SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT: reklamy najgłośniejsze w TVP Warszawa, Fokus TV i Polo TV, najcichsze w innych kanałach TVP i Stopklatka TV

Z pomiaru Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że 12 proc. bloków reklamowych w telewizyjnych kanałach naziemnych i 6 proc. w kanałach satelitarnych jest znacząco głośniejszych od sąsiadujących z nimi programów. KRRiT podkreśla, że przekroczeń pod tym względem jest mniej niż we wcześniejszych latach.

W październiku i listopadzie ub.r. KRRiT monitorowała poziom głośności audycji, reklam i telesprzedaży 24 telewizyjnych stacji naziemnych i 26 satelitarnych. Skalą pomiaru była przyjęta przez Europejską Unię Nadawców (EBU) normalizacja głośności na poziomie -23 LUFS (Loudness Unit Full Scale), który oznacza też 0 LU.

W kanałach naziemnych głośność 40 proc. bloków reklamowych nie różniła się od głośności sąsiadujących z nimi programów, 48 proc. bloków było głośniejszych mniej niż o 2 LU, a 12 proc. - o ponad 2 LU. Najgłośniejsze reklamy (a także programy) zarejestrowano w TVP Warszawa, Fokus TV i Polo TV, a najcichsze - w innych kanałach TVP (TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Polonia, TVP Kultura, TVP Historia, TVP ABC, TVP Rozrywka) i Spotklatka TV.

W przypadku kanałów satelitarnych 32 proc. bloków reklamowych nie było głośniejszych od programów, 62 proc. było głośniejszych do 2 LU, a 6 proc. - powyżej 2 LU.

KRRiT jest zadowolona z tych wyników, podkreślając, że w porównaniu z wcześniejszymi pomiarami zmalała liczba przekroczeń, co ma swoje odzwierciedlenie w mniejszej liczbie skarg od widzów. Według Rady oznacza to, że nadawcy dostosowują się do jej rozporządzenia z połowy 2011 roku stanowiącego, że poziom głośności reklamy i telesprzedaży, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej, nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji.

- Konieczne jest jednak wdrożenie przez wszystkich nadawców rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców (EBU), która normalizuje głośność wszystkich elementów programu, czyli zarówno audycji, jak i przekazów handlowych na poziomie -23 LUFS - zaznaczyła w swoim komunikacie Rada.

Zwróciła też uwagę, że istnieją spore różnice między poziomem głośności emisji poszczególnych programów. Mimo że Europejska Unia Nadawców rekomenduje normalizację głośności na poziomie -23 LUFS, część nadawców wyraźnie preferuje standard głośniejszy - na poziomie -21 LUFS.

- Należy również zwrócić szczególną uwagę na duże zróżnicowanie w poziomie realizacji dźwięku pomiędzy nadawcami. Emitowany dźwięk wciąż poddawany jest dużej kompresji dynamicznej, dodatkowo w badanych audycjach emitowanych w szczególności przez mniejszych nadawców zauważalne są błędy edycyjne i błędy w miksowaniu dźwięku objawiające się m. in różnicami głośności na przestrzeni poszczególnych odcinków pomiarowych - czytamy w raporcie z badania. - Uśredniony pomiar głośności (integrated) wykorzystywany na potrzeby kontroli głośności nie wskazuje żadnego z wymienionych defektów dźwięku, jednak mogą one być odczuwalne dla widza - napisano.

Dołącz do dyskusji: KRRiT: reklamy najgłośniejsze w TVP Warszawa, Fokus TV i Polo TV, najcichsze w innych kanałach TVP i Stopklatka TV

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Egon
Genralnie to bezsensowne dzialanie, ale wiadomo urzednik musi czyms sie zajac. Najlpeszy jest tekst o koniecznym wdrozeniu rekomendacji.
Rekomenduje brac czosnek na przeziebienie. Oby zaden z urzedasow nie wpadl na koniecznosc wdrozenia konsumpcji czosnku przed poruszaniem sie komunikacja miejska. Bez wdrozenia tej rekomendacji kary. Tak po "do 10%" przychodow. Oczywiscie dobrodziej moze roznie rozumiec do 10%. Jednemu da 0,01%, by temu, ktory mniej zatrudnia znajomych krolika dac 9,9%.
odpowiedź
User
krasnyloodek
czyli najwieksze matolki (przygluche) to nadal na placu? Nie ma to jak siermiezna trojka czyli TVP Wa-wa! BTW - nie ma innego standardu jak jakies wydumane -21dB jest EBU R.128 i basta (w Europie).
odpowiedź
User
Rene
A zauważył ktoś, że Romance TV dosłownie ryczy w porównaniu do głośności innych kanałów. I nie ma znaczenia czy to reklama czy program. Zmiana kanału zwłaszcza wieczorem bywa zwyczajnie nieprzyjemna.
odpowiedź