Megapanel z wynikami streamingu audio/wideo bez czołowych graczy. “Nie będziemy publicznie testować rozwiązań Gemiusa”

W ramach Megapanelu PBI/Gemius po raz pierwszy zbadano, jak internauci korzystają z treści audio i wideo. Liderami pod tym względem okazały się Onet, Wirtualna Polska z Orange oraz Allegro i GG. Do pomiaru nie przystąpiły na razie m.in. Interia, Gazeta.pl i TVN.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Pierwszy pomiar audio/wideo w ramach Megapanelu PBI/Gemius został przeprowadzony w sierpniu i objął zarówno treści VoD/wideo i audio, jak też transmisje na żywo i streaming audio - w serwisach i aplikacjach. Okazało się, że z takich materiałów skorzystało ponad 6,5 mln użytkowników, czyli 31 proc. wszystkich polskich internautów.

Do badania wprowadzono jednolity dla całego rynku system kategoryzacji materiałów multimedialnych, wypracowany podczas konsultacji branżowych. Wyróżniono dziesięć kategorii tematycznych, w tym: film, serial, informacje i publicystyka, rozrywka i kultura, programy dla dzieci, sport, styl życia/poradniki, erotyka oraz user generated content.

- To odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Telewizje internetowe i serwisy oferujące stream otrzymały dostęp do danych o sobie, dzięki czemu powalczą o reklamodawców. Podobnie z radiem w internecie: dotychczas pomijane w badaniach stacje radiowe będą mogły mieć swoją reprezentację. To też szansa dla niewielkich nadawców telewizyjnych, którzy dzięki obecności w wynikach mogą zaistnieć na rynku online - przekonuje Andrzej Garapich, prezes spółki Polskie Badania Internetu, na zlecenie której Gemius realizuje badanie Megapanel. - Wyniki badania audio i wideo w sieci umożliwią reklamodawcom obliczenie wspólnego zasięgu materiałów streamowych i witryn. Dzięki temu rozszerzą się ich możliwości w planowaniu kampanii online. Jest to szczególnie ważne przy coraz szybszym rozwoju internetu, postępującej cyfryzacji społeczeństwa i przenoszeniu coraz większej liczby materiałów audio i wideo do sieci - dodaje Małgorzata Wołejko, dyrektor ds. badań w Gemiusie.

Pełne wyniki pomiaru audio/wideo są prezentowane tylko wydawcom, którzy do niego przystąpili. Natomiast wraz z comiesięcznymi wynikami Megapanelu przekazano jedynie zestawienia pięciu czołowych wydawców oparte na czterech kryteriach.

Okazuje się, że najwięcej użytkowników treści audio/wideo miała w sierpniu Grupa Onet (do której należy m.in. serwis VoD.pl, ale materiały wideo są też kontekstowo umieszczane w serwisach informacyjnych i rozrywkowych). Grupa Onet przyciągnęła 3,84 mln takich użytkowników, podczas gdy Wirtualna Polska i Orange (m.in. z serwisami WP.tv, Tosiewytnie.pl i Orange.pl) miała ich 2,38 mln.

Pod względem czasu, przez który użytkownicy korzystali z treści audio/wideo, najlepsze wyniki osiągnęły Grupa Allegro - GG (do której należy m.in. serwis Open.fm) i Grupa Murator - Time (m.in. z serwisem EskaGo.pl). Open.fm miał w sierpniu największy zasięg wśród serwisów radiowych (650 tys. użytkowników), a na EskaGo.pl przeciętny użytkownik spędził najwięcej czasu - 9 godzin.

Na trzecim miejscu w tym zestawieniu znalazł się Cyfrowy Polsat, do którego należy aplikacja Ipla i serwis Ipla.tv. Właśnie ta strona osiągnęła najdłuższy wśród serwisów wideo czas na średniego użytkownika - ponad 4,5 godziny.

W rankingach liczby wizyt streamowych i krajowych odtworzeń treści audio/wideo zdecydowanym liderem jest Grupa Onet, wyprzedzając WP i Orange oraz Allegro i GG.

 

 

Pomiar nie objął jednak wielu znaczących graczy w segmencie audio/wideo - przede wszystkim globalnych serwisów wideo, takich jak YouTube, Dailymotion i Vimeo, które w Megapanelu PBI/Gemius nie są objęte audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile ogółem odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają na nich polscy internauci.

Do pomiaru nie przystąpiło też kilku polskich wydawców internetowych z czołowej dwudziestki Megapanelu, mających znaczące pozycje w segmencie treści multimedialnych. Są to Interia, Grupa Gazeta.pl (należąca do Agory), Grupa o2 i TVN, a także Telewizja Polska, będąca ze swoimi serwisami poza pierwszą dwudziestką Megapanelu.

Dlaczego te firmy nie zdecydowały się na udział w badaniu? - Pomiar streamu wideo przez Gemiusa to nowe przedsięwzięcie - chcieliśmy zobaczyć, jak te wyniki są raportowane. Analizujemy pierwszy raport i jeżeli nie będzie większych zastrzeżeń, najpewniej od przyszłego miesiąca będziemy w tych zestawieniach obecni - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Wicha, dyrektor ds. partnerów i rozwoju biznesu w Agorze.

