

To samo spotkanie pokazywał również Polsat, gdzie śledziło je 6,88 mln osób. W rankingu top 20 programów pozycja ta była szósta.

Na drugim miejscu znalazł się mecz Polaków z Niemcami z 16 czerwca - na antenie TVP1 transmisję oglądało 7,93 mln osób (ten sam pojedynek pokazany w Polsacie zgromadził 5,48 mln widzów).

Podium uzupełnia eliminacyjny mecz do MŚ w piłce nożnej - spotkanie Rumunia-Polska 11 listopada w Polsacie śledziło 7,63 mln osób.

Czwarty był mecz Polaków z Irlandią Północną z Euro 2016, który 12 czerwca do Jedynki przyciągnął średnio 7,02 mln widzów.

Na 5. miejscu  znalazła się najwyżej sklasyfikowana pozycja programowa, która nie jest związana z Euro 2016. To serial „M jak miłość”, którego odcinek z 1 lutego oglądało 6,99 mln widzów.

Ranking 10 najchętniej oglądanych programów zdominowany został przez transmisje sportowe, którym przypadło aż 9 pozycji. Jedno miejsce zajął serial telewizyjny.

W top 10 audycji najwięcej, bo 5 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów Polsatu, a jedna - do TVP2.

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 23 października śledziło 5,13 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w domu” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,33 mln widzów).

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2016 roku wyniosły 24,46 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2015 roku o 6,09 proc.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,82 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 11,30 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,02 proc. do 2,82 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,40 mld zł; wzrost o 2,19 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (1,13 mld zł; do góry o 4,16 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 691,57 mln zł i wzrostem o 20,15 proc.

Większość mniejszych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskała TTV - było to 35,51 proc. do 323,21 mln zł. Na czele spadków znalazł się z kolei kanał AXN (w dół o 5,27 proc. do 451,10 mln zł).

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2016 roku - 1,12 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 23,83 proc. Kolejne miejsca zajęły: US Pharmacia (562,45 mln zł; do góry o 64,47 proc.) i Nestle (548,38 mln zł; + 0,28 proc.).

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych