SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Marki Play, Cyfrowy Polsat i Allegro mocno w górę - tracą TVN, Polsat i TVP

W corocznym rankingu najcenniejszych polskich marek według „Rzeczpospolitej” duże wzrosty wartości zanotowały Play i Cyfrowy Polsat, które tak jak Plus i TVN znalazły się w czołowej dwudziestce. Najcenniejszą marką internetową jest Allegro, radiową - RMF FM, a prasową - „Gazeta Wyborcza”.

Cały ranking objął ponad 300 marek. Układ czołowej piątki nie zmienił się w ciągu roku: pierwszy jest Orlen (wartość: 3,94 mld zł, wzrost o 3 proc. w skali roku), który wyprzedza PKO BP (3,7 mld zł), Biedronkę (3 mld zł, wzrost o 9 proc.), PZU (2,33 mld zł, spadek o 4 proc.) oraz Play.

Wartość marki Play oszacowano na 1,92 mld zł, aż o 36 proc. więcej niż przed rokiem, co dało telekomowi niezmiennie 5. miejsce w rankingu. Plus został wyceniony na 1,2 mld zł (2 proc. więcej w skali roku) i zajął 8. pozycję. To jedyne brandy z sektora mediów i telekomunikacji, które znalazły się w pierwszej dziesiątce zestawienia.

Na 28. miejscu uplasowała się Neostrada (wartość: 458,8 mln zł, 7 proc. w górę w skali roku) należąca do Orange Polska, a na 43. miejscu - Heyah (315,9 mln zł, spadek o 2 proc.) będąca własnością T-Mobile Polska.

Wśród polskich operatorów płatnej telewizji zdecydowanie najcenniejszą markę ma Cyfrowy Polsat - wyceniono ją na 784 mln zł, o 17 proc. więcej niż rok wcześniej, co dało jej awans o 4 miejsca na 13. lokatę. Marka Netii zyskała natomiast aż 59 proc. wartość (z 261,8 do 415,4 mln zł) i awansowała z 50. na 33 pozycję. Multimedia Polska znalazła się na 69. miejscu (wartość: 198,7 mln zł, wzrost o 18 proc. w skali roku), Vectra - na 74. (184,5 mln zł, wzrost o 7 proc.), Toya - na 211. (40,7 mln zł, 10 proc. w górę), a Inea - na 233. (34,9 mln zł, spadek o 17 proc.). W rankingu nie ma nc+, powstałej wiosną br. z połączenia Cyfry+ i N.

>>> WOŚP najsilniejszą polską marką, TVN najwyżej z mediów

Spore spadki wartości zanotowały marki głównych kanałów telewizyjnych. TVN stracił 6 proc. (z 827,8 do 776,1 mln zł, spadek z 10. na 14. pozycję), Polsat - 8 proc. (z 792,5 do 730 mln zł, spadek z 12. na 16. miejsce), TVP1 - 14 proc. (z 385,2 do 331,6 mln zł, w dół z 32. na 41. miejsce), a TVP2 - 16 proc. (z 249,9 do 208,9 mln zł, w dół z 53. na 64. pozycję).

Mniej niż przed rokiem są również warte marki TVN24 (w dół o 5 proc. do 149,3 mln zł; 84. miejsce), TVN7 (spadek o 2 proc. do 64,3 mln zł; 156. pozycja) oraz TV4 (w dół aż o 31 proc. do 38,1 mln zł; 223. miejsce).

Za to mocno na wartości zyskała najdroższa marka internetowa - Allegro.pl. Jej wycena wzrosła przez rok o 44 proc. do 598,4 mln zł, co pozwoliło jej awansować z 30. na 22. pozycję w zestawieniu. Wartość Onet.pl została oszacowana na 119,6 mln zł (14 proc. w dół; 97. pozycja), Neo24.pl - na 112,9 mln zł (32 proc. w górę; 107. miejsce), a WP.pl - na 96,2 mln zł (3 proc. w górę; 121. pozycja).

Wśród stacji radiowych najdroższą marką ma RMF FM - wyceniono ją na 201,9 mln zł (wzrost o 8 proc. w skali roku), co dało 66. miejsce. Brand Radio Eska oszacowano na 110,1 mln zł (1 proc. w górę; 109. pozycja).

W branży prasowej najcenniejsze marki mają dystrybutorzy: Kolporter wyceniono na 204,3 mln zł (o 23 proc. więcej niż przed rokiem; 65. miejsce), a Ruch - na 122,2 mln zł (spadek o 25 proc.; 94. pozycja).

Jeśli chodzi o pisma, to najdroższą markę ma „Gazeta Wyborcza” (102 mln zł, w dół o 10 proc.; 114. miejsce), która wyprzedza „Fakt” (77,1 mln zł, 7 proc. w górę; 140. pozycja), „Rzeczpospolitą” (56,8 mln zł, 1 proc. w dół; 172. miejsce) oraz „Tele Tydzień” (45,4 mln zł, 9 proc. w dół; 194. miejsce.).

Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami AC Nielsen, Acropolis Advisory i Millward Brown SMG/KRC. 

Dołącz do dyskusji: Marki Play, Cyfrowy Polsat i Allegro mocno w górę - tracą TVN, Polsat i TVP

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
były klient
Marka Play poszła pewnie w górę tylko dlatego, ze wydała fortunę na czas reklamowy. Poza tym ro chyba najgorsza sieć komórkowa. Najdłuższe abonamenty, najdroższe telefony oraz fatalna obsługa
odpowiedź
User
dociekliwy
A kto zwyciężył w kategorii „Media i wydawnictwa”? Wirtualne media? Nie, nie.... Prosimy o dopisanie zwycięzcy, tak dla porządku dziennikarskiego.
odpowiedź
User
ja
TVN SB i Gowno Prawda na czele ? jakim cudem?
co to jest neo24???
odpowiedź