- Nie przystąpiliśmy do pomiaru streamu video, ponieważ chcieliśmy w pierwszej kolejności sprawdzić metodologię tego badania. Teraz wyciągamy wnioski - być może w niedługim czasie przystąpimy także i do tej części  Megapanelu - zapowiada Radosław Kućko, członek zarządu Grupy Interia.pl. Dodaje, że ważny był też aspekt finansowy: płatne oskryptowanie witryn należało wykupywać od kilku miesięcy, a tymczasem pierwsze wyniki zostały pokazane dopiero teraz.

- Firma realizująca badanie określa je wciąż jako „testowe”. TVN Player to zbyt poważna część naszej działalności, abyśmy publicznie testowali rozwiązania badawcze - argumentuje Maciej Maciejowski, dyrektor pionu rozwoju biznesu i nowych mediów w TVN. - Trudno oceniać wyniki po jednym pliku, ale z uwagą śledzę komentarze rynku i reakcje firm, które wzięły w nim udział. Na decyzję, czy i kiedy ewentualnie przystąpimy do tego badania, pozostawiamy sobie jeszcze czas - zaznacza Maciejowski.

Przedstawiciele Gemiusa nie ujawniają, którzy nowi wydawcy oficjalnie zadeklarowali już przystąpienie do pomiaru audio/wideo. - Możemy jednak zdradzić, że badanie cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony rynku - mówi Małgorzata Wołejko, dyrektor ds. badań w Gemiusie.

Zadowoleni z pomiaru są natomiast wydawcy, którzy już do niego przystąpili. - Potwierdzają one, że OpenFM jest największym radiem internetowym w Polsce i po raz pierwszy pokazują jego potencjał na tle konkurencji - ranking czasu pokazuje, że OpenFM to najbardziej intensywnie wykorzystywane medium streamingowe w kraju. Żałujemy, że tylko jeden tradycyjny nadawca radiowy zdecydował się na publikację swoich danych, ale rozumiemy, że rolą lidera jest wyznaczanie nowych standardów w branży - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Tomasz Jażdżyński, prezes GG Network i dyrektor zarzadzajacy segmentu media i komunikacja w Grupie Allegro. - W przypadku OpenFM, które jest szczególnie silne na rynku aplikacji mobilnych, na naszą niekorzyść działa ogólna metodologia badania wykluczająca ruch mobilny z ustalania liczby realnych użytkowników. Wiemy jednak, że jest to konieczne dla zachowania spójności z wynikami zasadniczego badania Megapanel - dodaje.

Dane z Megapanelu przekazane portalowi Wirtualnemedia.pl przez Grupę Allegro i GG pokazują, że ten wydawca dominuje nad konkurentami w zakresie korzystania z treści audio/wideo na urządzeniach mobilnych. -

 

- Interpretując wyniki streamu, należy pamiętać o odmiennych założeniach jakie przyjęto w badaniu: badanie dotyczy pomiaru playera, a nie witryny na której jest umieszczony player. Kategoryzacja dotyczy materiałów, a nie stron, na których są wyświetlane - zauważa Michał Gawryszewski, dyrektor działu badań i analiz w Grupie Onet. - Pomiar streamu jest technicznie bardziej skomplikowany od pomiaru stron internetowych. Z powodu braku standardu, dotychczas wydawcy stosowali różne wewnętrzne narzędzia pomiarowe, które mogły definiować emisję streamu w odmienny sposób niż czyni to obecne badanie. Inaczej mogła być realizowana obsługa zdarzeń typu pauza, buforowanie, autoplay, reklama itd. - opisuje Gawryszewski. - Zewnętrzne wyniki pomiaru streamu różnią się oczywiście w pewnym stopniu od naszych danych wewnętrznych, ale jest to naturalne i wynika z różnic metodologii badań opartych o analizę logów serwerowych i tych generowanych przez aplikacje klienckie. Mamy deklarację wszystkich zainteresowanych stron, że badanie będzie w sposób ciągły udoskonalane, a różnice minimalizowane - dodaje Tomasz Jażdżyński.

- W końcu mamy dane, które mierzą wszystkich jedną miarą, na rynku pojawiła się wspólna waluta - cieszy się Grzegorz Tomasiak, prezes Wirtualnej Polski. - Pamiętajmy jednak, że to dopiero pierwsza fala tego badania, a przed jej twórcami jeszcze długa droga. Przede wszystkim do wyjaśnienia pozostają - momentami istotne - rozbieżności pomiędzy statystykami wewnętrznymi podmiotów, a wynikami badania (np. w naszym wypadku te pierwsze są nieznacznie wyższe) - zaznacza.

- Nic nie stoi na przeszkodzie, by w kolejnych miesiącach do badania dołączyli kolejni gracze (TVN, Interia, Agora). Wydawcy od lat inwestują w multimedia, dzięki wprowadzeniu jednolitego pomiaru nareszcie mogą zademonstrować medialną wartość swojej oferty. Jesteśmy przekonani, że wraz z rozwojem rynku i technologii badanie będzie się dalej rozwijać - podsumowuje Michał Gawryszewski. - Wysiłek jest potrzebny także po stronie odbiorców badania. To nowy produkt badawczy, z którego rynek będzie musiał nauczyć się korzystać, by poprawnie analizować wyniki - nie łącząc chociażby w analizie różnych od siebie kategorii audio i wideo - dodaje Grzegorz Tomasiak.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów