Krótszy czas oglądania telewizji w 2017 roku. Polsat i TVN liderami (raport)

W 2017 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej 16-49 z drugiego na pierwsze miejsce awansował TVN. Zmniejszył się czas oglądania telewizji przez Polaków, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

W 2017 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 18 minut i 32 sekundy. W porównaniu do 2016 roku czas ten skrócił się o 3 minuty i 13 sekund, a 2015 - o 5 minut - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

grafika

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w całym 2017 roku miał Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem poprzedniego roku zmalał o 4,72 proc. i wyniósł 10,91 proc.

Z trzeciej na drugą pozycję awansował TVN, którego udział w analizowanym okresie jednak zmalał o 4,82 proc. do 9,87 proc.

Podium uzupełnia TVP1, która spadła z miejsca drugiego. Jej wynik w porównaniu do 2016 roku zmalał o 13,60 proc. do 9,59 proc. Jednocześnie był to największy spadek w czołowej dziesiątce zestawienia.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (7,87 proc. udziału; w dół o 5,41 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 41,24 proc. w 2016 roku do 38,24 proc. w 2017 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 4,27 proc., po wzroście o 12,07 proc.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (4,08 proc.; wzrost o 21,43 proc. - największy w top 10), TVP Info (3,83 proc.; + 17,48 proc.), TVN7 (3,29 proc.; - 1,20 proc.), TV Puls (3,03 proc.; - 5,31 proc.) i TTV (1,78 proc.; + 11,25 proc.).

grafika

Udział będącego nowym liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 12,65 proc., po jednak spadku o 0,78 proc. Na drugą lokatę spadł Polsat. Jego wynik w ub.r. wyniósł 12,37 proc., po spadku o 6,50 proc.

Dalej uplasowały się TVP2 (6,74 proc udziału; w dół o 6,13 proc.), która po raz pierwszy w historii pomiarów telemetrycznych w skali roku wyprzedziła TVP1 (6,11 proc.; - 17,32 proc.).

Tuż za czterema głównymi stacjami uplasował się kanał TV4 (4,07 proc. udziału; wzrost o 11,51 proc.).

grafika

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

grafika

Największą widownię w zeszłym roku, zgromadził eliminacyjny mecz piłki nożnej do MŚ Rosja 2018 pomiędzy Polską, a Czarnogórą, który odbył się 8 października. W Polsacie oglądało go średnio 8,50 mln osób (w Polsacie Sport - 950 tys.). Udział stacji w tym czasie wyniósł 52,97 proc. (Polsat Sport - około 6 proc.). Łączna widownia wygranego przez Polaków ostatniego eliminacyjnego pojedynku wyniosła 9,45 mln osób (około 59 proc. udziału).

Drugie miejsce zajął inny eliminacyjny mecz Polaków do mundialu w Rosji. Pojedynek z Rumunią z 10 czerwca w Polsacie miał średnio 7,26 mln osób i 50,26 proc. udziału (w Polsacie Sport - 726 tys. i około 5 proc.). Łącznie mecz ten miał 7,99 mln osób (55,3 proc. udziału).

Podium uzupełnia „Teleexpress”, którego wydanie z 6 stycznia (pokazane wyjątkowo o 17.52) oglądało 7,22 mln widzów, co przełożyło się na 43,89 proc. udziału. Jak wynika z informacji przekazanych nam przez TVP, jest to najwyższa widownia tego serwisu od 6 stycznia 2014 roku.

Oczko niżej uplasowała się transmisja finałowego konkursu prestiżowego Turnieju Czterech Skoczni w skokach narciarskich. Zawody z Bischofshofen śledziło średnio 6,91 mln widzów TVP1, co przełożyło się na 41,27 proc. udziału.

Piąty był eliminacyjny mecz piłki nożnej do MŚ Rosja 2018 pomiędzy Polską, a Czarnogórą z 26 marca. W Polsacie oglądało go średnio 6,88 mln osób (w Polsacie Sport - 857 tys.). Udział stacji w tym czasie wyniósł 41,07 proc. (Polsat Sport - 5,12 proc.).

Szósta lokata należała do indywidualnego konkursu skoków z Zakopanego. Zawody transmitowane w Jedynce 22 stycznia śledziło 6,79 mln widzów (45,78 proc. udziału).

Na siódmym miejscu uplasował się serial „M jak miłość”, który 2 stycznia w TVP2 miał 6,65 mln widzów, co przełożyło się na 39,88 proc. udziału.

Ranking 10 najchętniej oglądanych programów zdominowany został przez transmisje sportowe, którym przypadło aż 8 pozycji. Po jednym miejscu zajął serwis informacyjny i serial telewizyjny.

W top 10 audycji najwięcej, bo 5 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez Polsat. Cztery lokaty należały do programów TVP1, a jedna - do TVP2.

grafika

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 26 listopada śledziło 4,55 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w Nowym Jorku” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,40 mln widzów).

grafika

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2017 roku wyniosły 27,03 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2016 roku o 10,51 proc.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 4,35 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 13,87 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 14,55 proc. do 3,23 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP2 (1,31 mld zł; wzrost o 15,88 proc.), która wyprzedziła siostrzaną TVP1 (1,19 mld zł; w dół o 14,67 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 795,33 mln zł i wzrostem o 15 proc.

Większość pozostałych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskał kanał 4Fun TV - było to 412,03 proc. do 371,64 mln zł. Na czele spadków znalazł się z kolei Discovery Channel (w dół o 21,85 proc. do 309,17 mln zł).

grafika

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2017 roku - 1,42 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 26,49 proc. Kolejne miejsca zajęły: Nestle (666,88 mln zł; do góry o 21,61 proc.) i Polkomtel (630,26 mln zł; + 68,55 proc.).

grafika

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami